Veliki broj raznovrsnih seminara i kurseva za
nastavnike osnovnih i srednjih škola čini
Istraživačku stanicu Petnica nesumnjivo
vodećim nacionalnim centrom usavršavanja nastavnika.
Ovome doprinosi i bogata naučna i
stručna biblioteka, postojanje specijalizovanih
kabineta i laboratorija ali i nedavno formirani Resursni
centar za nastavnike sa svojim multimedijalnim
kolekcijama i značajnim izvorima informacija
o nizu specifičnih problema funkcionisanja
škola i organizacije nastave.
Nažalost, primetno je da još uvek veliki deo prosvetnih
radnika nije dovoljno motivisan niti profesionalno
pripremljen da samostalno prati šta se
dešava u određenim oblastima nauke, tehnologije,
umetnosti i društvenih procesa i da oseća unutrašnju
potrebu da svoj rad učini kvalitetnijim, efikasnijim
i savremenijim. To se jedino uspešno može
postići radikalnim povećanjem samostalnosti ali i
odgovornosti škola i nastavnika. Država mora svesti
svoje funkcije u obrazovanju na objektivnu, efikasnu
i obuhvatnu kontrolu kvaliteta ishoda s jedne
strane, i na ozbiljan i kontinuiran podsticaj razvoju
školske mreže po obuhvatnosti i po uslovima za
savremen i kvalitetan rad, s druge strane.
Predstojeće proširenje kapaciteta Istraživačke
stanice Petnica, kao projekat iza koga stoji Vlada
Republike Srbije izgubiće deo svoga smisla i polazne
ideje ako se ne osigura potreba i mogućnosti
nastavnicima u svim profilima škola da redovno pohađaju
različite tipove i profile seminara uključujući
i petničke gde se dosta radi i gde se od svakog od
učesnika očekuje aktivna uloga.
Tokom 2009. godine IS Petnica je organizovala
nekoliko seminara, radionica i kurseva za nastavnike
iz oko stotinu škola. Na ovim stranama predstavljamo
pregled sadržaja realizovanih seminara
u oblasti biologije i hemije, dok na strani 46 možete
naći više informacija o seminaru na temu “Energetska
efikasnost” |
SA SVIH STRANA
Zahvaljujući dve decenije pažljivo i uporno razvijanim
vezama sa stotinama škola, kursevi i seminari namenjeni
usavršavanju nastavnika koje organizuje Istraživačka
stanica nailaze na interesovanje u školama.
Svaki novi program naslanja se na iskustvo ranijih i u
nekim oblastima stvorena je posebna klima očekivanja
prijatnog ali vrlo intenzivno iskorišćenog vremena,
pa se često dešava da se iste osobe uporno pokušavaju
“ugurati” kako bi ponovo došli u Petnicu i uživali u
zanimljivom i nadasve korisnom radu. Na gornjoj
karti može se videti odakle su sve dolazili nastavnici na
seminare i kurseve koje je IS Petnica organizovala u
poslednjih par godina. Na žalost, veoma ograničeni kapaciteti
onemogućavaju širenje ovih programa i po
obuhvatu škola ali i po novim oblastima za koje godinama
postoji veliko interesovanje
|
Jedan manji, ali svakako veoma važan segment
obrazovnih aktivnosti u Petnici predstavljaju i
seminari za stručno usavršavanje nastavnika osnovnih
i srednjih škola.
Tokom prethodne tri godine Odeljenje prirodnih
nauka IS Petnica je realizovalo seminare za nastavnike
biologije, geografije i hemije u okviru Programa
koji su akreditovani kod Zavoda za
unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, pod nazivom
“Metodološko osavremenjavanje i spoznavanje novina
u nastavi prirodnih nauka”. Odziv nastavnika je bio
odličan (o tome je bilo reči i u prethodnim biltenima).
U okviru stručnih, predmetno
orijentisanih seminara
iz biologije, hemije i geografije
tokom 2009. godine
realizovano je samo dva od
planiranih šest seminara.
Aprilske seminare pohađali
su nastavnici biologije i hemije iz osnovnih i srednjih
škola (njih 40 iz 35 različitih škola).
