JASNO JE DA NASTAVNI PROGRAMI u sistemu opšteg obrazovanja
(osnovne škole, opšte srednje škole i većina srednjih stručnih škola) na
neadekvatan način tretiraju problematiku aktivnog, odgovornog i ekološki i
ekonomski prihvatljivog odnosa čoveka prema energiji, kao i probleme
proizvodnje, transporta i korišćenja različitih oblika energije sa aspekta
nacionalne energetske sigurnosti. Kako je proces promene takvih nastavnih
programa dug i složen, a Istraživačka stanica Petnica već nekoliko godina razvija programe specifičnog obrazovanja i učenika i nastavnika u ovoj tematici, Stanica je pokrenula projekat „Energija za budućnost 2009“.
CILJ PROJEKTA JE PODIZANJE SVESTI o energetskoj efikasnosti,
podsticanje uspostavljanja obrazovnog okvira u formalnom i neformalnom obrazovanju za ove teme, kao i podsticanje naučno-istraživačkog duha kod učenika srednjih škola za teme energetike u kontekstu održivog razvoja.
„ENERGIJA ZA BUDUĆNOST 2009“ se direktno naslanja na rezultate
sličnog projekta realizovanog 2007. godine uz podršku OEBS Misije u Srbiji.
Projekat je razrađen, nadograđen i okupio je više različitih partnera. Projekat su ove godine podržali OEBS Misija u Srbiji, Agencija za energetsku efikasnost Republike Srbije i kompanija Filips.
GLAVNA CILJNA GRUPA SU UČENICI srednjih škola, bez obzira na nauku
koju su odabrali da se njome u Petnici bave. Ideja je da se teme o energetskoj
efikasnosti obrade tako da budu zanimljive i da ističu pojedinačne
karakteristike svih nauka (i društvenih i prirodnih i drugih). Takođe je važno da je deo tema bio obrađen kroz praktične vežbe i prezentacije funkcionisanja različitih sistema.
OVE TEME SU, TAKOĐE, POSREDNO DOSTUPNE i svim ostalim osnovcima i
srednjoškolcima koji su u kontaktu sa petničkim polaznicima, kao i njihovim nastavnicima. Naravno uticaj učesnika petničkih programa na svoju mikro sredinu, svoje roditelje, susede, i druge je takođe veoma važan.
SAM PROJEKAT JE REALIZOVAN U TRI FAZE: ciklus seminara za nastavnike, programi za petničke polaznike i nacionalni konkurs za pisanje eseja i istraživačkih radova za srednjoškolce na temu energetke efikasnosti.
RAD SA NASTAVNICIMA je veoma važan iz više razloga. Nastavnicima
valja pružiti priliku da se upoznaju sa novim temama, kao i
mogućnostima da te teme uklope u redovnu nastavu. Praktične
demonstracije i vežbe su bitne kako bi nastavnici mogli da praktičnim
sadržajima obogate teorijsku nastavu.
Iako je bilo planova da se održi više seminara, zbog finansijskih
okolnosti i skromnog odziva partnera održan je jedan seminar za nastavnike sa 27 učesnika iz 16 srednjih škola iz cele Srbije. Obrađene su sledeće teme: Alternativni izvori energije, Internet resursi
o energetskoj efikasnosti i održivim izvorima energije, Geotermalni
energetski izvori, Iskustva iz prošlosti, Kako i čime meriti, Kako
pripremiti dobar učenički projekat, Energetska efikasnost u školi,
Energetska efikasnost domaćinstva, Energetska efikasnost u
osvetljavanju, Globalno zagrevanje. Seminar je otvorio Bojan Kovačić v.d. direktora Agencije za
energetsku efikasnost Republike Srbije, a Petnicu su tokom seminara posetili i predstavnici Philipsa i održali predavanje o energetskoj efikasnosti u oblasti rasvete.
DRUGA FAZA PROJEKTA je podrazumevala pripremu i realizaciju
specifičnih programa koji se tiču energetske efikasnosti, a koji su
prilagođeni različitim interesovanjima i nivoima predznanja petničkih
polaznika sa svih programskih odeljenja Stanice. Pokriven je širok
spektar tema iz arheologije, istorije i psihologije, preko biologije,
ekologije, geologije, pa do fizike, elektronike i astronomije. Za svaki
seminar trebalo je odabrati temu i programski sadržaj, uklopiti ih u
ideju podizanja svesti o potrebi za energetskom efikasnošću i
korišćenju održivih izvora energije.
Seminari tehničkih nauka imali su priliku i da kroz praktične vežbe
vide kako rade energetski efikasni sistemi i na koji način se dobija
energija iz održivih izvora energije. Ostali polaznici su takođe imali
priliku da se upoznaju sa dobrim primerima osvetljavanja, kao i da korišćenjem termovizijske kamere vide na koji način se sve energija rasipa kroz toplotnu emisiju.
TREĆA FAZA PROJEKTA je podrazumevala da se u projekat uključe i sve
druge srednje škole u Srbiji koje imaju motivisane nastavnike i
zainteresovane učenike za pisanje eseja ili istraživačkih radova.
Raspisan je konkurs na temu „Energija za budućnost“ na kojem su
učenici mogli da učestvuju sa slobodnom formom eseja kojom analiziraju neku od tema vezanu za energetsku efikasnost, ili istraživačkim radom.
