Ovaj članak pokušava da ukaže na ključna iskušenja budućeg
razvoja dodatnog obrazovanja i da ponudi rešenje kroz osnovne
okvire jedne sasvim nove institucije čija bi uloga bila da
bude jedan od osnovnih zamajaca budućeg razvoja Srbije. Ime bi joj
moglo biti Centar za promociju nauke, tehnologije, umetnosti, procesa
otkrića, i šire ljudske kreativnosti, odnosno EUREKA. U domenu šire
shvaćenih aktivnosti na popularizaciji nauke, novi Centar bi aktivno
doprinosio ostvarenju ključnih nacionalnih ciljeva u XXI veku.
Eksplicirani prioritet Srbije je izgradnja moderne, stabilne i prosperitetne
države utemljene na demokratskim načelima i uspešno integrisane
u EU i druge političke i ekonomske integracije od regionalnog
do globalnog nivoa. Ovi ambiciozni ciljevi se mogu realizovati samo uz
optimalno iskorišćenje raspoloživih ljudskih resursa, što podrazumeva
(1) stvaranje kritične mase vrhunskih stručnjaka u ključnim
oblastima vezanim za ubrzani razvoj i međunarodnu konkurentnost,
(2) izgradnju novog sistema vrednosti utemeljenom na znanju, kreativnosti
i izvrsnosti, (3) izgradnju pobedničkog duha nacije spremne da
se takmiči na globalnom tržištu ideja i proizvoda, i (4) informisanje,
motivisanje i aktiviranje šire javnosti da učestvuje u ovom procesu.
Srbiji nedostaje nekoliko ključnih
institucija koje bi pokretale ovaj proces, a
jedna od njih je Centar za promociju nauke,
tehnologije, umetnosti, procesa otkrića i
ljudske kreativnosti. Mada detaljno odre-đuje
njen karakter, ovakvo ime se teško pamti,
a i odbojno je, pogotovo mladima koji čine glavnu ciljnu populaciju.
Stoga predlažemo da novu instituciju jednostavno krstimo EUREKA.
izgradimo centar za promociju
nauke, tehnologije, procesa
otkrića i kreativnosti
UVOD
Pravo na kvalitetno obrazovanje je postalo jedno od osnovnih ljudskih
prava. Ekspliciranje prosvetiteljske i vaspitne uloge obrazovanja
kao sveopšteg ljudskog prava predstavlja jedno od najviših civilizacijskih
dostignuća, a ova dva aspekta obrazovanja su i danas jednako važna
kao i u prošlosti. Današnji svet, međutim, sve više gleda obrazovanje
i nauku kroz treću vizuru, kroz koju su ove delatnosti viđene kao nova
i vrlo tražena vrsta robe. Svet je u procesu velikih obrazovnih i naučnih
prilagođavanja. Obrazovni sistemi se menjaju kao posledica promena
ekonomskih paradigmi, tako je uvek bilo u istoriji. Danas živimo na
početku post-industrijskog doba, a obrazovanje (pa i nauka) su i dalje
optimalizovani za industrijsko doba. Zemlje koje budu na prvoj liniji
fronta stvaranja obrazovnih i naučnih institucija novog doba će imati nemerljivu prednost nad onima koje budu pasivno posmatrale ova dinamična događanja.
U modernom društvu obrazovanje dobija sve važniju ulogu. Obrazovana
osoba je u većoj meri oslobođena predrasuda, može da se informiše
a da se ne izgubi u moru dostupnih podataka koje nudi globalno
informatičko društvo, a na osnovu primljenih informacija može racionalno da donosi odluke. Informatičko društvo zahteva individue koje se permanentno edukuju.
