Petnica je tokom konačno minule 2009. godine
imala silne probleme sa neodgovornim republičkim
institucijama, ergo sa novcem, promocijom
po školama i svim što uz to ide. Baš u to vreme, zbog
prirode svog trenutnog posla, dobila sam priliku da
Petnicu kakvu volim i poznajem, učinim delom TV
serije za tinejdžere „Priđi bliže“. Ne zato što Petnica i
petnički duh imaju neke veze sa srednjoškolcima kojima
se moja serija bavi (prosečni), nego zato što mi se učinilo
zgodno da Petnica dobije medijski prostor u udarnom
terminu posle Dnevnika 2 na Prvom programu tzv. Javnog
servisa. Mislila sam – ako reditelj serije, poreklom
Valjevac, može da iskoristi RTS da bi barem u jednoj
epizodi prikazao svoje voljeno Valjevo, onda vala i ja o
istom trošku mogu da izdejstvujem i minijaturnu TV
razglednicu Petnice. Petnica je makar važna za tolike
srednjoškolce i može da privuče nove kojima će nepovratno
promeniti život. O edukativnosti Valjeva kao
turističke destinacije, već se može raspravljati.
Nije tu moglo puno da se uradi u jednoj epizodi –
odeljenje II razreda beogradske srednje škole, dolazi na
ekskurziju u valjevski kraj. Usput posećuju i Istraživačku
stanicu, čemu se jedini iskreno raduje odeljenski starmali
inače polaznik programa Astronomije. Srednjoškolci su
banuli u Petnicu sa svojim profesorima, razmileli se
okolo, zgazili par bakterijskih kultura, ispipali astronomske
filtere masnim prstima, prošetali se bibliotekom,
laboratorijama, odslušali kratki eksplikativni govor
lokalnog rukovodioca Astronomije (u tumačenju Luke
Mihajlovića rukovodioca programa sada poznatog pod
nazivom Biomedicina i sasvim slučajno mog dragog
prijatelja)... Ukratko, obični, normalni srednjoškolci,
bili su mal’ne uljezi u Stanici i svi su odahnuli kad se
horda povukla ka pećini. (I u stvarnom životu i u seriji.)
Tada nije bilo mnogo vremena da se pitam da li je
to moglo drugačije da se izvede, ali to uostalom, nije ni
važno. Važno je da me otad kopka pitanje – kako predstaviti
Petnicu onima koji za nju nikada nisu ni čuli.
U martu godine 2010. A.D. navršava se 8 godina
mog petničkog staža. Daleko od toga da je to natprosečno
dug staž - družim se s ljudima koji u Petnicu neprekidno
dolaze već 10-15 godina, a da ne pominjemo imena koja
su uzidana u Stanicu još od samih njenih početaka. No,
dovoljno dugo sam tu da se sećam dana kada je na
petničkom meniju bila popara, stara škola je stajala na
svom mestu kao i stara, unikatna „pečurka“, dok bi
Stanicom s vremena na vreme protrčali lokalni prasići.
Pećina je bila samo pećina, bez ugostiteljskih pretenzija,
a fabrika vode još nije praktikovala svetlosno zagađenje
u zvezdanim noćima. S godinama, moji bliski prijatelji,
od mlađih saradnika postajali su rukovodioci svojih
matičnih programa, dok sam se ja zamlaćivala sa zaokretom
profesionalne orijentacije koja me je odvela stazama
mlađeg saradnika opšte prakse, sporadičnog deklarativnog
meteoraša i dežurnog interesenta za par prvih
Konferencija. Sve u svemu, mogu reći da petnički život,
ljude i samu Petnicu volim i poznajem prilično dobro.
Ali moje viđenje Petnice, sasvim sigurno se razilazi
sa subjektivnim doživljajem ostalih. Drugim rečima,
ambicioznije predstavljanje Petnice na TV ekranu, ličilo
bi na ekranizaciju knjige koje svi poznaju i vole, a ona
čak nije ni napisana. Pljuvačina po autoru je garantovana!
Zaboravimo na trenutak tih bednih 15 već snimljenih
minuta i zamislimo film... ne, ne... telenovelu koja je
smeštena u Petnicu! I.. i... kroz 150 epizoda pratimo
petnički život i ljude. Koliko bi tu bilo likova? Pa, iako
tu ima 150 epizoda, sigurno ne bi baš mogli da pratimo
sudbine svih fiktivnih petničkih polaznika. Recimo da
pratimo po jednog polaznika sa svakog programa... To
je fer, je l’ da? Ali opet... Moramo imati par glavnih
likova. Sa kojih bi oni seminara bili? Već zamišljam
gnevna lica polaznika i saradnika koji s pravom misle
da bi njihov predstavnik morao da bude glavni junak ili
junakinja. Ali dramaturgija je surov zanat i neko mora
biti izdvojen. Čak i Moćni rendžeri imaju vođu, pa molim
vas... Jedno od rešenja mogao bi biti neodlučni polaznik/
/ca koji isprobava sve seminare dok se ne odluči za pravi.
Ali opet, koji je taj – pravi program? Ako scenarista, na
primer, evo - ja, ima veće afinitete prema prirodno-matematičkim
i računarskim naukama, eto problema sa
prijateljima i kolegama sa ostalih programa.
