|
Polaznik Petnice - kako li to zvuči? Ipak, ova specifična kategorija
učenika i studenata spontano se diferencirala i tako samu sebe nazvala
da je taj izraz postao odomaćen, naročito poslednjih nekoliko godina,
u većini škola iz kojih učenici dolaze i postao termin koji se koristi
u specifičnim situacijama kao što je to slučaj sa izrazom "vukovac"
ali, nadamo se, u boljoj konotaciji.U prošlom broju ovog almanaha pokušali
smo da predstavimo tipičan "profil" učesnika obrazovnih programa
u Petnici, pa i ovoga puta to činimo, poštujući činjenicu da veći dao
čitalaca ove publikacije to interesuje.
I dalje se pokazuje da je pogrešna predrasuda da su mladi koji dolaze
u Petnicu povučeniji, disciplinovaniji, emotivno osetljiviji, fizički
nežniji i sl. u odnosu na svoju generaciju "jer se, eto, zanimaju
za nauku umesto za sport". Naša prilično velika iskustva (preko 1300
seminara i kampova) ukazuju da je to samo pogrešna predrasuda i da većih
razlika po ovim pitanjima u odnosu na prosečne vršnjake nema. Iako se
dešava da među novim učesnicima ima priličan broj "individualaca",
pa i onih za koje se vidi da su zatvoreniji za socijalne kontakte, veoma
brzo se uspostavljaju kvalitetne društvene relacije (komunikacija, druženje,
zabava, timski rad), pa i dalje možemo tvrditi da Petnica ima pozitivnu
ulogu u socijalizaciji mladih ljudi koji pokazuju specifična interesovanja
i sklonosti u intelektualnom razvoju.
Geografska pripadnost (po mestu života i škole) polaznika je i dalje prilično
zadovoljavajuća i njihova "prostorna distribucija" odgovara
normalnoj distribuciji ove generacijske grupe na teritoriji Srbije i Crne
Gore. Kosovo je, za očekivati, izuzetak i tu je broj učesnika više nego
simboličan i sveden na decu nealbanskog etničkog porekla, što je problem
koji se neće lako rešiti u narednih godinu-dve ali gde možemo biti veći
optimisti na duže staze. Broj učesnika izvan teritorije Srbije postepeno
raste - najbrže iz Bosne i Hercegovine.
Najdosadnije pitanje svima u Petnici je "A kako birate decu?".
Ono se najčešće postavlja iz dva razloga. Prvo, postavljaju ga oni koji
su na neki način profesionalno zainteresovani za proces selekcije kandidata
i koji su načuli da to Petnica radi "na svoj način" ali prilično
dobro. Drugi razlog je suptilniji. Ovo pitanje postavljaju oni koji prema
Petnici imaju ambivalentan odnos. To su najčešće roditelji koji, s jedne
strane, veruju da Petnica pravi dobre programe i da tamo valja obavezno
poslati svoje dete ali, s druge strane, žele da "zaobiđu" selekciju
i da "provale" koji su to kriterijumi, da prema njima podese
prijavu svog deteta ali i da pronađu kakvu slabu tačku kako bi sebi i
drugima pravdali "neuspeh" svoga deteta.
Za programe u 2001 godini prijavilo se 1400 učenika iz oko 200 srednjih
škola. Pregled prijava je trajao četiri dana a bilo je angažovano blizu
50 stručnih radnika i saradnika Stanice. Svaku prijavu nezavisno su pregledale
i ocenile četiri osobe da bi, nakon tog posla, kompjuter sabrao ocene
i napravio rang-listu koja je bila osnov za pozivanje na zimske seminare.
Odnos broja prijavljenih i broja planiranih mesta na programima je bio
od 2.2:1 do 9:1. Prilikom selekcije najviše se pažnje usmerava na pokazatelje
o tri ključna faktora: zainteresovanost, predznanje i sklonost samostalnom
radu i samoobrazovanju.
Istraživačka stanica ne vodi evidenciju šta se sa polaznicima dešava
kasnije. To bi bio izuzetno veliki i složen posao (do danas je na programima
učestvovalo više od 25,000 učenika) a, s druge strane, to i nije posao
Petnice. Ipak, ima solidnih indicija da "petnički polaznici"
nastavljaju da budu dobri i uspešni prema kriterijumima koje sami postavljaju
a kojima nemamo šta prigovoriti
Tokom 2K-te godine, na zimskim i letnjim obrazovnim
seminarima ISP, sprovedena je anketa kojom se želelo saznati kako
polaznici ocenjuju neke (ključne) komponente života i rada u Stanici.
Anketa je bila anonimna i neobavezna. Od polaznika se tražilo da
ocenom od 1-5 ocene/procene: sadržaj programa, metode primenjene
u realizaciji programa, saradnike na programu, rukovodioca programa,
kvalitet, sadržaj i sl. programa na kom učestvuju u odnosu na programe
koji se paralelno odvijaju, hranu, uslove rada i života, uslove
uopšteno i opšti utisak.
