Kada prosečnom srednjoškolcu u Srbiji kažete
“fizika” on će vas najpre gađati nečim,
a onda pomisliti na dosadne zadatke sa
pismenog koje možda čak i zna da reši ali ih većinom
ne razume. Ukoliko pronađete grupu srednjoškolaca
kojima se od ove reči ne prevrće stomak
oni će vam svi u glas reći: “Psssst! Samo da
rešim ovaj zadatak”. I zaista, fizika je u našem
obrazovnom sistemu prepuštena na milost i nemilost
nastavnika koji imaju tri opcije: da učenicima
prepričaju ono što piše u udžbeniku, da ih
forsiraju da rade zadatke za takmičenja (najbolje
one iz ruskih zbirki) ili da pokušaju da, onoliko
koliko mogu u strogom okviru plana i programa
koji propisuje država, deci pokažu fiziku takvom
kakva ona zapravo jeste – zanimljivom i intuitivnom.
Reakcija đaka na reč "fizika" nam govori
da je najviše ovih prvih. Međutim nije zanemarljiv
ni broj ovih drugih, koji učenike
pripremaju za unosan biznis – takmičenja.
Osvojeno mesto na olimpijadi
može da donese učeniku godišnju
platu njegovih roditelja, što
je idealna prilika za popunjavanje
rupa u kućnom budžetu radom (gotovo na crno)
maloletnog deteta. Treća grupa nastavnika, za
koju niko tačno ne može da kaže da li je prazan
skup ili ne, pokušava da učenicima fiziku prikaže
kao jednu intuitivnu disciplinu.
Rečju, fizika u srednjim školama u Srbiji je u
labilnoj ravnoteži. Ona stoji samo na jednoj nozi,
onoj teoretskoj. Eksperimente davno niko nije
video, a sve pod izgovorom da je za njih potrebna
skupa oprema (biće da je i za misaone eksperimente
potrebna skupa oprema?). Za onu treću nogu
– numerički eksperiment, koja tronošcu daje stabilnost,
niko izgleda nije ni čuo.
U Istraživačkoj stanici Petnica progra fizike
se bavi problemima moderne fizike poštujući
pravila naučnog metoda. Cilj je polaznike naučiti
zdravom, kritičkom rezonu, bez obzira na to kojim
se problemom bave i sa koje mu strane pristupaju.
Ovakav pristup zahteva dosta rada te je seminar
fizike organizovan u dva ciklusa: FIZIKA 1, za one
kojima je to prva godina u Petnici i FIZIKA 2, za
one koji su već prošli FIZIKU 1.
Za polaznike koji prvi put dolaze u Petnicu,
ciklus počinje zimskim seminarom za mlađe polaznike
(FIZIKA 1). Cilj ovog seminara je da polaznike
upozna sa osnovnim pravilima naučnog
metoda. Ipak, da stvar ne bi bila baš skroz zanimljiva,
polaznici se tokom ovog seminara podvrgavaju
intenzivnom maltretiranju višom matematikom
i obradom rezultata merenja, a sve to u cilju
da na sledećem seminaru budu u stanju da barataju
osnovnim alatima neophodnim za rad.
LETNJI KURS (desetak dana), organizuje se
krajem proleća ili početkom leta i sledeći je u
ciklusu. Na njega se pozivaju polaznici zimskog
seminara za mlađe polaznike koji su pokazali da
imaju dovoljno interesovanja i živaca da se bave
fizikom. Na Kursu polaznici rade laboratorijske i
numeričke vežbe – mikro projekte osmišljene tako
da pokažu kako neke fizičke pojave za koje smo
čuli, ali ne i videli, zapravo postoje svuda oko nas
i kako nam još mogu biti i korisne. Recimo, kako
pomoću difrakcije možemo da izmerimo debljinu
ljudske dlake.
Nakon Kursa, preživeli polaznici se pozivaju
na jesenji seminar, gde se susreću sa svojim starijim
kolegama koji tokom godine pohađaju programe
za starije polaznike (FIZIKA 2). Na ovom
seminaru, polaznici FIZIKE 1 imaju prilike da čuju
čime su se to njihove starije kolege bavile, i da
dobiju prve smernice o tome čime bi oni mogli da
se bave sledeće godine kada budu u njihovoj koži.