No, recimo da je glasanjem, demokratski, odlučeno
sa kojih programa će biti glavni likovi. Ostaju silni drugi
problemi. Zapleti. Poštovanje zakona termodinamike u
krugu Stanice – da ili ne? Život i priključenije mlađih
saradnika, tj. rukovodilaca – da li bi njihovo prikazivanje
urušilo ono autoriteta što ga imaju pred svojim voljenim
polaznicima? Da li je pedagoški prikazati šta se desi
polazniku koji ne vrati knjigu u biblioteku? A tek šta čeka
polaznicu koja uporno sedi na drevnoj TA peći?
Da ne pominjem da bi prikazivanje (recimo fiktivnih)
avantura riskantnog odlaska na jezero noću, sitne krađe
kukuruza i šljiva usled jezive noćne gladi, bauljanja po
pećini, romantičnog ćeretanja pod pečurkom dok ne
svane sunce, marša od 20 km niz Gradac sa lubenicom
od cca 8 kg, te podviga sa gitarom i žurki po sobama sa
ne daj bože kakvim alkoholom u celoj priči... pa sve to
bi moglo da ugrozi ugled Stanice kao naučne institucije!
Dakle auto-cenzura! Hm... To u startu umanjuje
realizam prikazanih događaja. Ali, hajde... hajde onda da
promenimo formu i žanr! Neka bude... neka bude sitkom!
Ha, ha, humor. Hipertrofirani likovi, karikature. Onda
istinu možemo da prikažemo kroz preteranost i nema
osude auditorijuma (i „gledatorijuma“). No, tu imamo nov
problem s publikom – mladi naučnici verovatno će biti
percipirani kao moroni. Manijaci čija se strast za nauku
ismeva. Majmunčići koji izvode eksperimente da bi
zabavili umornu raju pred televizorima. Da li će neko od
sitne dece pred televizorima pomisliti – evo, to je mesto
gde bih se mogao/mogla baviti naukom!
Socijalna drama. Pratimo devojku i momka, srednjoškolce
koji nemaju dovoljno novca, a ni dovoljno dobre
prijave da bi pohađali petničke programe. A to silno žele,
jer u svojim sredinama ne nailaze na razumevanje zbog
svojih naučnih interesovanja. Oni onda prionu na posao,
peru prozore, nose džakove, pišu drugima sastave i drže
privatne časove da bi skupili par hiljada za participaciju.
U procesu borbe za odlazak u Petnicu, njih dvoje se upoznaju
i u biblijskom pogledu (iju!), te devojka zatrudni
pred samo ispunjenje sna. Dvoje mladih sada je pred
životnom raskrsnicom – ako plate abortus, nema Petnice
ni za jedno ni za drugo. Na kraju odluče da ipak odu u
Petnicu i da zadrže dete kao plod svoje ljubavi. Hepiend.
Već znamo ko bi se pobunio što se abortus uopšte
razmatra, mada bi Petnica možda dobila poene kao novi
simbol borbe protiv „bele kuge“.
Mogli bismo sad da nastavimo sa stilskim vežbama
do u nedogled. Iako bi to možda bilo zabavno, zaključak
bi ostao isti. Za svakoga od nas Petnica znači nešto drugo,
a opet isto. Starije generacije imaju svoje uspomene,
mlađe svoje – različite vizure prepliću se u besmrtnim
mitovima o petničkom piromanu, „paranoja seminarima“,
bivšoj kafani „Kod Sreje“, duhu iz sobe broj 26...
Za „neposvećene“ – šta god da im se kaže, neće
shvatati dok u Petnicu ne dođu i malo ne proborave u
mestu o kome su možda samo slušali. Priznajem da sam,
grešna, pre deset godina sumnjičavo slušala priče o
Petnici od svojih najboljih prijatelja i školskih drugova
Bilje Milovanović i Nemanje Đorđevića, tada već neko
vreme petničkih polaznika. Ne mogu da se zakunem, ali
mislim da sam ih u prvom razredu gimnazije čak i
zavitlavala što tako entuzijastično odlaze u to „utočište
prokletih“ kako sam tad Petnicu nadmeno prozvala. Petnički
marketing se i tada uglavnom zasnivao na usmenim,
ličnim preporukama – što je možda i prva selekciona
rešetka koju Petnica postavlja pred buduće polaznike.
Dve godine srednje škole potrošila sam pokušavajući da
živim „kao normalan svet“ – da se družim sa vršnjacima
koji uludo troše vreme po kafićima, kladionicama i „fensi“
klubovima, misleći da ću studirati arhitekturu ili ekonomiju
– čisto zato što su to dobri poslovi koji će mi doneti
lagodan život. Tako bi verovatno i bilo da nisam konačno
otišla u Petnicu. Ostalo je moja lična istorija.
Ono što sigurno neće biti deo moje lične istorije, jeste
neko zasebno TV (ne)delo o Petnici. Dokumentarac
možda, ali posle najmanje godinu dana premišljanja, biranja
sagovornika, skupljanja materijala i tome sličnog.
Reklama? Moguće, ali sa podjednakom odgovornošću u
pripremi i izvedbi. Jednostavno, preuzimanje odgovornosti
za delo koje je unapred osuđeno na promašaj, jer
pokušava da uhvati neuhvatljivo, nije nešto što želim
sebi, a ni Petnici. Primer je možda analogan tolikim
fotografima koji velikom broju interesantnih ljudi prave
besprekorne portrete, ali svojim najbližima ne mogu –
suviše znaju o modelu i plaše se da ih ne oda subjektivni
ugao iz kog će ih slikati. A od Petnice retko ko može imati
distancu. Jer Petnicu najbolje opisuju stihovi pesme
„Hotel California“: „You can check out any time you
like, but you can never leave“
|