OCENA |
DR-N |
PR-N |
FM-N |
UK |
programski sadržaj |
4.12 |
4.39 |
4.34 |
4.27 |
metode rada |
4.29 |
4.36 |
4.35 |
4.33 |
u odn.na druge prog. |
3.92 |
4.03 |
3.93 |
3.97 |
samostalni rad |
4.29 |
4.62 |
4.12 |
4.34 |
kvalitet saradnika |
4.53 |
4.69 |
4.60 |
4.61 |
kvalitet rukovodioca |
4.63 |
4.53 |
4.57 |
4.58 |
ishrana |
2.98 |
3.42 |
2.88 |
3.12 |
uslovi rada i života |
3.93 |
4.24 |
3.84 |
4.00 |
uslovi generalno |
3.84 |
4.05 |
3.96 |
3.94 |
opšti utisak |
4.37 |
4.46 |
4.46 |
4.43 |
broj anketa |
310 |
294 |
197 |
801 |
Komentar nije potreban.
Ipak, važno je napomenuti da su polaznici (što se vidi iz ankete)
zadovoljni programom na kome učestvuju uzevši u obzir njegov sadržaj,
način realizacije, rad i angažovanje saradnika i rukovodioca.
Polaznici takođe veruju da su programi na kojima učestvuju bolji
od programa koji se paralelno odvijaju. Isto za svoj program tvrde
i polaznici sa tih paralelnih programa. Iako to zvuči čudno, nama
je to podvrda da je urađena dobra selekcija polaznika po programima
i da je program dobro koncipiran i realizovan, odnosno da nije bilo
pauza, promašaja, gnjavaže ili čega već, što bi polaznika navelo
da pomisli, a potom i utvrdi, da je neki drugi program bolji.
Uočava se da su polaznici zadovoljni relativno skromnim uslovima
za život i rad.
Ono čega nema u tabeli, a vredno je spomena je par izvoda iz minimax
analize: Najbolje ocenjeni rukovodioci su S. Verbić i A. Starović
(4.79). Najbolje ocenjeni saradnici su na programu istorije (4.90).
Hranom su najmanje zadovoljni polaznici Letnjeg programa antropologije
(1.80), a najviše Zimskog programa hidrologije (4.00).
I za kraj. Rezultati su tako dobri da se možemo pitati da li su
tačni. Možemo al' nećemo. Sačekaćemo još koju anketu, pa ako se
ovako visoke ocene ponove, videćemo šta ćemo...
|
|
petnica participants
who are they?
In December 2000 the Petnica
Science Center received 1,400 applications
for Science Camps to be held in 2001 from about 200 secondary schools
from all parts of Yugoslavia as well as from several other countries (Macedonia,
Bosnia, Bulgaria). This is just a small part of high school students interested
in coming to Petnica to learn about, and participate in science and technology.
A Committee of 60 PSC teachers have reviewed this huge pile of applications
and selected about 750 candidates who will be invited to participate at
one of the 28 Winter Courses and, later, at some of Spring Courses and
Summer Science Camps.
The selection
procedure is based on
self-reported interests of the applicants, their prior extra curricular
activities and self-initiated research projects, their assessment of
their knowledge beyond the school curriculum and of prior creative work
of any kind. Important aspects of the application are the student's research
proposal, as well as the recommendation letters from teachers and the
school psychologist. In addition, quite important are the applicants responses
to an open-ended questionnaire concerning interests, reasons for applying
to the program, etc.
An average high-school participant
of the PSC's programs is 17 years old. She (there are more girls than
boys) is among the top 1% students in her school and comes from middle
class family with moderate family income that cannot cover even the basic
costs of the program (science camp, course, workshop). This is the main
reason why such programs in Petnica are completely free of charge.
The majority of the participants
come from Yugoslav secondary schools covering the entire territory of
the country, roughly respecting the normalized demographic distribution.
The only exception is the region of Kosovo that was intensively affected
by the civil war and post-war martial laws.
Each year PSC 's attendees
are asked to fill out anonymous questionnaires about
their impressions and estimations of educational programs and their
personal experience in Petnica. They have to estimate some elements of
the program with the marks 1-5 (5 being best). In 2000, the program content
got the average mark 4.27, teaching methods scored 4.33, while individual
student's activities got 4.34. The quality of lecturers was marked with
the average score of 4.61 which is similar to the mark given to the quality
of the program leader -- 4.58. Although relatively moderate, the living
facilities got an average score of 4.00 (food = 3.12), and the general
living + working facilities got 3.94. The general impression of the entire
program including boarding accommodations and extracurricular activities
got the average mark of 4.43 n
|