|
izbor
učesnika je ozbiljan i odgovoran posao na kome se angažuje veliki broj
saradnika Stanice
Jedno od prvih pitanja mnogih gostiju, nastavnika, pa i novih saradnika
i predavača koji dolaze u Istraživačku stanicu jeste kako biramo učesnike.
Mnogi roditelji i nastavnici su često pod utiskom opštih društvenih
zbivanja i decenijama izgrađivanih loših standarda u javnom i profesionalnom
ponašanju, pa često dolaze sa predubeđenjem da je za uključivanje njihove
dece ili učenika neophodno postojanje barem nekakve veze i ličnog poznanstva.
Njih je prilično teško ubediti da se u Petnici tako ne radi. Pa kako
se radi?
Prijavni formulari sa svim neophodnim informacijama o programima, načinu
kandidovanja i izboru učenika šalju se krajem septembra ili početkom
oktobra svake godine na adrese nekoliko stotina srednjih škola. U želji
da se smanji verovatnoća gubljenja ovih dokumenata, većini škola se
prijavni materijali šalju u više kopija i u više posebnih koverata.
Prijave kandidata se primaju u Stanicu obično do kraja novembra. Prjavni
formular se spaja sa svim pratećim dokumentima (biografija, preporuke,
radovi, esej itd.) i osnovni podaci (ime, prezime, škola, adresa, oblasti
za koje je kandidat zainteresovan) unose se u računarsku bazu podataka.
Tada se, pored ostalog, može intervenisati ukoliko iz nekih škola nema,
ne upuštajući se u razloge, nikakvih odgovora.
Prvih dana decembra rukovodioci stručnih odeljenja Stanice obavljaju
preliminarni pregled prijava i razvrstavaju ih u nekoliko grupa po širim
oblastima interesovanja kandidata kako bi se kasniji pregled olakšao.
Sredinom decembra u Petnici se okuplja pedesetak saradnika Stanice izabranih
tako da svaku oblast /program iz koje se planiraju seminari u narednoj
godini zastupa najmenje četvoro koleginica ili kolega i da polovina
njih ima iskustvo u barem jednom ciklusu izbora polaznika. Pregled prijava
se obavlja tokom 2-3 dana i to veoma detaljno. Kompletnu prijavnu dokumentaciju
svakog pojedinačnog kandidata čita najmenje troje (obično četvoro) saradnika
i to ne svi iz iste oblasti. Svako nezavisno ocenjuje nekoliko parametara
kao što je predznanje, utisci o stepenu zainteresovanosti, pokazatelji
o samostalnom radu ili iskustvu, ali i procena koliko je pojedinačnom
kandidatu korisno pohađanje konkretnih programa u Petnici. Prisutni
saradnici i kolege formiraju lični utisak o kandidatima, uključujući
i pravo da komentarišu sistematičnot, kvalitet jezika i stil izražavanja,
kvalitet preporuka dobijenih od školskih nastavnika i sl. Učešće i rezultati
na takmičenjima ne moraju se uzimati u obzir i to je ostavljeno kao
(važna) sloboda ocenjivačima.
Kada se pregled obavi, ocene se sabiraju i formiraju se rang liste po
oblastima i usklađuju sa brojem planiranih učesnika (kapacitet zimskih
seminara). Zatim sledi kontrolni pregled, pa ponovni pregled prijava
onih koji nisu ušli u "izabrane" i to od strane ocenjivača
koji te prijave nisu pregledali. Najzad, formiraju se konačne liste
i izabrani učenici razvrstavaju po školama.
Kao što vidite, proces izbora nije niti jednostavan, niti površan, ali
nije ni misteriozan. Zbog velikog broja ozbiljnih ljudi angažovanih
u pregledu prijava i izboru kandidata, praktično je nemoguće nekoga
"ugurati". Istini za volju, Stanica čini "prekoredne
ustupke" ali samo za one koji su pokazali izuzetne rezultate koji
se ne uklapaju lako u standardne kriterijume vrednovanja što se primenjuju
na ostale. Izuzetni (ponekad) zaslužuju izuzetno.
osetljivi eksperiment
postepeno uvođenje participacije za petničke obrazovne programe
Zimski seminari 2003. godine uvode jednu novinu u rad Stanice o kojoj
se pričalo više od deset godina. Posle pune dve decenije besplatnih
programa, ubuduće će polaznici plaćati participaciju, istina relativno
simboličnu, za zimske i letnje seminare u Petnici.
