(m)učenje kroz istraživanje
Srđan Verbić
jedan sasvim subketivan pogled na radove petničkih polaznika
Porediti radove petničkih polaznika po kvalitetu sa
onim što učenici rade na nivou škola, bilo bi krajnje
neumesno, a opet, nemamo ništa drugo sa čim bi ih
poredili. Ovi radovi su, jednostavno, klasa za sebe. Mislim
da bi veliki broj njih po sadržaju i kvalitetu
urađenog bez problema našao svoje mesto na
većini domaćih naučnih konferencija. Uostalom, nagrade
koje petnički polaznici osvoje kad god se pojave na nekom
međunarodnom (istraživačkom) takmičenju upravo o tome
govore. Ostaje, međutim, pitanje koliko mi, seoski učitelji,
možemo biti zadovoljni načinom na koji polaznici pristupaju
istraživanju. Mislim da tu ima puno prostora za napredak.
Uostalom, obećali smo im da ćemo biti pošteni i da ih
nećemo štedeti.
Kad bi svet funkcionisao tako da pažnja javnosti raste
barem logaritamski sa rezultatima rada, jedno od slabijih mesta
Petnice bi onda bio nedostatak adekvatnog pisanog materijala
o onome što je u Stanici rađeno u poslednjih 25+ godina. Već
više od petnaest godina redovno izlaze Petničke sveske prepune
polazničkih radova, ali nema stručnih analiza koje bi se bavile
onim što je tamo objavljeno. Kakvi su to
radovi? Šta je u njima stvarno dobro, a
gde bi trebalo greške ispravljati dok su
polaznici još uvek polaznici? Pred našim
očima se odvija neobičan obrazovni fenomen koji obiluje
stvarima koje prosto čekaju da ih neko valjano opiše. Ja lično
nisam u stanju da to radim jer nemam onu neophodnu distancu
od objekta istraživanja. Ja sam, jednostavno, subjektivan. Sve
što ću izneti u ovom tekstu je dobijeno na osnovu nešto iskustva,
nekih sporadičnih utisaka i sopstvenih, dobro uhranjenih
predrasuda. To, međutim, ne znači da ne bi trebalo da konačno
otpočnemo sa objektivnim analizama. Možda se svet najednom
promeni. Možda nam se već sutra javi neko iz Koreje ko ima i
pare i ljude i ko bi tamo negde hteo da napravi Stanicu baš po
modelu Petnice.
Nauka u Petnici nije ista kao u svetu van zidina ovog
montažnog utvrđenja. Ono što mi imamo je jedna idealistična
varijanta istraživanja bez naučne politike i surove borbe za
opstanak na naučnom tržištu. Kao prvo, ovde lična egzistencija i napredak
u karijeri nisu ni u kakvoj vezi sa naučnim doprinosom konkretnog rada.
Ono što se boduje, pre svega, je korektnost urađenog. Polaznik koji
otkrije toplu vodu nije izgubio vreme jer je kroz to “otkriće” sasvim
sigurno dosta toga naučio, a to je kod petničkih radova najbitnije.
Aktuelnost teme je u Petnici potpuno nebitan element pa bi to onda
trebalo da isključi i razmišljanje o tome šta sve treba učiniti sa tekstom
da bi bio što citiraniji. Svaki rad u sebi nužno sadrži elemente marketinga,
tj. reklame za projekat, temu ili samog autora. Činjenica da petnički
radovi nisu na tržištu projekata bi trebalo da snizi nivo reklama u njima,
što bi dalje trebalo da utiče i na korišćenu retoriku. Da li je baš tako, to
tek treba da utvrdimo nekom detaljnijom analizom polazničkih radova.
