Prošlo je punih dvadeset godina od kako je, juna 1982.
godine formirana i počela sa radom Istraživačka stanica u Petnici kod
Valjeva. Od riskantnog skromnog omladinskog eksperimenta od koga se,
u najboljem slučaju, očekivalo da postane servis ograničenom spektru
lokalnih stručnih poslova, Stanica se razvila u unikatnu profesionalnu
i u svetskim razmerama poznatu instituciju sa ne malim uticajem na određene
segmente domaće obrazovne prakse.
Podsećanja
radi, Stanica je nastala kao posledica susreta više ideja i inicijativa
koje su se, nekako istovremeno, pojavile početkom osamdesetih. To su
bile godine najintenzivnijeg razvoja organizacije Mladih istraživača
koja je tada okupljala hiljade članova u nekoliko desetina gradova Srbije
kada se pokušavala stvoriti "intelektualna opcija" prilično
ispraznim programima omladinskog organizovanja. Savez socijalističke
omladine Srbije je tada bila moćna politička organizacija dobrim delom
zaokupljena biznisom organizovanja primitizovanih i besmislenih masovnih
radnih akcija koje su služile za pranje para ali i mozgova učesnika,
pripremajući ih za krvave masovne društvene pokrete krajem osamdesetih
i u prvoj polovini devedesetih. Ostale političke snage u Srbiji postajale
su tih godina postepeno svesne besperspektivnosti društvenog modela
i svoje uloge u njemu. Retki dovoljno smeli pojedinci počeli su da ukazuju
da je stabilna budućnost uslovljena propulzivnom ekonomijom, a da takva
ekonomija ne može biti zasnovana na brojanju tona kukuruza ili livenog
gvožđa, već na izvozu pameti. Političari koji su kasnije došli shvatili
su to bukvalno i efikasno podstakli proterivanje desetina hiljada pametnih
mladih stručnjaka.
Elem, Mladi istraživači su skupili hrabrost i podsetili na činjenicu
da se širom Srbije grade preskupi i na propast osuđeni objekti namenjeni
pranju savesti sistema koji se o obrazovanju i perspektivi mladih uistinu
nije previše brinuo. Predložili su da se napravi jedan, makar veoma
skroman, objekat gde bi se okupljali mladi koji hoće da misle, pre svega
studenti. Ova ideja dobila je direktnu podršku od strane Beogradskog
univerziteta i SANU, što je ohrabrilo entuzijaste ali ih suočilo sa
problemom izbora lokacije. Naravno, u početku se mislilo samo na Beograd
i njegovu neposrednu okolinu.
Tek, sticajem nejasnih okolnosti, u igru uskače Valjevo koje, kao tada
brzorazvijajući grad, uporno pokušava da reši dva stručna i jedan kulturni
problem. Stručni problemi su bili kako okupiti nekoliko mladih i energičnih
stručnjaka i formirati institucije koje će se uhvatiti u koštac sa problemima
zaštite kulturnih spomenika i problematikom zaštite prirode i sve ugroženije
životne sredine. Kulturni problem je bio kako spasiti od definitivnog
gašenja i propadanja osnovnu školu u Petnici, najstariju školu u tom
delu Srbije i omiljeno stecište učeničkih i studentskih ekskurzija.
Spoj ovih problema i inicijativa bio je upravo projekat izgradnje posebnog
tipa institucije koja bi u sebi objedinjavala više funkcija - stručne
poslove zaštite i istraživanja kulturno-istorijskih spomenika, ali i
zaštite prirode i životne sredine. Zamišljeno je da stručni poslovi
budu izvor sredstava za organizovanje raznovrsnih obrazovnih aktivnosti
kako bi se sačuvala veza sa univerzitetima i naučnim institutima ali
i sa organizacijom Mladih istraživača.
Obrazovne aktivnosti organizovane tih prvih par godina bile su fokusirane
na probleme zaštite Petničke pećine i kvaliteta podzemnih i površinskih
voda, te su se tu počeli okupljati studenti arheologije, geologije,
biologije, hemije, geografije i drugih naučnih oblasti a, poštujući
neke uspešne aktivnosti organizacije Mladih istraživača, tokom leta
je omogućavano i srednjoškolcima da se uključuju u ove programe.
