Da ću ići u Izrael isprva nisam verovao. Svakako je to bila jedna od najprijatnijih vesti koju sam
doživeo. Još kada sam saznao da će sa mnom putovati i moj ortak iz Petnice Igor Prlina sa
seminara hemije – nema sumnje da će put biti sjajan i nezaboravan. Posle komplikovane
procedure apliciranja za Letnji kamp SCITECH dodeljen nam je projekat. U pitanju je tema iz primenjene
matematike – model kretanja Segway-a, dvotočkaša na električni pogon koji radi na principu
obrnutog klatna. Tokom juna i jula u internet komunikaciji sa mentorom vredno smo se
pripremali.
Avgust je brzo došao, i eto nas dvojice na aerodromu. Ovo mi je bio prvi let avionom ali, kako
nas je Bog dao, umesto da pričamo o letu i zemlji gde idemo, Prle i ja smo raspalili po Lagranžijanima
i krenuli da se preslišavamo rešavanja diferencijalnih jednačina...
Po dolasku, prvi utisak su bili ostali učesnici kampa. Iskreno, nisam znao šta da očekujem od
vršnjaka iz Izraela ili SAD – jesu li ultra gikovi ili normalna bića. Ispalo je da su kao Petničari dosta
komunikativni i raspoloženi za zabavu. Bilo je tu sjajnih likova i za kratko vreme stekli smo puno
dobrih prijatelja. Prle i ja smo im pričali o Srbiji, oni nama o Izraelu, o životu u Americi... Bilo je tu
i rasprava o politici gde smo zaključili da su Srbija
i Izrael uzbudljiva područja na kojima se lomi
svetska politika...
Tehnion je, inače, jedan od najprestižnijih
tehničkih univerziteta na svetu. Nalazi se u gradu
Haifa, na severu Izraela. Imali smo određeni raspored
za svaki dan. Prepodne smo radili na projektima,
potom smo imali ekskurzije ili slobodno vreme do uveče kada sledi društveni život.
Jedno od lepših popodneva bio je izlet u planine Karmel iznad Haife. Nakon dugog pešačenja
kroz uski kanjon, izbili smo na zaravan gde smo se bacili na roštilj uz obavezni humus – popularno
bliskoistočno jelo od pasirane piletine, susama, belog luka itd. Prle i ja smo odlučili da ga uvezemo
u Srbiju. Pravili smo žurku na otvorenom, pokazali smo ostalima kako se igra u našim klubovima
što je dobro primljeno, pa su svi počeli tako da se vesele... Od znamenitih mesta takođe smo posetili
grad Akre na severu i očuvane ostatke rimske luke Cezareje gde smo ponovo pravili roštilj.
Potresno iskustvo bila je poseta Memorijalnom centru posvećenom stradanju Jevreja u holokaustu.
Prvo smo posetili centar posvećen deci stradaloj u nacističkim logorima. Zaprepastilo me
je saznanje kakva su zverstva mogli ljudi da čine prema drugim ljudima, posebno prema deci, ali
me je i zadivila hrabrost i snalažljivost dece koja su uspela da se snađu i prežive pogrom.
Najveličanstvenija ekskurzija bila je poseta Svetom gradu – Jerusalimu.
Stigli smo taman kada je sunce zalazilo – pravo na jedno brdo sa
koga puca pogled na jezgro Jerusalima gde je Stari grad u kome se nalaze
jevrejska, muslimanska, hrišćanska i jermenska četvrt. Tu smo izneli
našu zastavu i slikali se. To je oduševilo našeg glavnog šefa, gospodina
Gala, koji nas je fotografisao za uspomenu i rekao da je obavestio izraelsku
televiziju i BBC i CNN da su Srbi (definitivno) osvojili Jerusalim.
Poslednja ekskurzija bio je put na sever do obale Galilejskog mora i
Golanskih visoravni oko kojih se sukobljavaju Izrael, Liban i Sirija. Ovo je
izuzetno važno područje od geostrateškog značaja za Bliski istok. Tamo
su glavne rezerve pijaće vode u ovom području, ali i dobar položaj za nadzor
suseda koji su uvek u pripravnosti za rat. Zvanično se Golanske visoravni
smatraju teritorijom Sirije koju je Izrael okupirao.
Najvažniji posao nam je, ipak, bio rad na projektu. Zadatak nam se sastojao u postavljanju jednačina
kretanja Segveja modelujući ga obrnutim klatnom. Primenili smo Ojler-Lagranžovu jednačinu
za optimizovanje parametara kretanja (brzina i ubrzanje kolica, uga-ona brzina i ugaono
ubrzanje obrnutog klatna) u funkciji vremena. Uzimali smo da je poznato rastojanje koje Segvej
treba da pređe između dva vertikalna položaja klatna, te smo odatle procenjivali
totalno vreme kretanja. Nacrtali smo grafike na kojima su krive svih
parametara od vremena glatke, što u realnosti znači da nema drmanja
tokom vožnje, već se vozilo mirno kreće. Takođe, klatno se drži na ugaonom
rastojanju od vertikale u zadatom opsegu, što obezbeđuje stabilnost.
Naravno, zadovoljena je jednačina ravnoteže po vertikali i ravnoteže momenata
sila, što garantuje da neće doći do okretanja tokom vožnje. Takođe,
dobili smo kako treba da izgleda vučna sila od vremena koja će
uzrokovati ovako optimizovano kretanje.
Pored svega drugog, imali smo prilike da slušamo časove hebrejskog
jezika. Moram priznati da sada znam bolje hebrejski koji sam tamo slušao
tri nedelje, nego francuski koji sam u školi učio šest godina |
[international]
global network
Article was
written by Miljan Dašić who spent three interesting
summer weeks at SchiTech – the International
Summer Science Camp hosted by Technion University
in Haifa, Israel. He presents here some activities
during the Camp where he also had some
kind of a research project studied equations that
describe motion and internal balancing mechanics
of the Segway, personal transporter, or self-balanced
monocycle. |