Najrazvijenije zemlje sveta su danas tu gde jesu zato što su u
nekom trenutku svog razvoja svesno odlučile da obrazovanje učine nacionalnim
prioritetom. Iskustvo razvijenih nedvosmisleno govori da
je ulaganje u obrazovanje najbolja investicija za svaku zemlju. Razlog
zašto mnoge zemlje često ne idu ovim putem jeste taj da se efekti
promena u obrazovanju vide tek nakon desetak godina – onoliko koliko
je potrebno da se u današnjem društvu stvori jedan vrhunski obrazovan
pojedinac. Siromašni, dakle, često usresređuju pažnju na one
sektore koji im omogućavaju što brži profit. Na taj način, gledajući kratkoročne interese, oni profilišu svoj razvoj u pravcima koji su se u modernom društvu pokazali kao manje profitabilni.
Zagovaramo pristup u kome bi Srbija imala jasno razvijenu viziju
sebe kao društva baziranog na znanju, društva spremnog da aktivno
i kompetitivno učestvuje na međunarodnom tržištu ideja, znanja, usluga
i ekonomija, društva predanog održivom i regionalno izbalansiranom
razvoju. Osnovni cilj je da se povisi životni standard građana Srbije,
gde pod tim podrazumevamo kako njegove ekonomske ali i socijalne
elemente, kao i nivo opšteg ambijenta života. Znanje i ljudski
resursi su dakle krucijalni faktori u povećanju produktivnosti i kompetitivne
sposobnosti Srbije. Da bi u tome uspeli, u našoj zemlji moramo stvoriti ambijent u kome će se podsticati preduzetništvo i inovacija, stimulisati investicije u znanje i razvoj ljudskih resursa.
To je nemoguće bez sistematsog rada na promociji nauke i ljudske kreativnosti, čija je vrednost poslednjih decenija kod nas degradirana.
OBRISI NOVOG SISTEMA
Živimo u uzbudljivim vremenima – ne samo da su nam ekonomija,
društveni sistem i sistem vrednosti u tranziciji, već je u tranziciji i sistem
obrazovanja. Nauka će imati ključnu ulogu u tom procesu. Dominantni
uticaj nauke na svet u kome živimo je prethodnih nekoliko
vekova bio kroz tehnologiju. Taj se uticaj neće smanjivati, no u XXI veku treba očekivati da će još veći uticaj nauke biti u radikalnom redizajniranju sistema obrazovanja.
Naučna revolucija je iznedrila industrijsku revoluciju, a ova je dovela
do promene sistema obrazovanja. Ono što danas zovemo modernim
obrazovanjem zapravo je industrijska revolucija primenjena na
škole. Zašto nam je trebalo masovno obrazovanje? Zato što su nove
fabrike imale potrebu za velikim brojem radnika sa kakvim-takvim
obrazovanjem. Zašto nam škole liče na fabrike, sa nastavnicima i učenicima
koji se kao po pokretnoj traci kreću iz jedne hale u drugu? Zato
što su se tako mladi navikavali na rad u fabričkim uslovima. Otud i
školsko zvono koje ih navikava na smenski rad, paralele između školskih i fabričkih administracija, itd.
Krajem XX veka svet je prešao iz industrijskog
u post-industrijsko društvo. To se
nije desilo samo u razvijenim zemljama već
i kod nas – i kod nas je prodaja usluga daleko važniji deo ekonomije od
proizvodnje. Takođe, informaciona revolucija sve više postaje zamajac
opšteg razvoja i brisanja granica između država. Obrazovni sistem,
kako kod nas tako i u svetu, nije se prilagodio novim potrebama. To je
razlog zašto su ljudi širom sveta nezadovoljni obrazovanjem. Zato nije
jednostavno ni popraviti naš sistem – ni drugi nisu u mnogo boljem stanju.
Novo društvo traži bolji sistem obrazovanja, no još nije jasno šta nam
tačno treba. Ipak, prvi obrisi se naziru: masovno uključivanje populacije u obrazovni sistem ostaje tekovina, čak se mora i proširiti kako bi i srednje obrazovanje bilo obavezno. No masovnost više nije dovoljna.