Da li je Stanica bila promašaj? Malo ko je,
naime, očekivao da će se skromna, isturena baza (otuda "stanica")
za terenske prakse učenika i studenata pretvoriti u nezavisnu i
dinamičnu ustanovu sa aktivnim uticajem na školstvo i nauku, u centar
koji neprekidno produkuje kreativne ideje i inicijative. |
Veoma brzo je uočeno da se ipak radi o programima koji
se moraju posmatrati zasebno, ali uz očuvanje njihove međusobne veze.
Tako se već 1984. godine osmišljava sistem rada sa srednjoškolcima koji
se sa kompletiranom vizijom rada i
razvoja Stanice uobličava naredne godine u dokumentu "Principi
organizovanja i rada IS Petnica".
Sredinom osamdesetih programe Stanice su činili letnji i zimski seminari
za srednjoškolce, prvi oblici "Letnjih naučnih škola", raznovrsne
terenske prakse studenata i istraživački projekti, najvećim delom u
oblasti arheologije, hemije, geologije i biologije. Astronomi su se
tiho šunjali a prvi mikroračunari švercovali preko granice...
Prva ozbiljnija oprema za istraživački rad i nastavu dolazila je kao
poklon jednog broja vodećih preduzeća i instituta sa teritorije bivše
Jugoslavije. Valja istaći takvu pomoć ljubljanske "Iskre",
niške "Elektronske industrije", sarajevskog "Energoinvesta",
"Goše", "Mihajla Pupina" i drugih. Istina, niko
se nije pretrgao u davanju savremene opreme, već je Stanici ustupana
mahom dotrajala i polovna oprema. No tada se poklonima nije previše
zagledalo u zube...
Prva petnička biblioteka je formirana u prostoriji sadašnje administracije
sa "značajnim" fondom od oko 300 knjiga. Do kraja osamdesetih
ovaj broj povećan 40 puta!
Istraživačka stanica je veoma brzo stekla solidan ugled u akademskim
krugovima kao zanimljiv i neočekivano uspešan eksperiment u pronalaženju
i usmeravanja mladih koji imaju smisla i želje da se bave naukom. Već
1985. godine Stanica je uključena u listu prioriteta Republike Srbije
u oblasti naučnog razvoja i (dobrim delom zahvaljujući kašnjenju drugih
prioritetnijih projekata) ubrzo dobija sredstva za izgradnju takozvane
"Druge faze". Iako je dibijeni novac bio dovoljan (i namenjen)
samo za izgradnju nastavnih kapaciteta (Nastavni Centar), mudrom zamenom
čvrste gradnje za polumontažnu, istim parama se u rekordno kratkom vremenu
(devet meseci) završavaju tri zgrade - dvospratni objekat za nastavu,
restoran sa kuhinjom i prizemni objekat za smeštaj. Objekti su useljeni
u leto 1989. godine. Ovo proširenje kapaciteta odrazilo se na značajno
povećavanje obima i raznovrsnosti programa (vidi grafikon!).
No, taman je Stanica započela da ambiciozno koristi nove
kapacitete, što se naročito odrazilo na povećan broj škola i polaznika
iz svih delova bivše Jugoslavije (apsolutno najveći broj učenika iz
jedne škole je bio iz Ljubljane), zemlja se sunovratila u ekonomsku
i političku krizu, i Stanica se našla suočena sa naglom redukcijom sredstava,
ali i žestokim pritiscima da odustane od svog nezavisnog statusa i postane
državna ustanova. Štaviše, pojavili su se u to vreme i zahtevi za ukidanje
Stanice, ali i drugih ustanova koje su radile sa mladim talentima (osim,
naravno, sportskih).
Ipak, zahvaljujući podršci spolja, naročito podršci od strane Soros
Fonda koji je, tokom nekoliko najtežih godina, preuzeo finansiranje
najvažnijih obrazovnih aktivnosti, kao i razumevanju koje je postojalo
u brojnim domaćim naučnim institucijama i na fakultetima, Stanica je
preživela ovo vreme čuvajući kompletan spektar svojih programa ali i
gustu mrežu veza sa stotinama škola.
