Dugo sam se bavio proučavanjem apstraktnih nauka;
okolnost da ima malo osoba sa kojima se o tome može
govoriti ogadila mi ih je,” lamentirao je 1650-tih godina
Blez Paskal u samonametnutoj izolaciji jansenističkog
manastira Por Roajal, objašnjavajući svoje okretanje onome
što bismo u današnjim birokratskim klasifikacijama zvali
društvenim i humanističkim naukama. Ali: “Prevario sam se;
ima ih još manje koji izučavaju čoveka nego matematiku.”
Dvostruki problem naučne nepismenosti i otuđenja “dve kulture”
nam na početku novog milenijuma može pružiti samo
još više razloga za uznemirenje nego u Paskalovo doba.
Međutim, to je izazov sa kojim se moramo suočiti, pre svega
u domenu naučnog obrazovanja, a u petničkom kontekstu
najpre na EXPLORATORIUMU.
Za neupućene (ako ih ima, u šta sumnjamo): Exploratorium
je tradicionalni „super-seminar” koji okuplja najradoznalije
polaznike iz svih petničkih disciplina. Već samo to nužno
povlači da je Exploratorium pravo mesto za pokazivanje
multidisciplinarnosti koja je suštinski deo misije Stanice.
Njegova istorija biće predmet nekog narednog znatno detaljnijeg
teksta, za koji ima itekako materijala, pa se njome
ovde ne možemo baviti osim da pomenemo da je ispunjena
kreativnim eksperimentima, kao i neminovnim usponima i
padovima. Pre svega zaslugom Srđana Verbića, Exploratorium
je postao jedna od znamenitosti u radu ISP.
I poslovičnim „golim okom”, pa makar i u godini u kojoj
smo proslavili četiri veka od Galilejevog otkrića teleskopa,
već odavno se vidi potreba da se sa onim (ne)srećnim polaznicima
ISP koji su se odlučili za profesionalno bavljenje
naukom – u najširem smislu reči – radi i tokom njihovih godina
studija, na obostranu korist. Ta potreba je percipirana u
daleko razvijenijim sredinama od naše, kao i na mestima na
kojima se univerzitetski sistem, naročito njegov naučni segment,
nije tako drastično urušio, kao što se desilo u Srbiji
tokom poslednjih par decenija. Kod nas je ta potreba, pre svega
usled ekstremno niskog nivoa naučne pismenosti i odsustva
svake želje u zvaničnim institucijama visokog obrazovanja
da se protiv tog stanja bori, utoliko ozbiljnija. A pošto svako
putovanje započinje prvim korakom, tako i prvi iskorak u realan
svet nauke koji je multidisciplinarne prirode ne iz luksuza,
već iz najdubljih epistemoloških i metodoloških razloga
koji nisu očigledni čak ni kad se ne prikrivaju, za mnoge Petničare
prirodno počinje od Exploratoriuma. Stoga smo se u
2009. godini odlučili za jedan novi pristup realizaciji ovog
seminara, pri čemu bismo zadržali njegove dosadašnje proverene
vrednosti, a uneli i gomilu novog sadržaja.
Prvi efekat je kvantitativni – umesto jednog, napravili smo
dva Exploratoriuma! (Ovo ne znači da će se razmnožavanje
eksponencijalnom progresijom nastaviti i u narednim godinama
– ili bar ne smemo to javno da kažemo...) Prolećni Exploratorium
(EXP-1) održan je početkom aprila i okupio je 22
učesnika sa gotovo svih petničkih seminara (neki su odsustvovali
zbog nesrećnog poklapa-nja sa kalendarom takmičenja).
Ovaj seminar nosio je radni naslov “Vreme i vremena”, pozajmljen
od skorašnje knjige jednog od naših najznačajnijih
filozofa, prof. Miloša Arsenijevića – koji je bio počastvovan
ovom “krađom” i zauzvrat je na samom seminaru održao jedno
od najinspirativnijih predavanja; zapravo, tu je pogrešio, jer
od broja polazničkih pitanja i intenziteta diskusije docnije nije
stigao ni sok da popije. Ukupno, bilo je desetak predavača,
od kojih su mnogi predstavljali najbolje što je u svojim
oblastima dostupno u našoj sredini, a zajedničku zlatnu nit
predstavljao je tretman vremena u širokom spektru osnovnih
i primenjenih disciplina. Vreme, za koje je sv. Avgustin priznao
da zna šta je kad ga niko ne pita, ali kad poželi da nekom
objasni, onda ne zna šta to zapravo, po mnogo čemu je centralna
tema nauke uopšte. Još je Tales, prvi mislilac Zapadne
civilizacije, po tradiciji izjavio kako je vreme najmudrije, jer
sve iznalazi. Njegovi sledbenici, jonski filozofi su prvi razumeli
da je objašnjenje sveta oko nas, bio on prirodan ili ga je
stvorio čovek, nemoguće bez razumevanja ključne uloge vremena.
U godini u kojoj se obeležavao jubilej dve od najvećih
revolucija u istoriji nauke (Kopernikanske i za nju vezane
Međunarodne godine astronomije; te dvostrukog
Darvinovog jubileja – 200 godina od rođenja i
150 od objavljivanja Postanka vrsta), evolutivni
pogled na svet predstavlja samu srž svih nauka,
kako prirodnih, tako i društvenih i primenjenih.
