ONI SU MALI, BROJNI I VRLO RETKO PITOMI, jer valjda od ovih
poslednjih i nastaju naučnici. Prvog juna tačno u podne, pre nego li
su i zvanično imenovani u Petničane i Petničanke, polaznici Letnje
Naučne Škole temeljno popunjavaju
klupe pod trešnjom, livadak oko
kupole, ulazne stepenice, pečurku
gornju, betonsku stazu, malu petničku
gostionicu i preostali vidik. Tu i tada
(njih pedesetak) maršira u susret mlađim saradnicima da vide ko
su, šta su i od čega su. I tako već 25 godina.
LETNJA ŠKOLA ZA OSNOVCE u Istraživačkoj Stanici Petnica nije
obavezna, ali jeste selektivna, zanimljiva i naglašeno naučna. Polno
je mešovita, a po broju masovna, celodnevna (nekad i dubokonoćna),
dvonedeljna i zahtevna. Namenjena je posebno zainteresovanim
radoznalcima sedmacima. Tamo nema ocena, ali ima aplauza. Ona
nije neophodna svakom, ali je preko potrebna
ponekom. Škola je jedinstvena po svom programu,
ali ne služi jedinstvenom cilju. Postoji stalna težnja
da učenici ne budu u jednakim uslovima, već da
potrebe i interesovanja pojedinaca određuju
uslove u kojima će raditi. Tu se uče prva, odnosno
početna znanja iz metodologije brojnih naučnih
oblasti kojima se bave programi za srednjoškolce
u Istraživačkoj Stanici i formira se baza za budući
naučno-istraživački rad u Petnici i van nje. Na
LNŠ-u je istraživanje stalna zabava, prošarana
vremenom slobodnim za samostalno bavljenje
naukom, frizbijem, ili bazenom. Tamo se malo
priča o Saturnu, zubima mamuta, kiselinama i
zmijama. Ne uče se definicije, formule,
vojskovođe. Pre se gleda kroz teleskop, drži u
ruci, mućka u epruveti i čačka po žbunju. Viđane
su u Petnici i divnije stvari od rada sa osnovcima,
ali nikada očima pouzdanih svedoka.
SADRŽAJE I AKTIVNOSTI na LNŠ-u osmišljava rukovodilac uz hrpu
dragocenih saveta onih koji su prethodnu četvrtinu veka gomilali iskustvo
na ovom terenu. Program i dnevna dešavanja povezuju timovi
polaznika u okviru „musaka rasporeda“.
Red izbornih predavanja iz raznorodnih
oblasti, sloj laboratoriskih vežbi, tu i tamo
kupanjac ili izlet zlu netrebalo, popodnevni
lov na leptire, jednom večernji kviz, drugi
put sviranje gitare pod nebom, gledanje utakmice pod trešnjom, ili,
ako oblaci dopuste, predavanje iz „zvezdologije“. Naglasak nije na
sticanju znanja, nego na razumevanju osnovnih pojmova. Radi se
namerno i sa dobrim razlogom.
viđane su u Petnici i divnije stvari od
rada sa osnovcima, ali nikada očima
pouzdanih svedoka |
MLAĐI SARADNICI, KALFE I ŠEGRTI uglavnom su učenici srednjih škola, a
pre svega učesnici petničkih programa i bivši LNŠ-ovci. Znaju, mogu i
umeju različite stvari, a preko stotinu dečjih očiju tokom dve nedelje,
svakodnevno prati njihov rad. Oni drže predavanja,
izvode eksperimente, rešavaju ljubavne i druge
probleme. Izlaze napolje samo da bi uzeli vazduh.
Uvek su raspoloženi da razbukte radoznalosti i
pronađu odgovore. Najbolje se snalaze sa „glupim“
pitanjima i onim koja počinju sa zašto, kako i zbog
čega. Njih krase istrajnost i goruća želja za ugledom.
Oni pojednostavljuju stvari i znaju da kažu mnogo
na mnogo dobrih načina koje prethodno nisu
polagali na ispitima i učili iz pedagoške literature.
Žive iza vrata na kojima piše FIRMA. Oni uče od polaznika, a na njih se polaznici ugledaju. Svi oni vole Petnicu i to najviše govori o njima.
Ipak, NEMOJTE DA MI VERUJETE NA REČ. Da bi ste
videli zaista zanimljive eksperimente i ljude,
morate da dođete. Za polaznike obezbeđujemo
prostore sumnje i stvaralačke sigurnosti. Učenik koji završi Letnju Naučnu Školu nije onaj isti koji ju je započeo. |
[elementary schools]
the youngest
It is a known fact that the Petnica Center is
focused on science training of secondary-school
students. In Serbia this means students aged
from 15 to 19. It is less known that every June,
from the very founding of the Petnica Center,
there is a very special science camp for girls and
boys aged 13, who come from elementary
schools from all parts of Serbia and nearby
countries.
“Summer School of Science” is the common
name of this non-typical, but very popular
program with 25 years of continuity and tradition.
The core of the camp is a complex program that
is not divided into partial scientific disciplines.
The young participants have to pass through
many steps of carefully designed activities that
include interesting lectures and many practical
activities in Petnica Center’s labs and field-work.
After the program invitation is published in some
education media, participants are selected from
an enormous pile of applications we receive.
Each year about 55 candidates are selected and
invited to take part in a two-week camp in
Petnica.
After about a year and a half, when they enter
their secondary-school education, many of these
boys and girls return to Petnica again, enrolling
this time in one of the discipline-related programs
(biology, astronomy, history, physics, etc.). After
more than twenty years of tradition, we can now
find some of the ex-participants in the status of
professional teachers and scientists who come to
Petnica to give some specific lectures and help
new generations of participants.
“Summer School of Science” is a rare program
where secondary-school students can be
included in the training of younger generations.
Each year, Petnica Center invites about 30
“experienced” secondary-school students to take
part in this camp designed for elementary-school
pupils. Because of the small generation gap, they
are extremely successful and well accepted. For
them, this is also a kind of additional training in
teaching skills and a valuable experience.
In any case, the “Summer School of Science” is
not just important for its tradition. It has an
important function in the general design and
development of Petnica Center’s programs.
Through the “Summer School of Science”
Petnica Center assesses the quality of the new
generations of participants – their background
knowledge, their needs, expectations, cultural
orientations, etc. This can help in tuning new
programs for secondary-school students, in order
to maximally match the needs and abilities of
newcomers.
In a short article, Nemanja Djordjevic, the Head
of SSS 2008, presents some personal
impression of this summer camp, emphasizing
the beauty and challenge the people can
experience while working with curious and
enthusiastic kids |