Iako su političke promene u 2000. godini nagoveštavale povratak ozbiljne
i kvalitetne podrške obrazovnim programima Stanice od strane države,
stabilno finansiranje još uvek nije obezbeđeno. Zato je Stanica započela
dva važna projekta -postepeno uvođenje participacije kako bi se polaznici,
njihove porodice i škole konačno uključili u 'podelu troškova' kvalitetnog
obrazovnog rada u Petnici, ali i formiranje posebnog fonda kroz koji
bi se animirali bivši polaznici i saradnici Stanice da, putem članarine
i donacija, finansijski podrže rad i razvoj Stanice (opširnije o participaciji
na strani 19, a o fondu na strani 43). Cilj je
da se do 2005. godine dve trećine troškova rada Stanice obezbeđuje kroz
fond i participaciju a samo jedna trećina ostavi za neizvesno projektno
finansiranje i promenljivu podršku države.
Ako bismo želeli da sumarno ocenimo ove dve decenije postojanja Stanice,
nećemo pogrešiti, niti biti pretenciozni ako izaberemo dva ključna atributa:
kvalitet i stabilnost.
Stanica se afirmisala kao kvalitetna organizacija pre svega zato što
su svi pojedinačni programi i aktivnosti pažljivo i kvalitetno pripremani
i realizovani. Čak i u vreme teških ekonomskih kriza i odricanja, nije
se štedelo na dobrim sadržajima, učilima, brojnim saradnicima i trajanju
programa. Istina, improvizacije je bilo, ali je to uglavnom ostalo neprimetno
za učesnike i saradnike. Ima saradnika i učesnika koji pamte kako se
dobro radilo i uz sveće, kako su se retke i nezamenljive hemikalije
razređivale i krišom švercovale kada su u Srbiji bile nedostupne. Neće
se, pak, saznati kako je organizovan prevoz kada su se sva vozila pokvarila,
kako je nabavljano dizel gorivo, fotografski filmovi, toneri za štampače
i fotokopire.
Stabilnost i pouzdanost se ogledala u izgradnji maksimalnog poverenja
kod saradnika i učesnika da će se sve što je planirano izvesti, bez
obzira na sve probleme koji tome mogu stati na put.
Dobar primer za to je upravo 1993. godina, koja ostaje upamćena po rekordnoj
ultrainflaciji, platama od nekoliko maraka, opštoj nestašici svih vrsta
robe, benzina, struje... Te godine je Stanica realizovala sve planirane
seminare, radionice i kampove, čak 99 različitih programa. Ništa nije
skraćivano ili otkazivano. Polaznici su dolazili autostopom, jer većina
vozova i autobusa nije saobraćala. Umesto novca, praktično bezvrednog,
mnogi sponzori su pristali da Stanicu pomažu naftom, papirom, pasuljem,
brašnom ili pecivom.
Stanica nije pravila kompromise, nije se prodavala za jeftine privilegije.
Tih ratnih i inflacionih godina Stanica je odbijala da prihvati pomoć
i sponzorstva onih za koje se verovalo da su kompromitovani i da neće
biti zapamćeni po dobru. Tako i danas možemo tvrditi da se ne stidimo
niti jednog sponzora, donatora ili predavača. Stanica se nije ulagivala
političarima i partijama, podilazila prolaznim hirovima nacionalne uskogrudosti,
mržnje i isključivosti, a svi bivši prijatelji su nam prijatelji i dalje.
Da li ćemo i kako uspeti da ostvarimo trenutne planove i prioritete,
kao što je proširenje kapaciteta, posebno je pitanje i najmanje zavisi
od same Stanice. Optimizam nam ne nedostaje upravo zato što je zasnovan
na realno utemeljenom verovanju da je ono što radimo dobro, svrsishodno
i da se neprekidno povećava skup onih koji su okusili Petnicu i svoje
zadovoljstvo mogu i žele da pretvore u konkretnu podršku i pomoć. Prvih
dvadeset godina je, i pored svega što se ovde dešavalo, dvadeset uspešnih
godina. Nema nikakvih razloga da tako ne bude i sledećih dvadeset godina.