No, princip je princip. Ono što je dobro jeste mehanizam prijavljivanja
i selekcije učesnika koji je uspešno "zaštićen" od negativnih
uticaja participacije. To znači da će i dalje svi istinski zainteresovani
i kvalitetni kandidati imati ravnopravne šanse za prolazak kroz "selekciono
sito" bez obzira na to da li imaju materijalnih mogućnosti da plate
participaciju.
Kako je to postignuto? Prilikom kandidovanja za obrazovne programe,
srednjoškolci su dobili posebne formulare za participaciju gde im je
ponuđeno da odaberu jednu od tri opcije: da sami plate pun iznos participacije,
da im participaciju plati škola ili neka druga organizacija ili sponzor,
ili, kao treća i veoma važna opcija, da se izjasne da nemaju mogućnosti
da plate participaciju i da traže da kompletne troškove programa pokrije
Istraživačka stanica. Popunjeni formular se zatvara i šalje sa ostalom
prijavnom dokumentacijom ali se ne otvara i ne čita u postupku pregleda
prijava i izbora polaznika. Tek nakon što stručni saradnici Stanice
definitivno odluče o listi polaznika i nakon što se škole pismeno obaveste
ko je pozvan, administracija Stanice otvara formulare i utvrđuje ko
se opredelio za koju opciju.
U formularima su kandidatima (i njihovim porodicama i nastavnicima)
detaljno obrazloženi razlozi za uvođenje participacije ali i precizno
izložene namere trošenja ovako obezbeđenih para. To deluje dosta korektno,
a celokupni sistem, koji uključuje i periodične izveštaje svakom polazniku
(porodici, školi) o prikupljenim i utrošenim sredstvima, garantuje visok
stepen transparentnosti.
Sredstva obezbeđena participacijom činiće ipak samo oko 7% godišnjih
troškova Stanice u 2003. godini ali se planira postepeno povećavanje
iznosa participacije do dostizanja realne vrednosti za 4-6 godina. Uprava
ISP planira da sve vreme očuva princip nezavisnosti selekcije od materijalnih
mogućnosti polaznika. To će se postići osnivanjem posebnog fonda iz
koga će se pokrivati participacija za polaznike koji to ne mogu da plate.
Na kraju, podsetimo da je participacija kao model finansiranja Stanice
ozbiljno razmatrana još pre oko dvanaest godina ali se zbog poznatih
ekonomskih i društvenih okolnosti tokom devedesetih godina od toga odustalo.
Ipak, pre nekoliko godina među polaznicima Stanice su sprovedena opsežna
ispitivanja stavova o mogućem uvođenju participacije. Tadašnje dominantno
pozitivno raspoloženje polaznika, i pored znatno teže ekonomske situacije,
opredelilo je rukovodstvo Stanice da se participacija konačno uvede
i Stanica učini manje zavisnom od nestabilnih i neizvesnih sredstava
državnog budžeta. Sve u svemu, ostaje da vidimo koliko će se ovaj osetljivi
zahvat uistinu pozitivno odraziti na kvalitet programa ali i na motivaciju
polaznika i saradnika Stanice da se intenzivnije i kvalitetnije angažuju
u radu.
Većina učesnika programa za srednjoškolce u Istraživačkoj
stanici Petnica s vremena na vreme ima priliku da ocenjuje različite
elemente rada u Petnici. Pažljivi čitaoci ovog časopisa sećaju
se da smo vrlo često objavljivali rezultate ovih evaluacija koje
rečito govore šta valja više a šta manje (naravno da sve valja!).
I u toku 2002. godine učesnici zimskih, letnjih i jesenjih seminara
imali su priliku da se anonimno izjasne o nekim važnim pitanjima,
tj. da prenesu svoje utiske koji se tumače kao poštene i iskrene
poruke rukovodstvu Stanice. Od polaznika se tražilo da ocenom
od 1-5 ocene/procene nekoliko osnovnih parametara rada. Ocena
1 značila je loše a ocena 5 odlično.