Treba imati u vidu da se i ciljna grupa za koju se pišu radovi takođe
razlikuje u Petnici i van nje. U velikoj nauci imamo kolege širom sveta
koji se bave istim ili sličnim problemima i prvenstveno se njima
obraćamo kad pišemo rad. Ti ljudi su čitali iste knjige i upotrebljavaju
istu terminologiju kao i mi pa će svakako shvatiti sve naše “šifre” koje
stavimo u tekst. U Petnici je situacija
bitno drugačija. Publika za petničke
radove je sasvim malobrojna. Sem
nekoliko ljudi iz Stanice, par saradnika
i polaznika sa istog programa,
najverovatnije više niko neće pročitati
rad u celini. To bi trebalo da promeni
način izražavanja. Opet, nismo sigurni
da se to zaista i dešava.
Segment u kom “petnička nauka“ ne sme da se razlikuje od prave
nauke je stroga i dosledna primena naučnog metoda. Tu ne može da
bude bilo kakvog kompromisa. Rad, naravno, može da bude zasnovan
na lošem modelu, nedovršen, sa nepouzdanim rezultatima i trivijalnim
zaključcima a da opet bude korektan. Nije loša nauka kad rad ima mali
doprinos vaskolikom ljudskom znanju, loša nauka je kad rad nije korektno
urađen. Dosledna primena naučnog metoda nije nikakva garancija
naučne vrednosti dobijenih rezultata. Međutim, ta vrsta vrednosti je
nešto što kod radova petničkih polaznika ionako mora da ostane u
drugom planu. Otvorenost za nove ideje, upornost i korektnost u
komunikaciji moraju da budu u prvom.
Gledajući na radove petničkih polaznika iz puno različitih uglova,
počevši od onog autorskog pre mnogo godina do ovog konferencijskog,
više puta sam pokušavao da sastavim listu deset stvari sa kojima polaznici
pri pisanju rada najteže izlaze na kraj. Ta lista se stalno menjala i još
uvek nisam siguran kojih su to deset problema. Zbog toga ću ovog puta
probati sa devet.
1. Nedostatak poređenja bilo koje vrste
Polaznički radovi ponekad izgledaju kao nizovi samodovoljnih,
umereno redundantnih i ne previše informativnih iskaza. Tamo uglavnom
nema poređenja sa drugim modelima, metodama, rezultatima,
interpretacijama ili zaključcima. Zašto je to tako? Objektivno poređenje
je osnovni delić u slagalici saznavanja, element
bez kog nema ni posmatranja, ni merenja, ni
eksperimenta. Zbog toga i čitamo šta su drugi
radili, sve treba porediti sa onim što mi radimo: i
modele, i metode, i rezultate i zaključke. Čovek bi očekivao da polaznici
stalno rade poređenja sa svim i svačim pokušavajući da onome što rade
daju jasne obrise. Međutim, ne rade oni to toliko koliko očekujemo.
Izgleda kao da se najviše ovde ogleda to što polaznici još uvek ne
razlikuju bitno od nebitnog ili suštinsko od trivijalnog. Doduše, da bismo
pravili poređenja treba prvo da smislimo kriterijum. Biće da ni to nije
baš lako. Praksa domišljatog poređenja je ono na čemu mi sa tutorskim
kapicama treba da insistiramo.
nadmetanje u značaju i citiranosti
nije cilj, već ovladavanje metodom i
korektnost pisanog rada na kraju |
2. Očaranost kompleksnošću procedure
Složenost procedura, algoritama, protokola i raznih drugih recepata
uvek na određeni način impresionira polaznike. Da bi se konstruisao
elektronski uređaj ili sintetisalo kakvo kompleksno jedinjenje potrebnopuno truda, izuzetna koncentracija i strogo
poštovanje pravila. Međutim, to samo po sebi
nije nauka. Na ovaj način se uči samo neophodan
zanat. Problem je što ovakav rad ostavlja
malo prostora za variranje procedura koje su
zapravo osnova za učenje kroz istraživanje.
Otkrića su nemoguća ako se uvek i potpuno
pridržavamo već propisane procedure. To se
sigurno odnosi i na ona „mini-otkrića“ na
kojima baziramo učenje kroz istraživanje.
