|
Neprekinute veze
Svet će nas rastrgnuti! Ne zato što smo nešto nekome skrivili ili što
nas neko mrzi, već što se broj poziva za učešće na raznim skupovima, konferencijama,
smotrama učeničkih i studentskih radova povećava eksponencijalno, daleko
prevazilazeći materijalne mogućnosti ali i raspoloživo vreme i ljudske
kapacitete Stanice. Ako bismo svuda udovoljili, ne bi bilo ni para ni
vremena i snage za ono što nam je osnovni program. Zato vrlo iskreno podržavamo
napore da ova država konačno stane na noge i preuzme nacionalno reprezentovanje
tamo gde je to potrebno i poželjno.
Iako u medijima najpopularniji, uspesi mladih petničkih polaznika na najprestižnijim
međunarodnim smotrama i takmičenjima nisu neka naročita novost za nas.
Ipak, nešto detaljnije o nekim od tih sjajnih rezultata na sledećim stranama.
Svakako najvažnije stvari se dešavaju u vezi promenjenog međunarodnog
položaja Srbije i otvaranja s obe strane. Petnica se na mnogo mesta pominje
kao značajan i perpsketivan eksperiment u obrazovanju sa potencijalnom
ulogom u uvođenju novih metoda u nastavnu praksu u školama. Tako se o
Petnici razgovaralo i u okviru programa Pakta za stabilnost Jugoistočne
Evrope u Sofiji, Gracu, Zagrebu i Bledu, programima podrške Evropske Unije
demokratizaciji Srbije (Strazbur, Budimpešta, Bukurešt) itd.
Petnički obrazovni model i iskustva u naučnoj nastavi predstavljeni su
na više značajnih međunarodnih skupova - na Istambulskoj konferenciji
o talentima (WCGTC), konferencijama o naučnom obrazovanju (ICASE) u Pragu
i Segedinu, konferenciji evropske organizacije za talente ECHA u Debrecenu,
skupovima fizičara u Barceloni, Tajlandu i Singapuru i sl.
Hemičari su svoje rezultate u obrazovnom radu efektno predstavili na regionalnoj
konferenciji hemijskih nauka u Grčkoj.
Program letnjih naučnih aktivnosti u 2000 godini sa učenicima i studentima
prihvaćen je od strane organizacije UNESCO (pare se očekuju tokom ove
zime!), što pokazuje da se i ova ugledna organizacija vraća na prostore
Srbije i da se sa pravom može očekivati znatno intenzivnija saradnja i
zanimljivi projekti.
Organizacija UNICEF takođe ponovo pokazuje interesovanje za rad i mogućnosti
Petnice. U jesen 2000 pomogli su Stanicu sa opremom za smeštaj i jednom
količinom stvari za potrebe nastavnih aktivnosti ali se prava saradnja
može očekivati u narednoj godini kroz programe usavršavanja nastavnika
i rad Resursnog Centra.
Vredna pažnje je podrška i efikasna i konkretna pomoć za programe neposrednog
rada sa mladima koju je pružila švajcarska Agencija za saradnju i razvoj
SDC (vidi na strani 9).
Stanica je ušla u program podrške rekonstrukciji školskih objekata Evropske
Unije "Škole za demokratiju" a očekuje se da će obrazovni programi
Stanice dobiti podršku Evropljana kroz tzv. "mikroprojekte"
što se pokušava još od leta 1999 godine. (vidi str. 18)
Pomoć koju je Stanici ponudila ugledna austrijska organizacija KulturKontakt
trebalo bi da ubrzo preraste u kvalitetnu programsku saradnju na projektima
u oblasti unapređivanja obrazovnog procesa u školama, kako kroz rad petničkog
Resursnog Centra, tako i kroz različite seminare za nastavnike.
Stanicu je na sopstvenu inicijativu posetili stručnjaci iz Vlade Republike
Srpske odakle dugo godina Petnica prihvata (o svom trošku) polaznike.
Obećana je konkretna pomoć za rad i razvoj.
Uspostavljena je značajna programska saradnja sa obrazovnim ustanovama
južne Mađarske, odakle su učenici, studenti i nastavnici počeli da dolaze
na programe Stanice.