OCENA |
DR-N |
PR-N |
FM-N |
UK |
utisak o programu |
4.75 |
4.32 |
4.38 |
4.40 |
stručni sadržaj |
4.57 |
4.29 |
4.19 |
4.30 |
metode rada |
4.44 |
4.25 |
4.21 |
4.30 |
kvalitet saradnika |
4.61 |
4.50 |
4.52 |
4.54 |
kvalitet rukovodioca |
4.72 |
4.49 |
4.64 |
4.59 |
uslovi za rad |
3.70 |
3.83 |
3.64 |
3.75 |
ishrana |
2.88 |
3.39 |
3.05 |
3.17 |
opšti utisak |
4.48 |
4.38 |
4.36 |
4.40 |
|
| | | |
broj anketa |
288 |
491 |
223 |
1002 |
Komentar nije potreban. Ipak, važno je napomenuti
da su polaznici (što se vidi iz ankete) zadovoljni programom na
kome učestvuju uzevši u obzir njegov sadržaj, način realizacije,
rad i angažovanje saradnika i rukovodioca.
Polaznici takođe veruju da su programi na kojima učestvuju bolji
od programa koji se paralelno odvijaju. Isto za svoj program tvrde
i polaznici sa tih paralelnih programa. Iako to zvuči čudno, nama
je to podvrda da je urađena dobra selekcija polaznika po programima
i da je program dobro koncipiran i realizovan, odnosno da nije
bilo pauza, promašaja, gnjavaže ili čega već, što bi polaznika
navelo da pomisli, a potom i utvrdi, da je neki drugi program
bolji.
Ono čega nema u tabeli, a vredno je spomena je par izvoda iz mini-max
analize: Najbolje ocenjeni rukovodioci su A.Starović (arheologija,
4.88) i Peđa Šarčević (etnologija, 4.81). Etnolozi su bili najzadovoljniji
programom (4.79), saradnicima (4.83) ali i uslovima za rad (3.94).
Hranom su najmanje zadovoljni polaznici programa arheologije (2.21),
dok istoričari najviše veruju da im je program bolji od ostalih.
I za kraj. Rezultati su tako dobri da se možemo pitati da li su
tačni. Možemo al' nećemo. Sačekaćemo još koju anketu, pa ako se
ovako visoke ocene ponove, videćemo šta ćemo...
|
|
petnica participants
a view into selection process
Selection of young participants is the very foundation of the entire
structure of Petnica's educational programs. Because of the fact that
Petnica Center has no technical abilities for direct contact with thousands
of students from over 500 schools who are interested to come and participate
in some of prestigious programs, the selection process is focused on
written applications.
Each September Petnica Center sends to hundreds of secondary schools
leaflet with detail information about educational programs in the next
year. The leaflet contains suggestions and instructions both for teachers
and students, including application form. Deadline for applications
is end of November when Petnica is flooded with thousands of letters
with application forms, recommendations, examples of students' individual
small science work and papers, copies of various types of diploma, awards,
etc. Professional Petnica's selection team consists of over 50 people,
mostly guest teachers and young teaching assistants from each of about
15 science fields and program areas. Their goal is to read every application
form in details. The actual selection procedure requests that at least
four different people read each applications. Each of them marks application
with four marks respecting some important elements. After four-day long
"selection party", an average and total score of each candidate
is made by computer and top about 700 students is definitely chosen.
They will receive special invitation letter for Winter Seminars with
more detail instructions. Separate letter with list of selected students
will be send to their school principals in order to reassure transparency
of the list and to justify their excuses from school classes during
the week-long seminars in Petnica.
Each year on almost every single seminar, workshop, or science camp,
participants have opportunity to evaluate the core elements of the program.
Such practice is very important in design of new programs. Petnica's
teaching staff seriously respects opinions of participants and every
single detail will be discussed. For curious readers, here are some
average scores from year 2002 based on opinions of 1002 participants,
on scale 1-5 (1=bad, 5=excellent):
Program impressions 4.40
Science contents 4.30
Teaching methods 4.30
Petnica's teachers 4.59
Guest teachers 4.54
Working facilities 3.75
Food 3.17
General impressions 4.40
Anyway, food is something where is almost impossible to match taste
and habits of teenagers. Keeping in mind that Petnica's participants
are highly demanding group, we are pretty satisfied with the results,
but details will be taken seriously in preparing the new cycle of programs
for 2003.
|