Sigurno je da su istraživanja u kojima se češće
čuju „Aha!“ ili „E, pazi ovo!“ bitno efikasnija
u saznajnom smislu od onih gde toga nema.
Mi ne vidimo kako mehanizam zaista radi ako
ga ne testiramo i ne variramo bar nešto od
parametara. Previše složene procedure svakako
nisu pogodne za polazničke radove. Tu nema
ni vremena ni mogućnosti za testiranja i improvizacije. Tu se, jednostavno, od silnog drveća i ne vidi šuma.
Polaznički rad treba da bude u konceptualnom
smislu izazovan, ali ne toliko težak da polaznik
ne može sam da interpretira rezultate. U tehničkom
smislu, treba da bude dovoljno jednostavan
da ima vremena za probe, ponavljanje
nekih postupaka, predomišljanje pa čak i igranje.
Problem, međutim, ne sme da bude trivijalan. |
3. Svijetlo oružje
Još jedna stvar koja neizostavno impresionira
polaznike je skupa, teško dostupna hitech
oprema. To isto se odnosi i na metode i
tehnike. Što su nepristupačnije to su bolje.
Oprema i tehnike zvučnog imena (npr. nuklearna
magnetna rezonanca ili multi-ovo ili -ono
analiza) ozbiljno sputavaju sposobnost polaznika
da budu kritični prema svojim rezultatima.
Ti aparati i tehnike na izlazu daju brojeve u
koje se ne da sumnjati. Pitanja da li je to ono
što nam treba ili da li smo baš to hteli da
dobijemo bivaju potisnuta pred ovim nemim
autoritetima. Oprema kojom ne možemo bar
malo da se igramo, nije za ovaj način učenja.
4. Šta je najstarije: kokoška, jaje ili neka
konfundirajuća varijabla
Imam utisak da polaznici retko kad sami
dizajniraju svoj eksperiment; ili je dizajn već
opisan u literaturi, ili ga smisli neko od saradnika.
To je segment istraživanja gde iskustvo
igra vrlo značajnu ulogu. Mali previd u postavci
eksperimenta može da obezvredi celokupan
rad tokom seminara. Da bi eksperiment imao
smisla najbitnije je da razdvojimo uzroke i
posledice pojave koju ispitujemo. Ako je problem
knjiški jednostavan, onda imamo samo
jedan uzrok i jednu posledicu. Međutim, to je
retko kad tako. Uglavnom moramo da razdvajamo
i posledice međusobno, kao i uzroke.
Ako nam to ne uspe, onda kao po lošoj navici,
pribegavamo traženju korelacija između svega
i svačega. Najčešće su te korelacije posledica
postojanja neke kolko-tolko linearne veze
uzroka i posledice. Ponekad se ipak desi da je
potpuno besmislena. Da li smo u stanju da prepoznamo
tu besmislenost kad se nenajavljeno
pojavi? Tu se opet vraćamo na problem pravljenja
modela. Ako ne vidimo uzročno-posledičnu
vezu, besmislenost nećemo prepoznati.
5. Esnafski sleng i kvazi-profesionalizam
Korišćenje “zastrašujuće” terminologije
po svaku cenu čest je primer zidanja odbrambenog
bedema tamo gde nam najmanje treba.
Polaznicima verovatno izgleda da će teške
formulacije i stručni žargon doprineti da njihov
rad više liči na rad istraživača profesionalca.
Tu su u pravu, ali baš je to ono što treba da
sprečimo. Decu treba tući čim počnu da liče
na svoje roditelje, zar ne? Polaznici znaju da
će se korišćenjem opšte-nerazumljivih reči
odbraniti od većine neugodnih pitanja. Takve
reči će radoznalce, među kojima sigurno ima i
dobronamernih, uglavnom držati na rastojanju
i to je najveći problem. Ideja nauke je komunikacija
ideja, rezultata i zaključaka, a to se ovde
potpuno gubi. Polaznik koji ne uspe da napiše
rad korišćenjem kratkih i jasnih rečenica
uvodeći nove termine samo tamo gde ne može
drugačije, neće dobiti suvislu povratnu informaciju
od bilo koga sem mentora samog, a to
onda i nije nauka.