Krenulo je obnavljanje saradnje i veza sa Bosnom i Hercegovinom i Hrvatskom
a uskoro ćemo o tome razgovarati i sa kolegama iz Slovenije.
Sve u svemu, "miriše na bolje". Nadamo se da će svi dobiti pasoše
i vize, pa "makar autostopom"...
Od 18. do 21. septembra 2000 u Sankt-Petersburgu u Rusiji održana je
V Međunarodna Bio-olimpijada. Učesnici olimpijade bili su iz Rusije, Letonije,
Litvanije, Finske, Nepala i Jugoslavije.
Sa radom iz hemije na temu: "Uticaj ultravioletnog - B zračenja na
količinu proteina, hlorofila a i b i karotenoida u biljkama soje"
učestvovale su dve polaznice seminara hemije ISP, učenice III i IV Beogradske
gimnazije, Jelena Milošević i Sanja Milošević.
Žiri ove velike međunarodne smotre mladih istraživača ocenio je ovaj rad
kao najbolji u grupi za hemiju i našim polaznicama dodelio zlatnu medalju
sa osvojenih maksimalnih 100 poena
U Pataji je, Tajland, u periodu od 13. do 16. decembra 1999 godine održana
međunarodna konferencija pod nazivom "Hands-on Activities for In-School
and Out-of-School Learners focusing on the Marginalized Youth",
pod visokim pokroviteljstvom UNESCO-a i ICASE-a. Na konferenciji je učestvovao
Nebojša Bogdanović u svojstvu počasnog gosta Konferencije ali i kao predavač
po pozivu sa temom "Distance Education in War Condition", a
drugog dana je vodio dvočasnovni workshop na temu "Hands-on Activities
for Gifted Children". Posećenost na ovim predavanjima je velika (100,
odnosno 65 slušalaca). Na konferenciji je učestvovalo 220 fizičara, iz
16 zemalja.
Predsednica ugledne organizacije ICASE, Ana Gardner ponudila je Petnici
članstvo u ICASE, uz istovremenu ponudu da objavimo par članaka u njihovom
biltenu. Kako se u ICASE u ovom trenutku nalazi 150 članica iz preko 60
zemalja, nepotrebno je isticati značaj članstva u takvoj organizaciji.
Dr Janchai Yingprayoon, predsednik azijskog ogranka ICASE, najavio je
svoju posetu Petnici tokom naredne godine
Krajem prošle i tokom ove godine, ISP je uspostavila saradnju sa Univerzitetom
u Harkovu, kao i sa organizacijom "Education for Freedom",
članicom ICASE-a. Naime, septembra '99 godine, na poziv Natalije Kazačkove,
predsednika ove organizacije, Nebojša Bogdanović, rukovodilac programa
primenjene fizike ISP, boravio je u Kijevu i Hrakovu. Poziv je usledio
nakon susreta na međunarodnim konferencijama u Duizburgu 1998, i Segedinu,
juna 1999 godine. Tada je Petnički model obrazovnog rada privukao pažnju
učesnika iz Ukrajine. Prilikom posete Ukrajini ostvareni su kontakti sa
većim brojem relevantnih stručnjaka u domenu naučnog obrazovanja i rada
sa mladim talentima.
Vrlo brzo, jula 2000, sledil uzvratna poseta. Natalija Kazačkova i Oleg
Surin, sa Harkovskog Univerziteta, posetili su ISP i pratili izvođenje
obrazovnih seminara. Došli su sa željom da se na licu mesta upoznaju
sa načinom rada u Petnici, i da pokušaju, kako su sami izjavili, "da
usvoje neku ideju."
Svoje impresije su predstavili u radu pod nazivom: "Obrazovni model
budućnosti - Istraživačka stanica Petnica", koji su predstavili na
međunarodnoj konferenciji "Physics Teacher Education Beyond 2000",
krajem avgusta 2000 u Barseloni!
Na različitim
programima u Petnici od leta 1999 do kraja 2000 godine učestvovao je veliki
broj mladih iz drugih zemalja - učenika, studenata i nastavnika iz Bosne
i Hercegovine, Bugarske, Grčke, Mađarske, Makedonije, Nemačke, Poljske,
Rusije, SAD, Slovačke, Ukrajine itd.
juriš ka nobelovoj nagradi
Srđan Verbić o novom uspehu petničkih fizičara
Elem, "First Step to Nobel Prize" je međunarodno takmičenje
mladih fizičara. Jedna je od retkih institucija koja ceni istraživački
rad srednjoškolaca i pretpostavlja ga rešavanju zadataka. Moglo bi se
reći da je to konferencija gde su šanse negde oko 5% da vam rad bude prihvaćen.