Možda je pojednostavljeno, no obrazovanje industrijskog doba
(tzv. moderno obrazovanje) je postiglo željeni obuhvat (kvantitet) na
račun kvaliteta. To je bilo ono što je industrija i tražila. Post-industrijsko
društvo, međutim, traži obrazovanije ljude, spremne da čitavog života
uče i prilagođavaju se novim uslovima. Novo društvo zahteva promenu
postojećih i stvaranje novih vrsta obrazovnih institucija. Umesto da mlade
uče podacima i šablonima, one se moraju okretati načinu razmišljanja,
metodologiji rešavanja širokog spektra problema, smisaonom učenju.
Jasno je da je mesto nauke u ovom novom obrazovnom sistemu centralno – ne zbog potreba novih tehnologija, nego prvenstveno zato što nauka i nije ništa drugo nego metod postavljanja i rešavanja pitanja.
Novo društvo i nova ekonomska realnost nameću rušenje veštački
stvorenih institucionih barijera između obrazovanja sa jedne i kreativnog
istraživačkog rada sa druge strane. Masovni obuhvat današnjih škola
se mora kombinovati sa duhom majstorskih radionica Renesanse gde su
mladi umetnici i naučnici učili od svojih majstora radeći zajedno sa njima.
Da bi smo bili kompetitvni u XXI veku moramo se vratiti ovakvom
kombinovanja naučnog i umetničkog šegrtovanja i kontinualnog obrazovanja.
Razlika između industrijskog i post-industrijskog obrazovanja je kao razlika između nauke i načina kako naš obrazovni sistem (uz mali broj izuzetaka) tu nauku prezentuje našim učenicima i studentima.
POKRETAČ PROCESA
Stvaranje kritične mase potrebnih stručnjaka je tek jedan od uslova
za izgradnju buduće međunarodne konkurentnosti. Važno je paralelno
pokrenuti i proces izgradnje novog sistema vrednosti utemeljenom na
znanju, kreativnosti i izvrsnosti. Mora se gajiti i novi pobednički duh
nacije spremne da se takmiči na globalnom tržištu ideja i prozvoda –
i da na taj način da svoj doprinos opštem napretku. Kao što se vidi, reč je o veoma ambicioznim ciljevima. Oni se mogu ostvariti jedino uz uspešno informisanje i motivisanje javnosti da aktivno učestvuje u njihovoj realizaciji.
Ekonomske realnosti menjaju sveopšte paradigme
ustrojstva društva. Ovakve društvene promene
imaju osobine faznog prelaza. Sa jedne strane, relativno
brzo dolazi do suštinskih izmena osobina sistema,
sa druge strane, promene su rezultat uzajamnih
interakcija delova sistema na svim mogućim skalama.
Posledica ovoga je da je praktično nemoguće upravljati
takvim promenama, pogotovo iz jednog centra.
Jednako je teško proces zaustaviti. No, društvo svakako
nije samo posmatrač – kroz institucije ono može da pomogne u pokretanju procesa, kao i u optimalizaciji brzine i mnogih konsekvenci tih promena.
Primarna uloga centra za promociju nauke kojeg
ovde predlažemo (EUREKA) je da nam pomogne da
bolje sagledamo Zemlju, univerzum u kome živimo i
naše mesto u njemu. EUREKA je zamišljena kao važan
instrument popularizacije nauke i procesa otkrića. Ta
otkrića su istovremeno i umetnička inspiracija, ali i
začeci novih tehnologija kojima oblikujemo svet. Da
ne bi trivijalizovala uzbudljivu realnost koju nam
ljudska kreativnost predočava, EUREKA se mora
vratiti Renesansnim korenima u kojima su nauka,
vrhunski zanat i umetnost povezani u jedinstvenu celinu,
gde se jedno pored drugog prepliću procesi učenja
i stvaranja novog. Ovako zamišljena institucija nije
klasični muzej – sterilna izložba okrenuta prošlosti,
dotirana od države zato što većini ljudi nije relevantna,
pa se i ne trudi da to postane. Međutim, EUREKA
ne bi bila ni uobičajeni muzej nauke – sve prisutnija
vrsta komercijalne institucije vašarskog tipa, koja kroz prizmu tehnologije prezentuje, uglavnom pojednostavljenu sliku nekog budućeg sveta.