6. Ko je za šta ovde zaslužan
Jedna od stvari koja najviše žalosti nas
koji čitamo polazničke radove je kada vidimo
da se stil kojim je napisan rad ne razlikuje od
stila školskih referata. Rečenice u tom tekstu
ne mogu biti podjednako bitne, razumljive,
originalne ili svima poznate. One prosto ne
potiču iz istog izvora. Te iskaze treba razvrstati
u najmanje tri kategorije: (1) ono što bi trebalo
da bude poznato većini planiranih čitalaca, (2)
ono što nije svima poznato, ali postoji u literaturi
na koju se pozivamo i (3) ono što smo
sami prepoznali, smislili ili izmerili. Polaznici
moraju da obrate više pažnje na ovo. Čak i pri
letimičnom pregledu teksta mora da bude jasno
šta je opšte mesto, a šta lični doprinos autora.
Referenciranje izgleda kao tehnička stvar, ali
nije. Da bi polaznik znao iz koje je kategorije
koji iskaz, potrebno je da zna mnogo više nego
što u tekstu piše, potrebno je da proceni šta
koliko vredi kao naučna informacija. Kad bi
polaznici među svim tim referencama prepoznali
i istakli ideje i njihovo poreklo, to bi bilo
još lepše.
7. Ljudski je grešiti, naročito pri merenju
Ne moraju svi radovi da imaju rezultate
sa procenama greške. Neki su rezultati toliko
jasni, da bi bilo kakva priča o grešci bila puko
trošenje tonera. Međutim, svi autori moraju da
budu svesni da greška u onom što su radili
postoji i da znaju kako ona utiče na zaključke
koje izvodimo. Svako procenjivanje neke
veličine podrazumeva grešku. Pre nego što
počnemo da bilo šta merimo, mi moramo daprocenimo tu veličinu i shvatimo razmere greške. Ono što kroz
istraživanje radimo je smanjivanje ove greške korak po korak.
Bez procene greške nema ni poređenja.
Polaznici uglavnom procenjuju greške zato što smo mi to
od njih tražili, a ne zato što u njima prepoznaju informaciju. Čak
i kad procene grešku, retko kad je koriste pri izvođenju zaključaka.
Istini za volju, za sve to postoji dobar razlog – koncept
greške je vrlo složen i ne možemo da očekujemo da učenici
njim spretno barataju još od malih nogu. Svejedno, grešku treba
uvažavati isto koliko i sam rezultat.
8. Statistika ne sme da bude crna kutija
Otkrivanje statistike je nekako ospokojavajuće iskustvo za
sve one koji vole čvrste, manje-više jasne argumente. To je kao
da smo najednom dobili vrlo proračunatog saradnika lišenog
emocija i predrasuda, savršeno racionalnog robota koji je više
nego rad da sa nama podeli odgovornost za interpretaciju svega
onoga što smo u istraživanju dobili. To i ne bi bilo tako loše kad
bi se odgovornost zaista delila a ne samo “svaljivala” na jadni
algoritam koji ne može sam da se brani i koji, na kraju krajeva, i
nije samovoljno došao tu gde jeste.
Statistika ima neka hipnotička svojstva koja treba neutralisati.
Njeni korisnici, sledbenici i vernici u njoj često prepoznaju
magiju koja čak i sasvim provizorne kategorije sa nekoliko recki
na marginama papira pretvara u statistički značajne zaključke.
