Još (nama barem) daleke 1985. godine,
Istraživačka stanica Petnica je uspostavila
sistem komplementarnih višekratnih
programa za srednjoškolce koji je
danas poznat pod nazivom “godišnji ciklus”.
Ideja da učenicima nije dovoljno da samo
jednom dođu u Petnicu i čuju gomilu predavanja
ili izvode praktične vežbe, već da je
važno da pohađaju nekoliko programa sa pauzama
koje im omogućavaju
da ono što
nauče u Petnici povežu
sa radom u školi
i da bez žurbe osmišljavaju
male n aučne
projekte, pokazala se
kao pogodak. “Petnički
model rada” u
međuvremenu je daleko
prešao nacionalne
granice i danas je
uvažen širom sveta
kao originalno i uspešno
rešenje. Da nije
uspešno, ne bi se zadržalo
do danas. Štaviše,
petnički godišnji
ciklus ima svoju
nadgradnju – učenici
se mogu prijaviti i
naredne godine i to
ne obavezno na programe
u okviru iste
oblasti, već i za vrlo
različite discipline,
šetajući slobodno između
seminara i kurseva
prirodnih, tehničkih i društvenih nauka.
Tako, učenik ima priliku da u Petnici boravi
čak pet puta godišnje – prvi put na zimskom
seminaru, zatim na prolećnom kursu,
pa na letnjem programu i na jesenjem seminaru,
da bi, ako je uspešno finalizovao svoj
letnji istraživački projekat, godišnji “pečat”
stavio učešćem na Konferenciji koja se održava
na kraju godine. To ukupno iznosi više
od 30 dana, no postoji i određeni procenat
polaznika koji u Stanici boravi i duže (recimo
kombinujući zimski seminar i Eksploratorijum
ili učešćem na dva jesenja seminara).
Po Stanici kruže glasine da ima polaznika
koji ne izlaze iz Stanice a između seminara
žive robinzonski na skrovitim mestima. Znamo
i za nastavnike koji se začude kada im se
neko od takvih učenika uopšte pojavi na času.
Na prethodnoj strani možete steći sliku o
vrlo obimnom i složenom tkanju desetina i
desetina kampova, kurseva i seminara koji su
se odvijali u Petnici u
2008. godini. Veliki
broj raznovrsnih aktivnosti
popunio je
ograničene petničke
kapacitete tokom blizu
300 dana u godini.
Tako, nije bilo mesta
da se pojave neke nove
aktivnosti za koje postoje
ozbiljne inicijative,
ali to je posebna
tema.
Iz sheme na prethodnoj
strani ne može
se sagledati velika
raznolikost pojedinačnih
programa, zanimljive
metode i
sadržaji rada, brojni
saradnici, gosti i predavači,
široki spektar
ideja, projekata i inicijativa
polaznika,
kao ni jednodnevna
zbivanja kojima je
rad Stanice u ovoj godini
obilovao. Zato
smo na sledećim stranama pokušali da neke
zanimljive momente detaljnije prikažemo,
predstavimo nove programe i više prostora
damo samim polaznicima.
2008. godina je bila 27. godina postojanja
i rada Istraživačke stanice Petnica. Jedna generacija
polaznika otišla je na studije, jedna
generacija studenata krenula je profesionalnim
vodama, jedna generacija osnovaca počela
je da sanja o dolasku u Petnicu. Neko od
njih ugradiće delić tih snova u neke nove i
sveže programe. |
[Petnica Center]
courses, camps, workshops 2008
On the opposite page you can see a map of
courses, camps and some other educational
programs organized in Petnica in 2008. More
than 600 guest lecturers from about 150
scientific institutions and universities visited
Petnica to take part in the science education
programs, to share their knowledge and
experience with enthusiastic students.
This complex schedule looks fairly chaotic.
However, an underlying order and pattern does
exist (see diagram on this page). The schedule
was designed to enable the best possible results
in short-term programs for students who already
attend regular schools. There is an "annual
cycle" of educational programs for high-school
students, i.e. programs are implemented in four
complementary groups. New students first
attend a week-long winter course with intensive
theoretical work (lectures, demonstrations,
discussions). Spring courses are shorter and
focused on practical training in instrument
manipulation, fieldwork, data acquisition and
processing (statistics), etc.
On two-week summer science camps the
students are free to work on small (and
sometimes not so small) research project.
During this time, they gain precious insight into
real scientific work, including all the associated
troubles and problems that exist in professional
work.
Fall courses give students a chance to meet
again, to discuss results, to finalize their papers,
and to hear scientists giving lectures on their
work – latest news from the ever-expanding
boundaries of modern science and technology.
Participants who successfully complete their
results in the form of science papers are invited
to participate at the Petnica Annual Students’
Conference, where they have a chance to
present their result to other participants and
collaborating teachers and scientists. An article
of the Annual Conference.
Since 1998, the Petnica Center has been
involved in in-service teacher training programs.
More details about this part of PSC activity.
With a total scope of about 130 camps and
courses for nearly 2,500 students, innovative
and flexible methods, and a broad coverage of
various scientific disciplines, the Petnica Science
Center continues to be one of the world’s
leading centers for extracurricular science
education |