Eureka nudi vanvremensku
vizuru koja će uzbuditi i
pokrenuti pojedinca
EUREKA treba da bude sasvim nova vrsta institucije,
koja bi se jednako bavila
onim što znamo o svetu koji
nas okružuje, kao i onim što ne
znamo – upravo to je ono što bi
je činilo istinskom obrazovnom alatkom. Da bi bila
uspešna u ovome, EUREKA mora otkriti kako da efikasno
crpe i kanališe kreativnu energiju građana i
sredine. Ta energija je sasvim nepredvidljiva, to je
jedna od njenih najvećih čari, no ona ima moć da vaja
jednu izuzetno uzbudljivu budućnost sazdanu i od
naše sadašnjosti i od prošlosti, od naše mašte, kreativnosti,
ambicija i predanosti. EUREKA nudi vanvremensku
vizuru čiji je cilj da uzbudi i pokrene svakog pojedinca. Da bi bila dostojna svog imena, ova institucija se mora uspešno baviti sledećim zadacima:
- Povezivanjem učenja sa igrom kroz stvaranje
modernih interaktivnih postavki koje podstiču radoznalost i racionalno sagledavanje prirode, društva, i ključnih izazova koji stoje pred čovečanstvom;
- Promocijom nauke, tehnologije, umetnosti i procesa otkrića, i pokazivanjem kako ove discipline praktično koriste čoveku u svakodnevnom životu;
- Prikazivanjem suštinskih međuzavisnosti ovih oblasti ljudske kreativnosti, i pokretanjem kohezionih procesa između različitih disciplina;
- Podizanjem nivoa naučno-tehnološke pismenosti, a time i kvaliteta šireg obrazovnog procesa;
- Prezentovanjem najvećih dometa ljudske kreativnosti,
ali i puteva koji vode do velikih otkrića; - Razvojem dečije znatiželje i stvaranjem pozitivne atmosfere za učenje;
- Pokretanje najšire populacije u Srbiji da uzme učešće u izgradnji modernog društva baziranog na znanju i tehnološkoj kompetentnosti;
- Promocijom izvrsnosti individua i grupa kao osnovnog društvenog pokretača;
- Podrškom razvoja dobrog naučnog novinarstva;
- Organizovanjem javnih događaja;
- Stvarnjem mesta za optimalizovanje veština prezentacije naučnih i drugih stručnih rezultata;
- Stvaranjem institucionalnog okvira za infrastrukturnu podršku radu stručnih društava.
- Animiranjem budućih naučnih kadrova;
- Vođenjem kroz kreativni proces svakog posetioca i insistiranjem na pojedinačnom uvidu u stvarnost.
DA LI JE TAKO NEŠTO UOPŠTE MOGUĆE KOD NAS?
Ministarstvo za nauku i tehnološki razvoj Republike
Srbije je nedavno pokrenulo inicijativu za
stvaranje institucije ovoga tipa. Ovaj tekst predstavlja
konkretan predlog za izgradnju takve institucije koji
je prezentovan Ministarstvu. Predlog je potekao od
širokog konzorcijuma institucija koje za sada uključuju:
Institut za fiziku u Beogradu, Istraživačku stanicu
Petnica, Festival nauke, Noć muzeja, Centar za ranu
muziku “Renesans”, časopis “Vreme nauke”, National
Geographic Srbija, udruženje “Beograd je sistem” i
Društvo fizičara Srbije. Za očekivati je da će se inicijativi pridružiti još partnera, kao i to da će država finansijski i organizaciono podržati ovaj proces.
Da li je stvarno moguće izgraditi ovako nešto
kod nas? Racionalni odgovor na ovo pitanje se dobija
kroz proces strateškog planiranja, a sam početak je
tzv. SWOT analiza (Strengths, Weaknesses, Opportunities,
Threats) koja identifikuje osnovne snage, slabosti,
povoljnosti, i pretnje koje utiču na realizovanje
zacrtanih ciljeva. Snage i slabosti su unutrašnje osobine,
dok povoljnosti i pretnje/rizici mere karakteristike spoljnog okruženja. Strateška analiza na kojoj počiva EUREKA polazi od klasične SWAT analize.