Slepo poverenje u statistiku istraživanje lišava zdravorazumske
argumentacije što možda i nije toliko pogubno za konkretno
istraživanje, ali za učenje kako da istražujemo svakako jeste. Da
bismo statistiku upotrebili kako treba, moramo da znamo koja
su nam ograničenja modela, a pre toga i da taj model konstruišemo.
Statistika možda jeste nepristrasna, ali mi koji smo birali
model pojave i proceduru kojom je ispitujemo nismo. Nema
deljenja odgovornosti. Pirson, Fišer i Kolmogorov ne mogu da
budu odgovorni za aljkavu ili grotesknu primenu njihovih ideja.
Korišćenje statistike kao crne kutije, gde se nauka svodi
na popunjavanje praznih polja pored oznaka “df”, “Sig.” itd. je, u najmanju ruku, porok. Polaznicima petničkih programa treba
više traganja za mogućim objašnjenjima i više prakse u pravljenju
i testiranju modela, a malo manje statističkih recepata. Istina je,
međutim, da mi za ovo nemamo dovoljno vremena. Možda bi
trebalo pronaći neke fine male probleme gde standardne
statističke procedure ne uspevaju da objasne pojavu. To bi za
polaznike bilo vrlo izazovno. Još samo kad bismo mogli da
iskopamo dovoljan broj takvih glavolomki...
9. Ko tumači tvoje rezultate
Istraživački radovi bez interpretacije rezultata ne postoje.
Polaznici se ovde, sa dobrim razlogom, osećaju prilično
nelagodno. Oni, u najvećem broju slučajeva, ne znaju dovoljno
da bi prepoznali širi kontekst problema koji su istraživali. Tamo
gde počnu da formulišu svoje interpretacije onoga što su dobili
istraživanjem, polaznici napuštaju sigurno tlo pod nogama u
kom su se oslanjali na proverene protokole, zvučne reference,mudre savete, opšte prihvaćena objašnjenja itd. Kod interpretacija je
potrebno da skupimo hrabrost, duboko udahnemo i kažemo ono što
mislimo bez obzira kome se sve to neće svideti. Nažalost, ima dosta
mentora koji su previše brižni i koji svojim pulenima ne dozvoljavaju da
im sloboda interpretacije napravi problem. Veliki broj polaznika ovaj
problem rešava trivijalno – tako što pažljivo slušaju mentora. Vezivanje
za jednu, skoro uvek mentorovu, interpretaciju je opasno i kontraproduktivno.
Najbolje bi bilo napraviti listu mogućih interpretacija praćenu
argumentima za i protiv, ali... U svakom slučaju, polaznike ovde ne
treba previše štititi. Neka sami kažu šta misle. Ko kaže da su iskusniji
uvek u pravu?
Sad pošto imamo nekakvu dijagnozu, da vidimo šta nam je činiti.
Kako da ublažimo efekte ovih problema ili, još bolje, kako da ih
eliminišemo? Prvo, mislim da polaznike treba preventivno braniti od
autoriteta, naročito od mentora koji su previše zauzeti da bi došli do
Petnice. Drugo, polaznicima treba dati dovoljno prilika da kažu šta sami
misle o bilo kom segmentu svog ili tuđeg rada u atmosferi gde nema
“ispravnog” i “pogrešnog” mišljenja. Treće, treba vežbati pravljenje
modela. Misaoni eksperimenti su ko stvoreni za to. Što to ne bismo
praktikovali? Četvrto, što je skoro nemoguće, ali... što ne bismo probali
da stariji polaznici budu anonimni recenzenti radova onih mlađih. Sam
pokušaj da budu objektivni i kritični će ih naučiti još nečemu. Peto, tražimo od polaznika da pišu zahvalnice. Možda će tako više ceniti ideje i konačno početi da razlikuju bitno od nebitnog.
