grafike crtaju ljudi a ne excel |
|||||
Na ovom mestu tradicionalno objavljujemo autorske tekstove koji se tiču naučnog obrazovanja, naučne kulture i naučne pismenosti. Namera rubrike je da podstakne kritični i kreativni pristup analizi stanja obrazovanja u domaćim i globalnim okvirima i da ukaže na važna pitanja, iskustva i dileme koji nisu dovoljno razmatrani u domaćoj literaturi i medijima. |
|||||
Naučna pismenost, slično kao i bilo koja druga varijanta pismenosti, podrazumeva uspešno pisanje i čitanje, odnosno slanje i primanje poruka koje sadrže naučno relevantne informacije. Onaj ko šalje poruku je, uglavnom, onaj ko o konkretnoj temi zna najviše, tj. onaj ko neposredno istražuje problem i vidi sve detalje. Taj neko je istraživač u najširem smislu reči. Slično kao i u vreme Marka Pola i otkrivanja novih teritorija, istraživači idu pre ostalih, vide razne stvari i proživljavaju mnogo toga da bi potom sumirali svoja iskustva, saznanja i utiske i konačno ih predali svoj publici u formi priče, putopisa ili nekakve mape. Istraživači nikada ne mogu da prenesu celokupno svoje iskustvo, niti za to ima potrebe. Istraživačko iskustvo mora da se profiltrira i sažme u određenu formu koja će ukazati na sve što je bitno, ali ne više od toga. Jedan od najefektnijih načina prenošenja naučnih informacija je grafički prikaz ili dijagram. ako znamo da ih koristimo, On podrazumeva vremenske
serije, skice predmeta, geografske karte itd., odnosno sve ono gde
reči više nisu dovoljno efikasne, tj. gde puno toga hoćemo da stavimo
na malo papira. Poznata fraza da slika vredi kao hiljadu reči
zapravo je prilično dobra procena vrednosti tipične slike u naučnim
radovima. Međutim, ne vredi uvek toliko. Upravo o tome hoću da
vam kažem neku reč.
moglo da se stavi na jedan grafik koji ne bi ostavio mnogo dileme da li odobriti let ili ne. Pogledajte grafikon na prethodnoj strani i uverićete se koliko je jednostavan i kobno predvidljiv. Let je, međutim, odobren i tragedija je bila neizbežna. Prema Edvardu Taftiju izuzetnost u grafičkom Problem je nesumnjivo u tome što većina
ljudi crtanje grafika i drugih dijagrama doživljava
kao potpuno tehničku stvar. To je zapravo isto kao
da tehničkom stvari smatraju pisanje teksta, tj. da
tekst zavisi od toga da li koristimo Word ili Open
Office. Jednom rečju – zabrinjavajuće. Istina je da
nam raznovrsni softverski alati za crtanje grafika
drastično olakšavaju posao, ali nam sigurno neće
reći šta je to od podataka bitno a šta ne i, što je još
važnije, nikako nas ne oslobađaju odgovornosti za
to što radimo. Računar će naše podatke pretvoriti
u dijagram tačno onako kako mu to mi kažemo. Da
bismo znali šta da mu kažemo, potrebno je dijagrame
vratiti u školu. Kad smo počeli da učimo o
brojevima crtali dijagrame sa pet kružića ili sedam
jabuka. Tablić smo igrali, verovatno još pre škole, i
„lupali recke“ ne znajući da je i to dijagram. Posle
toga, nažalost, dijagrami su polako iščezli. Na međunarodnom
TIMSS istraživanju za osmake, gde
se ispituje ono što je u programima većine zemalja
koje na ispitivanju učestvuju, naši đaci se redovno
sreću sa nepoznatom rečju histogram. (Nije ni čudo,
evo sad mi i ovaj srpski spell-checker reč histogram
podvlači crveno!) Izgleda da većina zemalja
smatra da je korišćenje i razu-mevanje histograma
neophodno svim građanima. Kod nas to, očigledno,
nije slučaj. Kod nas je čak i crtanje grafika u smislu
predstavljanje uređenih parova u pravouglom koordinatnom
sistemu inkriminisano pre osmog razreda,
jer se vezuje za grafike funkcija, koje se, eto,
u osmom razredu uče. Da li je neophodno da znamo
šta su funkcije da bismo tačku stavili na koordinate
x=3 i z=2?
KRATAK SPISAK SUGESTIJA ZA DALJE ČITANJE |
[sci-literacy]“SCIENTIFIC (IL)LITERACY” is a section of the “Petnica” almanac where professionals have opportunity to discuss some actual issues related to the science policy, especially the problems of public understanding the science and technology. graphs are made by peopleDrawing of graphs is often treated as purely
technical thing. When you collect and analyze all
your data, it should be trivial to make the scatter
plot or some other diagram. However, drawing of
diagrams is much more than that; it is completely
new stage in data analysis and definitely
not the end of research. Drawing of graphs and
observing what you get is powerful analytical
tool, not only the way to present your results to
your peers. In this article, Srdjan Verbić is putting
“graphical writing and reading” in the context
of general scientific literacy. Reading of diagrams
is already incorporated in competencies
required by reading literacy. On the other side,
effective drawing and interpretation of scientific
diagrams belong to higher levels of scientific literacy.
|
||||
©2010 IS Petnica |