Snage i resursi su u činjenici da (1) postoji razgranata
mreža institucija sa ekspertizom i resursima
da osmisle i realizuju aktivnosti centra, (2) nekoliko
godina praktičnog iskustva relevantnih manifestacija
kao što su Festival nauke, Noć muzeja, i (3) ekspertiza na polju popularizacije nauke i predstavljanja naučnih dostignuća u savremenim medijima.
Nasuprot tome, evidentne
su i određene slabosti: (1) u Srbiji
ne postoje dinamične institucije
ovog tipa, već samo klasični
muzeji okrenuti užem delu javnosti, (2) dominantni
model finansiranja uporedivih institucija nije
komercijalni ili nedobitni, već budžetski.
Povoljnosti su takođe jasne: (1) Beograd je veliki
grad, centralno lociran u zemlji i regionu što potencijalno
obezbeđuje veliki broj posetilaca/korisnika,
(2) uz pomoć prosvetnih vlasti je moguće pristupiti
osnovnoj ciljnoj grupi – učenicima osnovnih i srednjih
škola, (3) Ministarstvo nauke podržava i vodi ovaj proces i (4) proces se oslanja i na podršku evropskih instuticija.
Najzad tu su i rizici: (1) naučno-tehnološki sektor
nema mehanizme vrednovanja rada na popularizaciji
nauke i tehnologije, (2) obrazovni sektor nema
adekvatne mehanizme vrednovanja dodatnog rada
nastavnika i učenika, (3) potpuno dominantni “zerosum game” mentalitet može okrenuti mnoge institucije protiv novog centra.
Konkretne strategije EUREKA inicijative su
izvedene iz analize kroz odgovore na sledeća pitanja:
Kako povećati unutrašnje snage? Kako eliminisati postojeće
slabosti? Kako iskoristiti spoljne povoljnosti?
Kako minimalizovati efekte uočenih pretnji? Uverenje
institucija koje čine EUREKA inicijativu je da
su izvedene strategije ostvarive. U toku je razrada
konketne akcije kojima bi se čitav proces realizovao,
kao i procedura za implementaciju, nadzor i kontrolu
projekta. U tom poduhvatu je neophodno da se stvori
tim stručnjaka koji bi, zbog veličine sasvim novog i
našoj sredini nepoznatog zadatka, na savetodavnom
planu pomogli državnim instutucijama da uspešno zasnuju ovakvu ustanovu. I pokrenu je u pravom smeru – ka budućnosti. |
[sci-literacy]
Serbia needs Eureka
Dr Aleksandar Bogojevic
Scientific Computing Laboratory
Institute of Physics Belgrade
http://www.scl.rs
Abstract
Serbia has explicated ambitious developmental
goals related to the creation of a modern, stable,
economically prosperous, and democratic society
successfully integrated into the European
Union and other economic and political integrations
at regional and global levels. The realization
of these goals is strongly tied to the
formation of a competitive research and development
sector, and the development of a modern
educational system, particularly the part of
that system dealing with science and technology.
In this paper we present the outlines of a
novel institution whose role would be to facilitate
and actively participate in this process. The new
EUREKA center would promote science, technology,
art, the process of discovery, and the
wider field of human creativity. EUREKA’s role in
meeting National developmental goals would be
to help to develop and optimally utilize the
needed human resources by:
• Creating a critical mass of experts in
key fields related to accelerated development
of international competitiveness, particularly
in new and emerging
technologies;
• Building a new system of values
based on knowledge, creativity and excellence;
• Nurturing a winner mentality of a nation
ready to compete in the global market
of ideas and products, and in so doing to
contribute to civilization;
• Informing, motivating and activating
the general public to take part in this
process |