Seminar za nastavnike biologije bio je posvećen
“Teoriji evolucije u školama, 200 godina kasnije” a
ovde izdvajamo najzanimljivije teme: “Tako je govorio
Darvin” i “Darvin u genomu” (dr Nikola Tucić), “Hvala
bogu za evoluciju” i “Čovek u evoluciji i evolucija u
čoveku” (dr Biljana Stojković), “Poznajem evoluciju,
razumem klasifikaciju” (mr Tamara Karan-Žnidaršič),
“Zašto je seks zabavan?“ (Vladimir Jovanović), “Percepcija
evolucije: od Bigla do Pinka” i “Niko nije
savršen – zdravlje i bolest u fokusu evolucione medicine”
(dr Dragana Cvetković), “Evolucija socijalnog
ponašanja” (Jasna Rajić)
Nastavnicima su se (na osnovu petničke ankete)
najviše dopali stručnost, profesionalnost i entuzijazam
predavača, kao i interdisciplinarni pristup. Teme predavanja
i tribina su zaokružile savremen sintetski
pogled na evolucionu biologiju i uspešno stimulisale
učesnike na prepoznavanje brojnih praktičnih i teoretskih
problema u savremenoj biologiji.
Osnovni cilj seminara za hemičare bio je sticanje
novih praktičnih i teorijskih znanja iz hemije, kao i
stručno-metodička pomoć nastavnicima za kvalitetnije
izvođenje i unapređenje nastave hemije. Evo nekoliko
najzanimljivijih tema: “Hemijski elementi u zemlji i na
Zemlji” (dr Vidojko Jović), “Atrakcija i repulzija kao
suština materije” (dr Dragoslav Stoiljković), “Senzorna
ocena prehrambenih proizvoda” (mr Mladenka
Pestorić), “Alergeni u hrani” (dr Anamarija Mandić),
“Oksidativni stres” (dr Mira Popović), “Neurofiziološki
procesi pamćenja, emocija...” (dr Vesna Ivetić), “Elektronsko
učenje – mogućnosti primene u nastavi” (Mile
Perić), “Edukaciona radionica: Učenje kroz igru -
Nomenklatura” (Radojka Đurđević) itd.
Svi sadržaji seminara realizovani su uz aktivno
učešće nastavnika kroz individualni i grupni rad, radionice
i kroz diskusiju, kao i kroz fakultativni rad u
petničkoj biblioteci i Resursnom centru za nastavnike.
A evo i nekih odgovora na pitanje ”Na koje ste
probleme nailazili tokom realizacije seminara?” iz
anonimne ankete: ”Nema nedostataka”, ”Malo slobodnog
vremena”, ”Nema problema”, ”Mišljenja sam
da su najbolji seminari za nastavnike hemije u Petnici,
najbolje organizovani i realizovani”
|
[teacher training]
more new courses
There is no doubt that the Petnica Science
Center is among today’s top regional providers
of in-service teacher training programs in a
broad spectrum of school subjects and activities.
Part of the reason for this success is Petnica’s
excellent location and stimulating
"learning environment". Another part is that
PSC has close contacts with a great number
of different types of educational programs and
new innovative teaching methods.
On the opposite page you can see a map representing
the geographical coverage of in-service
teacher training programs organized in
the last few years. Although the general geographic
coverage seems satisfactory, the
problem of relatively low attendance of teachers
from small provincial municipalities and the
age distribution of the participants, where we
expect more young teachers, still exists.
In 2009, several courses for secondary-school
teachers have been completed in Petnica. A
course in Biology was focused on Evolution,
celebrating the International Year of Darvin.
Some interesting topics have been covered,
such as “Evolution Theory in schools some
200 years later”, “Darvin in Genome”, “Thanks
to God for Evolution!”, “Why Sex is Entertaining?”,
“Evolution of Social Behavior”.
A course in Chemistry covered a broad spectrum
of topics such as “Atraction and Repulsion”,
“Alergenes in Food”, “Neurophysiological
processes behind Memory and Emotions”,
etc.
For the first time there was a teacher training
course in energy efficiency where a number of
teachers from many schhols had been interested
to come – much more that available
beds in Petnica. The main goal of this course
was to help teachers to upgrade their teaching
practice not waiting for the State Administration
to change current curricula in order to add
many new and important facts related to the
sensitive energy and environment-related issues |