Surovo, zar ne? Jasno, ovakva vrsta takmičenja nikada neće postati popularna
kao Kviskoteka. Većini učesnika na kraju stiče samo pismo gde piše "kako
je to lep rad, ali bi mogao da bude još bolji". Malo za ogroman trud
uložen u istraživanje i korektno pisanje rada na jeziku koji im nije maternji.
Ustvari, ja mislim da oni dobijaju takvo pismo. Nisam siguran, pošto ga
do sada niko iz Petnice nije dobio.
Svake godine se za "First Step" prijavljuje više od sto radova
učenika iz raznoraznih zemalja. Konkretno, 1220 radova iz 67 zemalja
u poslednjih osam godina. Svake se godine dodeli po šest ravnopravnih
nagrada i nešto više od dvadeset diploma. Petnički polaznici do sada imaju
pet nagrada a diploma sedam. Poređenja radi, SAD i Jugoslavija imaju
po šest nagrada i sa takvim skorom dele drugo mesto na listi najuspešnijih
nacija, dok je Ukrajina prva sa devet. Što se tiče same Petnice, naš uspeh
je i to što nikada nismo prijavili nijedan rad koji barem diplomu nije
dobio i po tome (efikasnost), bez konkurencije smo prvi i to već par godina.
Uostalom, imamo više nagrada od zemlje domaćina.
Za malobrojne nagrađene obezbeđen je jednomesečni radni boravak na Institutu
za fiziku Poljske Akademije nauka. Od šest ove godine nagrađenih čak trojica
su petnički mladi lafovi - Stevan Nađ-Perge (Simulation of Planetary Formation),
Nemanja Spasojević (Effect of Charging on Profiles of Micro Trenches Etched
by Plasma in SiO2) i Stefan Salom (Chaotic Behaviour of A Driven Pendulum).
Po prvi put se desilo da su čak tri nagrade otišle u istu zemlju - zamislite,
u Srbiju! To je za posledicu imalo i da po prvi put International Advisory
Commitee ovog takmičenja dobije člana koji je seoski fizičar Štako autor
sebe naziva, prim.ur.Ć. Stefan, Stevan i Nemanja su još uvek u Varšavi.
Moraću i ja jednog dana da odem do tog insituta da vidim šta se to tamo
radi. Naravno, to kad ne budem bio 'dežurni u cvjećari' kao što je to
danas slučaj.
Iskreno rečeno, uspeh Petnice na ovom takmičenju i nije neko iznenađenje.
Ono što organizatori zahtevaju je isto ono što i mi u Stanici tražimo
od polaznika - samostalan istraživački rad pretočen u valjano napisan
tekst. Ponekad mi se čak čini da radovi teže prolaze recenziju kod Save
nego kod Komisije u Varšavi. Ipak, ovakav uspeh na takmičenju Petnica
duguje pre svega sjajnim saradnicima, posebno entuzijasti, akademiku
i ljubitelju Semjuela Beketa, Zoranu Petroviću. Zoran ne samo da je bio
mentor polaznicima koji su uzimali nagrade, nego je bio mentor i onima
koji su danas mentori polaznika koji i dalje uzimaju nagrade. Za Petnicu
je upravo to najveći mogući bingo.
otvaranje evrope
Vigor Majić o obnovi saradnje sa evropskim institucijama
Početkom leta 1992 godine Ujedinjene nacije su uvele režim sankcija i
praktične izolacije Srbije što je najviše pogađalo upravo one koji su
bili najmanje odgovorni za pogubnu i destruktivnu politiku koja je do
svega toga dovela. Trgovci oružjem i drogom, visoki državni funkcioneri
i vlasnici na čudan način stvorenih privilegovanih firmi šetali su se
po svetu, osnivali imaginarne kompanije i otvarali račune na koje se ubrzano
selio državni novac. Kultura, nauka i prosveta su, umesto podsticaja u
cilju "preumljivanja" javnog menjanja u pravcu demokratizacije
i približavanja razvijenom svetu, takođe su ostali izolovani. I Petnica
je morala da ulaže velike napore da održi veze sa ostatkom sveta, da švercuje
knjige i časopise i da kuka i moljaka za vize kako bi mogla neko dete
i nekog mladog kolegu da pošalje bilo gde.