golicanje mašte
Oliver Tošković
šta i kako učimo petničke polaznike
Sećam se trenutka kada sam prvi put čuo za
Petnicu. Bilo je to 1992. godine, u prvoj
godini gimnazije, kada mi je nastavnica
geografije predložila da se prijavim za program u
nekoj istraživačkoj stanici. Iskreno, nisam baš znao
šta je to istraživačka stanica, pa ni šta se tamo radi,
ali zvučalo je zanimljivo. Sa druge strane, pitao sam
se šta ću ja tamo negde daleko, sa ljudima koje ne
poznajem, pa još i preko raspusta, umesto da uživam
kod kuće. U skladu sa tom ambivalentnošću sam
popunio prijavu i naravno nisam pozvan. Deset
godina kasnije, došao sam u Petnicu kao predavač,
preskočivši sve one gorko slatke polazničke trenutke.
Naravno, ovaj put sam, bar otprilike, znao šta bi
mogao da znači pojam istraživačke stanice i nisam
se dvoumio, a napustio sam Petnicu sa velikom
željom i iščekivanjem povratka.
Verujem da ovako izgledaju utisci većine
polaznika Petnice. Oni čuju od nekog za Stanicu,
imaju parcijalne informacije o tome kako to izgleda
i šta se tamo radi i popune prijavu.
Verujem da neki
deo njih, a možda i
većina, čim pošalju
prijavu pomisle: „Šta
mi je ovo trebalo?“.
Isto tako, verujem da
nakon prvog boravka
u Petnici, skoro svi
polaznici požele i
jedva dočekaju da se
vrate. Zašto?
Kao prvo, da
ne bude nejasnoća, a
kasnije i neispunjenih
očekivanja, ja ne znam odgovor na gore postavljeno
pitanje. Kao i većina nas koji dolaze u Petnicu, ja
imam neke svoje utiske o tome zašto bi svi nazad u
Petnicu, čim iz nje odu, pa ću pokušati da ih ekspliciram,
najpre sebi, a zatim i svima koji budu čitali
ovaj tekst. Kako je to lepo opisao urednik biltena,
nudim vam utiske, iskustvo i nešto malo svojih predrasuda.
Utisci su mi, naravno, formirani uglavnom
na osnovu seminara psihologije, ali verujem da će se
većina učesnika ili saradnika ostalih seminara
prepoznati.
Ja lično, a verujem i većina drugih nastavnika
koji dolaze u Petnicu, imam utisak da polaznike
seminara nečemu naučimo. Mi ih odaberemo, trudeći
se da procenimo najmotivisanije, držimo im predavanja,
dajemo im zadatke, a sve to uz ideju da
polaznici time nešto dobijaju. Šta?
Pogađate da ni na ovo pitanje, naravno, nemam
odgovor, ali mogu da pretpostavljam. Istraživačka
stanica bi trebalo da predstavlja alternativu, dopunu
obrazovnom sistemu. I, na žalost, ili na sreću, tu
prestaje određenje njenog koncepta. Većina saradnika
oseća, ili pretpostavlja ideju i koncept Stanice, ali je
to u domenu implicitnog. Dakle, kako odrediti čemu
služi i da li ispunjava svoj cilj nešto za šta nemamo
jasno određenje? Teško, ali uz malu pomoć utisaka i
ličnih predrasuda, sve je moguće.
Možemo reći da je koncept Petnice blizak
utopiji autora koji su zamišljali valjano obrazovanje
kao aktivno učenje i učenje putem otkrića. Naime,
iskustvo pokazuje da se koncept aktivnog učenja,
iako je opšte prihvaćen i star preko 100 godina, slabo
imlementira u opšte obrazovanje. Kako danas stvari
stoje, ta ideja je još uvek utopija. Teško je sa velikim
brojem učenika različitih sposobnosti, za kratko
vreme i uz pomoć malog broja nastavnika različitog
kvaliteta obrazovanja i različite motivacije za rad
primenjivati metode učenja putem otkrića. Međutim,
u Petnici se upravo takve metode primenjuju. Petnica
je mesto sa malim brojem, visoko motivisanih učenika
i sa mrežom velikog broja saradnika, od studenata
do univerzitetskih nastavnika. Dakle, većina faktora
koji u redovnom obrazovanju ometaju primenu
učenja putem otkrića, nije prisutna u Petnici. Situacija
je, na neki način, obrnuta nego u školi. Istraživačka
stanica, na neki način, predstavlja ostrvce utopije,
delić mašte u stvarnom svetu. Mesto, gde se može
raditi onako kako bi i nastavnici i učenici želeli.
