Petnički hemijski seminari prvi put su
krenuli 1984. godine, tako da je Hemija
uz arheologiju program sa najdužom
tradicijom u Stanici. U okviru ovog programa
tada su organizovane zimske i letnje škole i
seminari stručne pripreme učesnika Omladinskih
istraživačkih akcija. Osnovna
karakteristika tog perioda je da
su projekti polaznika bili grupni.
Početkom devedesetih godina,
sa povećanjem laboratorijskih kapaciteta
IS Petnica, prelazi se sa
grupnih na individualne projekte učenika. Od
tada je na programu hemije održano više od
250 seminara, za više od 2000 polaznika.
Cilj seminara hemije je podsticanje samostalnog
rada i osavremenjivanje znanja polaznika
elementima tragalačkog i istraživačkog,
kao i njihovo uvođenje u osnovne metode
naučnog rada.
Program hemije u IS Petnica se realizuje
kroz godišnje cikluse seminara i kurseva,
koji obuhvataju zimske, prolećne, letnje i jesenje
seminare.
Zimski seminari za polaznike koji prvi put
pohađaju program Hemije razlikuju se u zavisnosti
od uzrasta polaznika i stepena njihovog
predznanja. Ovde polaznici stiču mahom
teoretska znanja iz različitih oblasti hemije.
Učenici prvog razreda slušaju predavanja
iz opšte i neorganske hemije (Hemijska
veza, Rastvori, rastvorljivost i načini izražavanja
koncentracije, Teorije kiselina i baza,
Oksidi i soli, Hidroliza, Proizvod rastvorljivosti,
Koligativne osobine rastvora, pH, Puferi,
Kapacitet pufera...).
Za učenike drugog i trećeg razreda predavanja
su pretežno iz analitičke i fizičke hemije
(npr. Struktura atoma – Kako se došlo do
današnjih saznanja o strukturi atoma, Atomski
i molekulski spektri, Hemijska veza, Neorganski
molekuli i veze, Oksidi i soli, Teorije
kiselina i baza, Organski molekuli i veze,
Biomolekuli).
Polaznici koji su više godina učesnici
petničkih programa hemije na zimskom seminaru
slušaju predavanja iz raznih oblasti
hemije (IC spektroskopija, Masena spektroskopija,
NMR, Rešavanje spektara organskih
jedinjenja, Strukturne instrumentalne metode,
Zeoliti i njihova primena, Reciklaža polimernih
materijala, Primena nadkritičnog ugljendioksida,
Hidrogelovi i kontrolisano otpuštanje
aktivnih supstanci, Biodegradabilni polimeri,
Bioinženjerstvo tkiva, Potenciometrijske
i volumetrijske metode i njihova primena u
razvoju bio/nano senzora, Biokataliza u nevodenim
sistemima, Osnovni principi elektroforeze/
Kapilarna elektroforeza....).
Prolećni seminar namenjen je metodološkoj
pripremi polaznika za izradu njihovih
samostalnih projekata, planiranju eksperimenata
(pretražuju literaturu, rade preliminarna
istraživanja), a slušaju i predavanja
iz različitih oblasti hemije.
Tokom leta, u okviru različitih
kampova i kurseva polaznici savladaju
metodologiju istraživanja
kroz samostalni rad na konkretnim problemima (ogledi, eksperimenti, terenska
istraživanja).
Za učenike koji su I i II razred srednjih
škola organizuju se kursevi, a polaznici kroz
pripremljen set eksperimentalnih vežbi ovladavaju
osnovnim tehnikama rada u laboratoriji.
Polaznici slušaju predavanja iz analitičke
hemije, instrumentalnih metoda hemijske
analize i obrade eksperimentalno dobijenih
rezultata. Praktični rad na seminaru sastoji
se iz individualnih i grupnih vežbi iz kvalitativne,
kvantitativne i instrumentalne hemijske
analize. Posebna pažnja se poklanja bezbednosti
u laboratorijskom radu, najčešćim
greškama i organizaciji rada u laboratoriji.
Polaznici III i IV razreda samostalno realizuju
svoje projekte. Tokom seminara polaznicima
su na raspolaganju laboratorijske
prostorije, neophodan pribor i instrumenti. Oni
sami organizuju svoja istrazivanja, kreiraju
dinamiku rada i, uz pomoć stručnih saradnika
i studenata saradnika ISP, izvode eksperimente.
Takođe, polaznici su dužni da tokom
seminara napišu izveštaj o realizaciji svog
istraživačkog projekta sa svim formalnim elementima
koje izveštaj mora sadržati.
morate biti otporni ne samo na kiseline i
baze, oštre mirise i plamen, već i na
zamorno kopanje po literaturi i pisanje
Cilj istraživačkih aktivnosti polaznika nije
neki određeni naučni rezultat ili epohalno
otkriće, već da ovladaju metodologijom istraživačkog
rada od zamisli i formulacije projekta,
preko njegove pripreme i realizacije,
pa do formulacije i predstavljanja rezultata.