Tek nakon neslavnog bombardovanja, Evropske institucije su počele ubrzano
da shvataju da će ova zemlja kad-tad postati deo evropske porodice i da
nije ni malo pametno držati narod iza rešetaka. Program "nafta za
demokratiju" a zatim i "škole za demokratiju", ma kako
trapavo i pogrešno nazvani, pokazali su da u Srbiji ima mnogo institucija
i sredina sa kojima se može sarađivati i u koje vredi ulagati.
Krajem leta 2000 godine i Petnici su otškrinuta vrata za korišćenje sredstava
iz programa "škole za demokratiju" a za potrebe rekonstrukcije
postojećih objekata. Dobijenih blizu 50,000 DEM iskorišćeno je za obnovu
kupatila, krovne konstrukcije, popravke na vodovodnoj mreži, ugradnju
požarne signalizacije, zamenu dela računara i još niz drugih sitnih ali
značajnih poslova koje do tada praktično niko nije bio raspoložen da podrži.
Iste jeseni prihvaćen je i projekat podrške formiranju Resursnog Centra
(vidi detaljnije na str. 36) namenjenog širokom krugu škola. Istraživačka
stanica je takođe dobila preporuke za podršku svojim programima iz sredstava
Pakta za stabilnost Jugoistočne Evrope i sve je veći broj evropskih organizacija
i institucija koje pokazuju interesovanje za ono što se u Petnici uspešno
izvodi već blizu dve decenije. Nadamo se da će Stanica uspeti da na pravi
način odgovori na ovakvo interesovanje i iskoristi ga za konačno postavljanje
svojih programa na stabilne osnove i za kompletiranje neophodnih uslova
za kvalitetan rad.
koliko smo stvarno dobri?
Nebojša Bogdanović o još jednom uspehu
Pitanje iz naslova ovog teksta je staro koliko i sama Petnica. Problem
sa ovim pitanjem je što izgleda svako mora sam da dođe do odgovora. Imao
sam tu sreću da se, posle deset godina rada u Petnici, u novembru 2000
konačno uverim u to koliko smo dobri. A dobri smo i više nego što želimo
da priznamo. Samo ove godine imao sam priliku da na tri velike međunarodne
konferencije (Barcelona, Tajland, Singapur) pričam o petničkom modelu
obrazovanja. Neću komentarisati reakcije većine slušalaca za koje sam
ubeđen da mi nisu verovali. Na svu sreću, većinu tih ljudi sam sretao
i kasnije, tako da sam ih na kraju uverio u postojanje planete Petnica,
bez obzira što zvanično nije upisana u astronomske atlase.
Tražeći odgovor na pitanje koliko smo zaista dobri put nas je doveo u
Indiju. Moj "biološki" kolega Dule Palića i ja poveli smo tamo
sedmočlanu ekipu na međunarodno takmičenje QUANTA 2000, koje se po šesti
put održalo u gradu Lakno. Članovi ekipe su bili petnički srednjoškolci:
Katarina Petrović (sa fizike), Miodrag Đukić (elektroničar), Vanja Vukojević
(biologija), Srđan Keča i Nemanja Đorđević (astronomi) i matematičari
Tatjana Petrov i Milan Kirćanski.
Konkurencija je bila baš kako treba - izuzetno jaka. Na takmičenju su
učestvovale 34 ekipe iz devet zemalja: sedam nacionalnih sastava iz Evrope
i dve Azijske zemlje - Indonezija i Indija, pri čemu je Indija bila zastupljena
sa 25 ekipa pomno probranih od 115 elitnih škola koje su konkurisale.
Što se tiče evropskih ekipa, ni one nisu došle slučajno - pozvane su prvoplasirani
timovi sa International Young Physics Tournament (sre-dina jula 2000 u
Budimpešti). Petnica je pozvana zato što organizatori prosto nisu verovali
u razne (pozitivne) priče koje se po svetu ispredaju o Petnici, pa su
želeli da provere!