Da bi neko postao polaznik FIZIKE 2 potrebno
je da prođe ciklus FIZIKE 1 i da uz prijavu za sledeću
godinu pošalje opis barem jednog projekta
koji bi radio tokom godine.
Zimski seminar za starije polaznike
je trenutak kada se ove ideje evaluiraju,
dorađuju ili u potpunosti odbacuju i menjaju.
Pored rada na predlogu projekta,
polaznicima se kroz radionice nude viša
znanja iz raznih oblasti: matematike, programiranja,
merenja i obrade rezultata merenja i druge.
Ovaj seminar traje 4-5 dana.
Sledeći u ciklusu je prolećni seminar za starije
polaznike. To je poslednji trenutak kada polaznici
moraju da odluče koji će projekat raditi
na leto. Mnogi polaznici već na ovom seminaru
postavljaju modele, vrše prva merenja, isprobavaju
opremu. On obično traje 3-4 dana i kao i na prethodnom seminaru, kroz radionice i predavanja
polaznici imaju priliku da dobiju specijalizovana
znanja iz pojedinih oblasti.
Letnji seminar je THE SEMINAR. Na njemu
polaznici realizuju najveći deo svog projekta. Na
letnji seminar (ili Letnji kamp) se pozivaju samo
oni polaznici fizike 2 koji su na proleće pripremili
projekat kojim će se baviti. Projekti mogu biti samostalni,
ali se najčešće rade u paru.
Letnji seminar
traje dve nedelje.
Jesenji seminar, je poslednji u ciklusu. Na
njemu se susreću polaznici fizike 1 i fizike 2. Polaznici
koji su tokom leta radili projekat na ovom
seminaru prezentuju svoje rezultate mlađim kolegama
i završavaju radove.
Za razliku od škole gde loši đaci ponavljaju,
na seminaru fizike u Petnici ponavljaju samo oni
najbolji. Ciklus seminara fizika 3 ne postoji, već
polaznici koji su završili ciklus fizika 2, mogu
ponovo da se prijave za isti sa novim projektom.
Fizičarima u Petnici na raspolaganju stoje dve
laboratorije – optička i laboratorija za merenja. U
optičkoj laboratoriji moguće je postaviti tri do pet
eksperimenata na specijalno izgrađenim stolovima
koji umanjuju vibracije. Laboratorija je opremljena
setovima lasera, optičkih komponenti i držača
dovoljnim za nekoliko postavki, tako da u njoj
paralelno može da se vrši nekoliko eksperimenata.
Veća laboratorija se koristi za električna i
druga merenja. Ona ima opreme za desetak radnih
mesta. Svako radno mesto ima svoje izvore
napajanja, osciloskope, funkcijske generatore i
drugu mernu opremu.
kako ispraviti greške škole gde je fizika
pretvorena u bauk, svedena na zadatke i
eventualno služi za popunu kućnog
budžeta ako se đak uspešno takmiči
Takođe, napravljeno je i
nekoliko setova aparature za izvođenje laboratorijskih
vežbi iz oblasti mehanike i termodinamike.
Projekti polaznika fizike često zahtevaju nestandardnu
mernu opremu, pa laboratoriju krase i čuda
poput hidraulične dizalice, tanjira za sateliske antene i razne sprave kojima na prvi pogled baš i
nije tu mesto.
Polaznici seminara fizike imaju slobodu da
sami odaberu teme kojima će se baviti. U tome
im pomažu saradnici seminara svojim idejama i
sugestijama. Izbor tema često zavisi od opreme
kojom Petnica raspolaže, ali ovo nije nužno ograničavaći
faktor, jer se merenja mogu vršiti i na
fakultetima i institutima koji sarađuju sa Stanicom.
Polaznički radovi se najčešće bave ispitivanjem
zanimljivih fizičkih fenomena. Takođe, primenom
fizičkih metoda i numeričkih simulacija polaznici
fizike često nastoje da opišu kompleksne sisteme
iz nekih drugih oblasti kao što su ekonomija, biomedicina,
socijalne mreže i druge.
Na seminar fizike dolaze polaznici mahom
iz gimnazija sa prirodnih smerova ili iz tehničkih
škola, mada često na fiziku zalutaju i društvenjaci.
Upravo ovakav miks seminaru daje nove mogućnosti
kao što su modelovanje socijalnih mreža ili
ekonofizika.