Jesenji seminari su teorijski, a teme se
biraju uzimajući u obzir i zainteresovanost
polaznika za različite oblasti hemije. Neke
od tema realizovanih poslednjih godina su:
Uvod u hemiju kompleksnih jedinjenja,
Nomenklatura kompleksnih jedinjenja, Struktura
kompleksnih jedinjenja, Teorija valentne
veze, Teorija ligandnog polja, Reakcije supstitucije
liganada, Izomerija kompleksnih jedinjenja,
Boja kompleksnih jedinjenja, Primena
kompleksnih jedinjenja, Konduktometrija,
Potenciometrija, Biosenzori, Elektroliza,
Voltametrija, Polarografija,
Elektronski efekti u organskim
molekulima, Osnovi stereohemije,
Osnovni tipovi organskih
reakcija, Primena modernih
spektroskopskih metoda
za određivanje strukture
molekula, Različite specifične
metode organskih sinteza, Principi organskih
sinteza itd.
U okviru jesenjeg seminara stariji polaznici
pripremaju svoje projekte za Konferenciju
istraživačkih radova polaznika ISP „Korak u
nauku“.
Realizacija seminara se odvija pod nadzorom
Programske komisije za hemiju IS
Petnica. U neposrednoj realizaciji seminara
učestvuju stručni saradnici sa univerziteta i
instituta u Srbiji i studenti saradnici – studenti
koji su kao srednjoškolci prošli kroz više ciklusa
na programu hemije u ISP.
Odgovorne za sve gore navedeno su
rukovoditeljke programa Buba i Nina
|
[training programs in petnica - chemistry]
playing with molecules
The first educational activities at Department of
Chemistry started in 1984 so the Chemistry is one
of the programs with the longest tradition at the Petnica
Science Centre (PSC). In these times different
kinds of extracurricular courses and preparative
seminars for secondary school students have been
prepared. The common feature of this period was
students’ group reserach projects mostly focused
on environmental issues.
In early 1990s, with the expansion of laboratory facilities,
the focus was shifted from group projects to
individual or small-team research projects. Since
then, the Department of Chemistry has completed
more than 250 courses for over 5000 participants.
The courses at the Department of Chemistry are
designed to encourage individual work and to familiarize
students with elements of the research
process and basic experimental methods.
Educational activities are conducted by the professionals
from many different universities and scientific
institutions as well as by the student assistants
(former participants who became successfull university
students).
Like many other programs in the Petnica Center,
Chemistry Program is organized through annual cycles
of courses and camps that include winter,
spring and fall courses and summer camps.
During winter courses participants acquire theoretical
knowledge from different chemical disciplines.
Winter courses for participants who come to the
Petnica for the first time differ depending on their
age and level of their previous knowledge. Students
of the first grade of secondary school (the youngest
ones – age of 15 or 16) have opportunity to attend
lectures in General and Inorganic Chemistry. Elder
students of 2nd and 3rd grade attend lectures in
Analytical and Physical chemistry. Lectures in
mixed areas of Chemistry are given to those participants
who had attended earlier educational cycles
in Petnica.
Spring course is designed to train students in basic
techniques and methods of experimental work as
well as in working with scientific literature and information
resources, data processing, etc.
During summer camps participants are trained in
research methodology through the individual work
(projects, planned experiments, field research, etc).
Students of 1st and 2nd grade of secondary school
are trained in basic laboratory techniques through
prepared set of individual and group experiments in
qualitative, quantitative and instrumental chemical
analysis. Also, they attend lectures in analytical
chemistry, instrumental chemical analysis and experimental
data processing. Special attention is
given to the laboratory safety practice, the most
common methodological mistakes and organization
of laboratory work.
Students of 3rd and 4th grade conduct their individual
science projects. All the laboratory facilities and
equipment are directly available for participants.
Participants are free to individually organize their
time scedule and conduct experiments with help of
professional associates and student assistants. Before
the end of the camp, all participants are required
to submit written report on their research.
Participants’ research activities are not aimed to the
specific scientific result or discovery; they are aimed
to gain the insight into the research methodology,
from the very first idea about some problem,
through preparation and realization of the project, to
the processing and presentation of results.
During fall courses students get chance to upgrade
their knowledge in wide variety of chemical disciplines
(depending on their interests) through the
theoretical lectures and discussions. Also, during
fall courses participants finalize their project for the
Petnica Annual Students’ Conference. |