Iako se ISP deklarisala da joj je zadatak da mladim ljudima, zainteresovanim
za nauku, pruži mogućnost da u svom najlepšem, kreativnom životnom dobu
urade samostalni istraživački projekat i da osete šta je to nauka, istina
je da, onako usput, Petnica pruža srednjoškolcima i priliku sticanja
opšteg obrazovanja, razvijanja kritičkog duha i pogleda na svet, razbijanja
straha od autoriteta, široki pogled na aktuelne probleme. To se ne radi
samo kroz Exploratorium kao specijalizovani program, već i na većini
drugih aktivnosti. Na taj način polaznici ISP dobijaju preko potrebnu
širinu, postaju kritični i što je još važnije samokritični.
Svi mi koji radimo u ISP smo ovo naslućivali, intuitivno osećali, u krajnjoj
liniji znali. Problem je što nismo imali referentni sistem u odnosu na
koji bi smo mogli da se uporedimo, da vidimo gde smo mi zaista i kako
radimo taj, po meni, mnogo važniji deo obrazovanja: formiranje mladih
ljudi sposobnih da se slobodoumno uhvate u koštac sa svim problemima
na koje nailaze i na koje mogu da naiđu u svom daljem radu i razvoju (pravi
problemi su kao i uvek, daleko od onoga što piše u udžbenicima i zbirkama
zadataka).
Quanta je, tako je bar ispalo, bila odlična provera onoga što radimo.
Naime, samo takmičenje se sastoji iz osam disciplina: kvizovi znanja iz
Astronomije, Matematike, Fizike, Biologije i Hemije, Model displej,
Kolaž (tema je bila Recikliranje), Debata na temu: "Mapiranje ljudskog
genoma kao potencijalna etička katastrofa", Grupna diskusija (tema:
"Informaciona i komunikaciona tehnologija") i Programiranje.
Sve u svemu, takmičenje koje pravi kompletan presek znanja učesnika,
odnosno nacionalnih timova.
Zanimljivo je da do danas nijedna strana ekipa (do sada su tu bili nacionalni
timovi Rusije, Bugarske, Britanije, Amerike, Australije, itd.), nije
osvojila ni jednu jedinu pojedinačnu nagradu, a o timskim da ne govorimo.
A onda je na scenu stupio petnički duh, prepun improvizacije i kreativnosti!
Kako drugačije objasniti činjenicu da je Kaća Petrović, sjajan mladi fizičar,
pobedila zvaničnu svetsku prvakinju u debati, a da pre toga ni jednom
nije učestvovala u nekoj debati (kao ni mi koji smo je pripremali), a
još manje poznavala formalna pravila debate?
U debati je zapravo učestvovao ceo tim ISP kao podrška Katarini. Ti mladi
ljudi su svojim nastupom par puta izazvali gromoglasne aplauze i ovacije
publike i žirija. Demonstrirali su sve ono što mi ovde pokušavamo da ih
naučimo: kritički pristup problemu, jasno razlikovanje uzroka i posledice,
jasno ukazivanje na srž problema, razgraničavanje predubeđenja od naučnih
činjenica. Način na koji su oni "diskreditovali" protivnike,
sabijali ih u mišju rupu je zaista bio spektakularan. Ja nisam sumnjao
u njih, ali sam ipak bio iznenađen viđenim. A tek Indijci i ostale ekipe!
Samo par sati kasnije, tim Petnice je osvojio drugo, odnosno treće mesto
na kvizovima znanja Matematike i Astronomije, takmičenjima koja su u potpunosti
prilagođena obrazovnom sistemu Indije. Članovi našeg tima se za ove kvizove
nisu pripremali ni minut. Sve je bilo čista improvizacija i snalažljivost
(eto neke koristi od desetogodišnjeg života u nemogućim uslovima).
Sve u svemu, posle dva dana, naši rezultati su bili dovoljni da postanemo
zvezde.
Od tog momenta, najprijatnija stvar u Laknou je bila "biti iz Petnice".
Jagodu na šlag su stavili naši programeri (koji to inače nisu) osvajanjem
četvrtog mesta. Na taj način je Petnica overila svoju pobedu, i postala
prvi strani tim koji je pobedio na ovom takmičenju!