U radu sa polaznicima najveću ulogu imaju
saradnici seminara. Saradnici seminara fizike su
studenti fizike, elektrotehnike, matematike i sličnih
fakulteta. Oni su prva linija pomoći polaznicima
u odabiru i u realizaciji projekata.
Stručni
saradnici su mahom studenti doktorskih studija
ili doktori nauka i oni najčešće dolaze sa Instituta
za fiziku, Instituta "Vinča", Fizičkog fakulteta,
Prirodno-matematičkog fakulteta u Nišu i drugih
institucija. Seminar fizike ima razvijenu mrežu
bivših petničara širom sveta, pa povremeno dolaze
i predavači sa najboljih svetskih univerziteta.
Stručni saradnici, kroz lobiranje u institucijama
u kojima rade, pomažu u radu seminara na
nekoliko načina. Pored svog angažovanja na seminarima,
oni obezbeđuju da njihove institucije
pruže polaznicima mogućnost da koriste opremu
u njihovim laboratorijama, nabavljaju potrošni
materijal i opremu ili finansijski pomažu odlazak
polaznika na neku konferenciju ili školu.
Najbolje polaznike fizike Petnica često šalje
na škole i takmičenja u Evropi i svetu. Tako je
više polaznika učestvovalo u letnjim školama
XLAB-a u Nemačkoj, Weizmann-a u Izraelu ili
na međunarodnim smotrama.
Saradnici i polaznici seminara fizike se bave
popularizacijom nauke i van Petnice. Većina
saradnika aktivno učestvuje u organizaciji Festivala
nauke ili drži popularna predavanja u manjim
sredinama, održava web sajtove i forume
namenjene popularizaciji nauke i drugo.
U narednih par godina planira se značajno
proširenje laboratorijskih kapaciteta. U planu je
izgradnja nove optičke laboratorije, nove laboratorije
za merenja, kao i posebne prostorije sa kontrolisanim
uslovima. Ova soba biće zvučno i
elektromagnetno izolovana. Nove laboratorije
pružiće i nove mogućnosti. Otvoriće se vrata
većem broju polaznika iz srednjih škola, ali i osnovcima
i studentima koji će kroz letnje škole
moći da prošire svoja znanja u jednoj od najmodernihih
institucija tog tipa u Evropi
|
[training programs in petnica - physics]
looking for invisible forces
Physics as a subject in Serbian schools is only
one third of a real physics. Students have opportunity
to hear and read about physical phenomena,
but no way to touch, see, or feel them, or
even to simulate something. Because of that,
being reduced to pure theory, definitions, and
formulas, physics is unpopular among students.
In Petnica Science Center we are trying to teach
students to understand the real world. Using scientific
methods, tools, and thinking skills, students
have opportunity to recognize problems
through real or simulated experiments.
Courses in Physics for students Physics have
two parallel cycles. One year-long cycle is designed
for newcomers and second one for “old”
participants who already have passed through a
cycle for freshmen. “Freshmen cycle is consisted
of three seminars or courses, which have
different goals. First one is a week-long Winter
course focused on theory – on basic concepts
and methods of Physics. The next one is tenday
long Training course on experimental methods.
The third one and a last one in a cycle is
Autumn seminar where participants mix with
elder group which presents their individual or
team science projects. The second cycle for “experienced”
students is focused on students’ projects.
During the first two seminars (winter and
spring) students discussed their proposed projects
and define important details in order to
shape each project to become both challenging
and realistic. Summer seminar (or Summer
Physics Camp) is reserved for project work. The
last one is Autumn seminar when two groups
mix and share curiosity and experience.
At this moment, Petnica participants have two
experimental laboratories. One is designed for
Optics with two massive optical tables, lot of
lasers, stands, optical elements and instruments.
The second one is laboratory for general
profile of measurements in physics. This lab has
about ten working places and a pile of power
supplies, oscilloscopes, and other devices.
Students have opportunity to study not just different
fields in Physics, but also to meet some
multidisciplinary problems. For example, some
of them are doing numerical experiments in
econophysics, biophysics, or in social networks.
In next two years there is a huge project to build
new modern flexible Physics lab with several
“sub-laboratories” – for Optics, Acoustics, Electricity,
general experimentation training and Robotics |