Veliki broj raznovrsnih seminara i kurseva za
nastavnike osnovnih i srednjih škola čini
Istraživačku stanicu Petnica nesumnjivo
vodećim nacionalnim centrom usavršavanja nastavnika.
Ovome doprinosi i bogata naučna i
stručna biblioteka, postojanje specijalizovanih
kabineta i laboratorija ali i nedavno formirani Resursni
centar za nastavnike sa svojim multimedijalnim
kolekcijama i značajnim izvorima informacija
o nizu specifičnih problema funkcionisanja
škola i organizacije nastave.
Nažalost, primetno je da još uvek veliki deo prosvetnih
radnika nije dovoljno motivisan niti profesionalno
pripremljen da samostalno prati šta se
dešava u određenim oblastima nauke, tehnologije,
umetnosti i društvenih procesa i da oseća unutrašnju
potrebu da svoj rad učini kvalitetnijim, efikasnijim
i savremenijim. To se jedino uspešno može
postići radikalnim povećanjem samostalnosti ali i
odgovornosti škola i nastavnika. Država mora svesti
svoje funkcije u obrazovanju na objektivnu, efikasnu
i obuhvatnu kontrolu kvaliteta ishoda s jedne
strane, i na ozbiljan i kontinuiran podsticaj razvoju
školske mreže po obuhvatnosti i po uslovima za
savremen i kvalitetan rad, s druge strane.
Tokom 2008. godine IS Petnica je organizovala
16 seminara, radionica i kurseva za nastavnike iz
oko 160 škola. Osim stručnih, predmetno orijentisanih
seminara iz oblasti bliskih programima u
kojima IS Petnica radi sa učenicima, kao što su
biologija, hemija, geografija, računarstvo, Istraživačka
stanica je u jesen 2008. godine započela i
novi višedisciplinarni program usmeren na tzv.
“Evropsku nastavu”, tj. nadgradnju postojećih nastavnih
sadržaja istorije, geografije, stranih jezika
i sl. novim sadržajima koji potpunije i savremenije
predstavljaju Evropsku Uniju kao geografski, politički,
kulturni i ekonomski prostor kome Srbija ubrzano
teži. Opširnije o tome na sledećoj strani
SA SVIH STRANA
Zahvaljujući dve decenije pažljivo i uporno razvijanim
vezama sa stotinama škola, kursevi i seminari namenjeni
usavršavanju nastavnika koje organizuje Istraživačka
stanica nailaze na interesovanje u školama.
Svaki novi program naslanja se na iskustvo ranijih i u
nekim oblastima stvorena je posebna klima očekivanja
prijatnog ali vrlo intenzivno iskorišćenog vremena,
pa se često dešava da se iste osobe uporno pokušavaju
“ugurati” kako bi ponovo došli u Petnicu i uživali
u zanimljivom i nadasve korisnom radu. Na gornjoj
karti može se videti odakle su sve dolazili nastavnici
na seminare i kurseve koje je IS Petnica organizovala
u poslednjih par godina. Na žalost, veoma ograničeni
kapaciteti onemogućavaju širenje ovih programa i po
obuhvatu škola ali i po novim oblastima za koje godinama
postoji veliko interesovanje
EVROPA U ŠKOLAMA
Od maja 2008. do aprila 2009. godine
Istraživačka stanica realizuje projekat
“EU u školama” koji finansira Evropska
Unija kroz Fond za EU integracije kojim
rukovodi Delegacija Evropske Komisije u
Srbiji. Programom je predviđena organizacija
osam seminara za oko 200 nastavnika istorije,
geografije, društvenih nauka i stranih jezika
koji se govore u EU, saradnike u nastavi i
direktore iz 100 srednjih škola u Srbiji.
Tokom seminara će se
kroz predavanja, demonstracije,
tribine i diskusije obraditi
teme važne za razumevanje
nastanka, razvoja i funkcionisanja
EU a koje nisu dovoljno
zastupljene u sadašnjim nastavnim
programima u školama, kao na primer:
Istorija Evropske unije uključujući i savremene
procese, geografija Evropske unije, Politički
okvir EU, Standardi obrazovanja u EU, Ekonomska
politika i procesi u EU, ... Teme će
prezentovati saradnici i stručni radnici ISP.
Namera nam je da nastavnike upoznamo sa
procesima i standardima u EU, kao i sa nekim
novim didaktičkim i pedagoškim mogućnostima
i tehnikama kako bi efikasnije i lakše i ne čekajući
promenu i prilagođavanje školskih programa
omogućili svojim učenicima da razumeju procese
koji se dešavaju te samim tim budu upoznati
i spremni da efikasno iskoriste prednosti koje
članstvo u EU pruža.
Projekat obuhvata i obogaćivanje Resursnog
centra IS Petnica putem nabavke časopisa,
knjiga, referentnih izdanja i multimedijalnog
materijala, čime će se omogućiti da i nastavnici
koji ne učestvuju na seminarima a posećuju ISP
dobiju priliku da se upoznaju sa EU standardima
i procesima. U okviru elektronske WebOdiseje
(dostupne na http://wo.petnica.rs) biće formirano
posebno poglavlje u kom će se skupljati i komentarisati
Internet resursi sa EU tematikom.
Pred kraj projekta biće urađen i školama
podeljen poseban priručnik koji bi nastavnicima
trebao da olakša snalaženje u EU problematici,
da ih upozna sa novim znanjima i veštinama za
koje smatramo da bi im bile korisne i koje mogu
poboljšati kvalitet nastave. Teme koje će se naći
u priručniku će pokrivati oblasti kao što su:
pravne i političke osobine EU, istorijske i geografske
činjenice o EU, obrazovni i naučni
standardi u EU, finansijski instrumenti i mogućnosti
u EU i slično. Priručnik će biti realizovan
i u elektronskoj formi pa će biti dostupan svima
onima koji koriste web uslugu Interneta.
Tokom šest četvorodnevnih seminara održanih
u novembru 2008, aktivno je u programu
učestvovalo 140 kolegnica i kolega iz 90 srpskih
srednjih škola.
Rad je, iako intenzivan i naporan, realizovan
u dobrim tehničkim uslovima i prijatnom prostoru,
u neformalnoj i na momente izuzetno
opuštenoj atmosferi sa mnogo kolegijalnog
razumevanja, stručne podrške, slušanja i uvažavanja
tuđeg mišljenja i stava.
Vredi napomenuti da su učesnici seminara
bili izuzetno kritični, samokritični i aktivni u
radu i da obim, šarenilo i “težina” pitanja,
komentara i zapažanja najčešće nisu mogli da
se usklade sa planiranim i raspoloživim
vremenom, tako da se stalno osećala potreba
za kojim dodatnim satom.
Uprkos napornom i obimnom programu,
učesnici su seminare ocenili kao odlične, dobro
organizovane i korisne što pokazuju i rezultati
anonimne ankete sprovedene poslednjeg dana
seminara.
A evo i nekoliko odgovora na pitanje “Ima
li nesto što Vas nismo pitali, a voleli bi da nam
saopštite ili sugerišete?“ iz anonimne ankete:
“Da bude više ovakvih i sličnih seminara za
profesore”, “Volela bih da sam đak pa da
mogu da dođem češće”! “Pozovite nas
ponovo.”, “Dobri ste domaćini, imali smo
prijatan boravak. Seminar je dinamičan i
dobro organizovan! Hvala Vam.” |