Bio bih, doduše, nepošten kada bih rekao da je ovo samo uspeh Petnice.
Velike zasluge pripadaju i školama iz kojih dolaze ovi mladi ljudi. Ali
timski duh i pokazana kreativnost su pečat Petnice.
|
international links
Global Network
Petnica Science Center is a
unique institution of its kind in Europe. In spite of many recent tragic
circumstances that made performing its activity more than difficult (war,
disintegration of the country, UN sanctions and the isolation of Serbia,
hyper-inflation and economic collapse, and, moreover, earthquakes, bombardment
during Kosovo war, political pressures...), PSC maintained its links to
a large number of similar programs and institutions worldwide. These connections
are important because they enable the exchange of ideas, results, and
programs. Even more important, they make possible affirmation of values
of gifted education as an important part of the creative design of the
future.
In 2000 more about 30 students
from Petnica Science Center are participating in various programs, science
camps, and conferences in Europe and Asia.
In 1999 and 2000 students and
teachers from Bulgaria, Bosnia and Herzegovina, Croatia, France, Greece,
Hungary, Macedonia, Russia, Slovakia, and Ukraine have participated in
different programsin Petnica.
A promising cooperation has
been established with colleagues in Ukraine who are preparing to establish
similar project in gifted education and support.
More and more international
and foreign national organisations and foundations are comming ready to
establish new links and support new prospective initiatives in Serbia.
For many of them, Petnica is among the top promising projects. In 2000
Petnica Center got a grant from the European Commission for the reconstruction
of existing physical facilities. In the same time, UNESCO accepted Petnicas
project in inovative education. Summer Science Camps in 2000 have been
supported by Swiss Agency for Development and Cooperation SDC.
PSCs young professionals are
invited to participate on many high ranged international conferences,
workshops, and meetings. Everybody is interested in experiences of the
successful educational project in impossible environment
international links
Behind the (iron) bars or --
mother Europe and her neglected child. The UN sanctions, imposed in 1992,
although not responsible for the destructive politics of our regime, have
impoverished and isolated our citizens. During the sanctions, Petnica
had to fight for its very survival and to "smuggle" books and
journals
A tremendous effort was needed in order to maintain links with
the world. After the disastrous NATO bombing, the EU finally opted against
keeping the entire Yugoslav society "behind bars". As a result,
Petnica finally obtained funds from the program "Schools for democracy"
-- 50 000 euros for urgent reconstruction of the facilities. The Resource
Center project was begun. Our future programs will probably be supported
by the Stability pact for South-Eastern Europe. In addition, many other
European institutions have started to show interest in the programs that
have been organized in Petnica for almost 20 years.
Our attendants Stevan Nadj-Perge,
Nemanja Spasojevi} and Stefan Salom have won three (out of six) awards
at the International competition of young physicists "First Step
to Nobel Prize" in Warsaw, Poland. The contest has been organized
for the last 8 years. On the cumulative list of the most successful national
teams so far, Yugoslavia shares second place with the United States, while
Ukraine was the first. Almost all of the members from Yugoslavia have
been Petnica alumni. This year was the first instance in which participants
from one country "collected" half of the prizes.
It is important to emphasize
the prestigious, rather than popular, character of this competition. It
requires independent student research projects (only 5% of the submitted
papers are accepted). The PSC program gives a central role to students
research projects, so the success of our alumni is not surprising, to
us at least.
Students from PSC have won
several other awards (in mathematics, astronomy, debate, computer science,
etc.) including the general team award at the International competition
"Quanta 2000" in India. The organizers selected them for the
contest after they had won first prizes at the International Young Physics
Tournament in Budapest, Hungary this year. The success was even "sweeter"
owing to the fact that no other foreign team had so far won any award
at this competition. Along with the prizes, the members of our team (Katarina
Petrovi}, Miodrag Djuki}, Vanja Vukojevi}, Srdjan Ke~a, Nemanja Djordjevi},
Tatjana Petrov, Milan Kir~anski) were awarded "ovations" by
both the audience and the jury. In passing, we should note that there
no preparations for the contest were undertaken. Katarina won the competition
in debate although she had never participated in any contest of that kind
or in any debate whatsoever.
|