Shema seminara, kampova, kurseva i radionica
koje je Istraživačka stanica Petnica organizovala u 2002 godini.
|
Petnica Center
first twenty years
This almanac presents results and initiatives an the Petnica Science
Center in years 2001 and 2002. Sorry, but we had no money to print our
annual reports & programs separately for these two years.
Facts first. Throughout the year, Petnica had been hot and active place.
In 2001, there were 143 camps, workshops, and courses organized for
2525 participants (1796 students, 643 school-teachers). In the following
year (2002), total number of various programs reached 156 covering 3136
participants. The dominant group of participants was secondary-school
students, carefully selected from more than 220 schools not only from
Serbia, but also from entire region (Montenegro, Bosnia, Macedonia,
Bulgaria, Croatia).
On page 7, you can find a map of the educational programs organized
in 2002. More than 700 guest lecturers from 150 scientific institutions
and universities visited Petnica to take part in some of science education
programs respecting a wide spectrum of scientific fields and problems.
The main problem facing Petnica is not only how to rise money and equipment,
but also how to win the battle against the steady decline of quality
of in-school education caused mainly by school poverty (low salaries
and lack of equipment) and the loss of best teachers.
On these pages, Vigor Majic, a director of the Petnica Science Center
presents the first twenty years of the PSC. The institution had been
founded in 1982 as non-typical risky experiment of a group of university
students and young scientists who wished to make a relatively isolated
place for science-oriented student projects. Very soon (1984), PSC refocused
its activities toward secondary-school students, recognizing the role
of "pre-university science education" in preparing talented
students for appropriate productive academic career. Petnica Science
Center had been the first truly independent educational institution
in the former Yugoslavia and it successfully survived "the most
comprised destructive history in the Europe", i.e. the decay of
former Yugoslavia, Milosevic's dictatorship, bloody civil war, economic
collapse, the greatest hyperinflation in the world, international sanctions
and isolation of Serbia - everything "packed" in a single
decade and "flavored" with a NATO air strikes and bombing
Serbian towns in 1999. Through all these years, Petnica has protected
its principles and continued its rich programs.
This page shows a structure of educational programs - seminars, courses,
science camps, and workshops of the Petnica Science Center in 2002.
The complex schedule looks fairly chaotic. However, the underlying order
and pattern does exist. The schedule was designed to enable the best
possible results in short-term programs for students who already attend
regular schools. There is an "annual cycle" of educational
programs for high-school students, i.e. programs are implemented in
four complementary groups. New students first attend a weeklong winter
course with intensive theoretical work (lectures, demonstrations, discussions).
Spring courses are shorter and focused on practical training in instrument
manipulation, fieldwork, data acquisition and processing (statistics),
etc. On fortnight long summer science camps students are free to work
on small (and sometimes not so small) research project. During this
time, they get a precious experience of real science, including all
the associated troubles and problems that exist in professional work.
Fall courses are a chance to meet again, to discuss results, to finalize
student papers, and to invite scientists to give lectures on their work
-- actual news from the ever-expanding boundaries of modern science
and technology.
In comparison to previous years, one can see more training programs
for schoolteachers. Indeed, Petnica became the leading in-service teacher
training institution in the country.
HEADS OF PSC
DEPARTMENTS 2002
HUMANITY SCIENCES
Mirjana Đelmaš
BIOLOGY (BIO)
Kristijan Ovari
CHEMISTRY (CHEM)
Nina Jevtić
COMPUTER SCIENCE (COMP)
Dragan Toroman
GEOLOGY (GLG)
ing. Radisav Golubović
PHYSICS (PHYS)
Srdjan Verbić, M.Sc.
LIBRARY
Mile Perić
DIRECTOR
Vigor Majić
DEPUTY DIRECTOR (EDUCATION)
Srdjan Janev
DEPUTY DIRECTOR (ADMINISTRATION)
Branko Jakovljević
|