STRUČNI TIM KOJI JE PREGLEDAO SVE PRISTIGLE RADOVE je odlučio da
dodeli deset ravnopravnih nagrada. Vredne knjige, koje je obezbedila
OEBS Misija u Srbiji, pakete Agencije za energetsku efikasnost i
Istraživačke stanice Petnica, dobili su pored nagrađenih učenika i
njihovi mentori i škole.Nakon završetka Konkursa, 8. decembra u Agenciji
za energetsku efikasnost, je održana ceremonija
dodela nagrada. Tom prilikom, za goste i veliki broj
novinara, održana je prezentacija projekta „Energija
za budućnost 2009“, a Agencija je Stanici dodelila
nagradu za najbolji projekat promocije energetske
efikasnosti u 2009. godini. Ceremoniji su prisustvovali
pored predstavnika Agencije za energetsku
efikasnost, IS Petnica, i predstavnici Ministarstva
nauke i tehnološkog razvoja i Kancelarije za održivi
razvoj pri Kabinetu potpredsednika Vlade.
Broj zainteresovanih nastavnika za učešće na seminarima
koji se bave temama energetske efikasnosti,
motivisanost petničkih polaznika da se bave ovim
temama u okviru svojih interesovanja, kao i broj i
kvalitet nagrađenih radova, pokazuju koliko su ove
teme interesantne, a potreba za stavljanjem istih u
obrazovni fokus veoma važna.
Ideja Istraživačke stanice Petnica je da sada, nakon
već dva uspešno realizovana projekta koji se bave
energetskom efikasnošću i održivim izvorima
energije, uključi još veći broj partnera koji bi na
razne načine u narednim godinama pomogli u
podizanju svesti o potrebi za energetski efikasnim načinom života, kao i uvođenju ovih tema u obrazovni sistem naše zemlje
NAGRAĐENI
Ivana Božović iz Tehničke škole “Pavle Savić”
iz Novog Sada (mentor: Tatjana Jović) sa
radom “Geotermalna energija i mogućnosti
njene primene”, Emilija Brkljač iz Hemijskomedicinske
škole Vršac (mentor: Olgica Lukač)
sa radom “Energija i odgovorno ponašanje”,
Jelena Ivanović iz iste škole sa radom “Računari
i utrošak energije”, Aleksandra Janješ iz
Zrenjaninske Gimnazije (mentor: Nikušor Petrov)
sa radom “Vetroenergetskim sistemom do
čistije planete”, Miloš Marjanović iz Mašinskoelektrotehničke
škole iz Paraćina (mentor:
Vladimir Mladenović) sa radom “Softversko
praćenje uticaja vetroelektrane na varijaciju
napona, gubitke radne snage i energije u distributivnoj
mreži” i Tamara Vuković iz iste škole
sa radom “Energetska efikasnost za osvetljavanje
u Mašinsko-elektrotehničkoj školi u Paraćinu”,
Nevena Nikolić iz Matematičke gimnazije
u Beogradu (mentor: Vesna Rapaić) sa
radom “Vetar – energija budućnosti”, Vidak
Raičević iz Gimnazije “Isidora Sekulić” iz Novog
Sada (mentor: Mirjana Rašković) sa radom
“Nuklearna energija: spas ili slom”, Bojana
Zajić iz Kruševačke gimnazije (mentor: Dragana
Milićević) sa radom “Atomi za mir, energija
za sve” i Vujadin Zdravković iz Gimnazije
“Jovan Jovanović Zmaj” u Novom Sadu
(mentor: Zlatko Štrbac) sa radom “Ekološka
energija – spas naše planete” |
|
[energy efficiency]
green energy
In spite of the fact that in the last 20 years almost
all EU member states had made many
changes and improvements in national school
curricula and university programs in order to
introduce strategic questions in the area of
sustainable development including the problems
of energy (renewable and alternative
sources, savings and economic consumption,
new technologies, environmental impact, etc.),
Serbian educational administration did almost
nothing in the field. The majority of countries
started many parallel activities in education,
such as curricular interventions, teacher training,
national campaigns, popular books and
media coverage, school fairs, students’ projects
and initiatives, contests, etc. In Serbia
pupils in elementary schools and students in
the most types of secondary schools still learn
that Serbia is rich in energy resources (low
quality coal), and that the energy could be a
problem for others.
The Petnica Science Center started the project
“Energy for Future” in order to impact Serbian
secondary schools to upgrade their
curricular and extracurricular activities with
topics/problems relate to environmentally acceptable
production+consumption of energy
as well as rationalization and more efficient
saving of energy and development and usage
of new and alternative sources of energy, without
expecting the national educational authorities
to develop new curricular standards
(because it will take at least four years).
The main function of the Project is to introduce
in school activities the problems and
ideas about renewable energy sources (RES),
the environmental impact of production and
consumption of energy (Environmentally accessible
Energy Production and Consumption
– EAPCE), Responsible Energy Policy (REP),
and the concept of rational energy management
(REM). It will be done through the national
contest that can assure appropriate
media coverage and possible wide partnership
network that will attract both governmental
structure (ministries and agencies),
educational network (public and private
schools and universities), media, and civilsector
organizations.
The Project covers three main forms of activities:
(1) teacher training courses (2) student
training courses including the expansion of existing
students training scheme at the Petnica
Center (3) the establishing of national students’
contest in ideas and small research/science
projects in responsible production and
consumption of energy including environmentally
acceptable production+consumption of
energy as well as rationalization and more efficient
saving of energy and development and
usage of new and alternative sources of energy.
The Project is supported by the OSCE Mission
to Serbia, Serbian Agency for Energy Efficiency
and Telenor Foundation.
After teacher training courses, the Petnica
Center started with the National contest, inviting
students to make essays and projects in
the field. Ten students as well as their schoolteachers
was awarded on ceremony held on
December 8th in Belgrade. It is expected that
the project will continue in 2010 with more
schools and more partners |