Po oceni i polaznika ali i predavača i gostiju,
seminar je bio više nego uspešan; verovatno najveće
pohvale predstavljaju komentari pojedinih
polaznika koji su nezavisno i na različite načine
govorili otprilike: do sad nisam znao/la čemu XY
(jedna ili više naučnih disciplina) uopšte služi, a
sad mi se to čini baš zanimljivim.
Na prolećnom Exploratoriumu se, dakle,
uglavnom slušalo, učilo i diskutovalo, a onda je
došlo vreme da se nešto i praktično uradi. EXP-2
je usledio krajem oktobra, i pored dana više, doneo
je raznolike novosti – jedan pedagoški eksperiment
u najboljoj tradiciji onoga čemu Exploratorium
teži. Naime, osim uvoda i par neformalnih sesija
na EXP-2 nije bilo predavača, i to iz veoma dobrog
razloga: naime, trebalo je pod hitno dešifrovati
poruku inteligentne vanzemaljske civilizacije,
primljenu u vidu impulsa gama-zraka iz dubina
svemira, koja sadrži potencijalno najdramatičnije
informacije od značaja za budućnost čovečanstva.
Tako su širom otvorena vrata polazničkoj kreativnosti,
te je najveći deo vremena na EXP-2 bio posvećen samostalnom
radu na rešavanju problema, u konkretnom slučaju
dešifrovanja i interpretacije “Pisma sa zvezda” (naslov seminara)
i elaboraciji njenog konteksta. U tom cilju formirali
smo timove polaznika koji su sadrže što je moguće reprezentativniji
uzorak različitih stručnih znanja i interesovanja.
Uzbuđenjima nije bilo kraja, naročito kada su timovi
shvatili – negde pred večeru drugog dana seminara, a izlišno
je naglašavati da mnogi do tada nisu ni oka sklopili – da
naizgled slučajni niz nula i jedinica zapravo sadrži komplikovanu
sliku! Ali priča je tada, kao i bilo gde u “pravoj” nauci,
zapravo tek počinjala, jer je ključna stvar bila ne samo činjenica
poruke, već daleko pre interpretacija njenog sadržaja i
sve posledice takve interpretacije. Dodatni ciljevi odnosili su
se na razjašnjenje konteksta prijema poruke (zacrnjeni –
ljudska tajna! – delovi u propratnom izveštaju), kao i na dinamiku
interdisciplinarnog rada u samim timovima. Za svakog
u okviru ovih zadataka bilo je više nego dovoljno posla.
Svako od čitalaca može se sad i sam oprobati u ovim stvarima,
a mi ćemo neskromno napomenuti da su skoro svi polaznici
pomenuli da im je to bilo sasvim novo i zadivljujuće iskustvo.
Zahvaljujemo se ovde našim sjajnim mladim saradnicima
Marini Radulaški i Ivanu Simiću na pomoći u realizaciji oba
seminara.
U zaključku vredi pomenuti da se za Exploratorium, kao
i druge aktivnosti na planu kontinuirane edukacije, otvaraju
veoma široke perspektive u narednom periodu. Na praktičnoj
strani ostaje još veoma mnogo da se uradi, i to ne samo na
planu poboljšanja kvaliteta rada na seminarima u 2010. i dalje,
već i na promociji ove podvrste aktivnog učenja u domaćim
i međunarodnim krugovima. Možda još bitnije je saživljavanje
sa činjenicom da, kada je rad sa budućim naučnicima u
pitanju, izvesnosti i Ptolomejevom “kraljevskom putu” nema
mesta, te da samo sinergija istraživačke i obrazovne energije
može ostvariti pobedu u bici za naučnu pismenost i društvo
znanja. Na posao!
|
[camps & courses]
exploratorium
a workshop on science phylosphy and interdisplinary topics
The problem of „two cultures”, as delineated
by C. P. Snow half a century ago,
still plagues much of the intellectual life in
general and education in particular.
Hence Exploratorium – a unique multidisciplinary
programme (or “superprogramme”)
gathering the brightest and
most curious students from all individual
Petnica programmes and devoted to topics
of common interest to all scientific disciplines.
Although the Exploratorium has
a long and interesting history, in this article
we limit ourselves to discussing some
of the novelties introduced in 2009, when
the authors were given opportunity to
connect it with the ongoing activities of
the programme of continuous education,
launched two years ago. Up to 2009, Exploratorium
has occurred once per year,
but we have managed to realize two Exploratoriums
in this year, mutually complementary
on multifold levels. EXP-1,
held in April under the working title Time
and Tenses, was devoted to lectures and
discussions of various aspects of time in
different sciences, with input of some of
our most distinguished experts in fields
like geology, linguistics, analytical philosophy,
etc. EXP-2, in October/November
under the working title A Letter from the
Stars, was entirely devoted to independent
work of the students and their attempts
to solve the puzzle of a
hypothetical message of extraterrestrial
intelligence. In both cases, attendees
have expressed very high degree of interest
and have been obviously fascinated
and intrigued by prospects of true interdisciplinary
research endevoar. It is clear
that programmes such as these are both
possessing bright prospects in the context
of trends of modern science and science
teaching, and are highly needed in
attempts to increase the overall level of
scientific literacy
authors:
Milan M. Ćirković
Aleksandar Obradović
Sunčica Zdravković
Mirjana Mandić
Miloš Ković. |