Možda je to jedan od razloga zašto bi skoro svi
poželeli da se tamo vrate.
Pomenuti način rada omogućava saradnicima
Petnice da uvode polaznike u oblast nauke na najprimereniji
način, odnosno, kroz istraživanje. Polaznici
kroz niz seminara prolaze sve faze istraživačkog
procesa. Oni prvo uče da pretražuju literaturu, da
jasno i precizno formulišu probleme. Zatim, uče metodologiju
istraživanja, tj. da probleme ispituju preko
niza procedura čiji će im ishod nedvosmisleno pružiti
odgovore na jasno postavljena pitanja. Nakon toga,
uče se da pišu, odnosno da rezultate svojih istraživanja
saopštavaju jasno i precizno. Na pomenuti način
se polaznicima ne prepričava nauka, ne govori se o
njoj, već oni kroz nju prolaze, osećaju je, dobijaju
lično iskustvo o nauci kao takvoj. A možda zakače i
neku predrasudu. Za buduće istraživače, ovakav način
rada je verovatno neophodan, ili bar jako poželjan.
Polaznike
kroz ovu naučnu
avanturu vode
nešto stariji i
iskusniji mentori,
uglavnom
studenti. Ovaj
koncept predstavlja
ostvarenje
jedne razvojno-
psihološke
ideje, po kojoj
se na razvoj
najbolje utiče asimetričnom komunikacijom u zoni
narednog razvoja. Naime, prema ideji Lava Vigotskog,
razvoj jedinke teče tako da za mentalne funkcije,
pored nivoa aktuelnog razvoja, u svakom trenutku
postoji i neki začetak njihovog budućeg razvojnog
nivoa. Tako, ako nekome u učenju pomaže osoba
kod koje su ti začeci već razvijeni, takva saradnja bi
trebalo da pospeši učenje. Dakle, asimetrija podrazumeva
saradnju dve jedinke, od kojih nivo budućeg
razvoja jedne (zona narednog razvoja), odgovara
nivou aktuelnog razvoja druge. U Petnici, sa polaznicima
direktno rade studenti, koji su par godina stariji
i imaju nešto više iskustva, odnosno koji se nalaze u
zoni narednog razvoja polaznika. Ovakav način rada
bi, bar prema jednoj teoriji, trebalo da vodi uspešnom
učenju. Prema tome, možemo reći da u Petnici postoje
dobre osnove za uspešno učenje, što može biti jedan
od uzroka tome da polaznici učenje doživljavaju kao
nešto lepo i zanimljivo.
Do sada sam uglavnom opisivao kako učimo
polaznike, ali ostaje pitanje čemu ih učimo. Naravno,
nisam u zabludi da polaznici zapamte sve, pa ni
većinu onoga što čuju u Petnici. Ako poredim Petnicu
sa utopijom, to ipak ne znači da sam potpuno odlutao
u maštu. Polaznici u Stanici provedu kratko vreme,
za koje čuju veliki broj novih informacija. A kako
znamo, ljudska memorija ima svoja ograničenja, pa
nije u stanju da sve te informacije plasirane za kratko
vreme i upije. Informacije prođu kroz um polaznika,
zagolicaju im maštu, pobude interesovanje i nestanu.
Međutim, verujem, ili bar želim da verujem, da togolicanje mašte i interesovanje ostaju. Upornost polaznika da se
vrate u Stanicu, da uče danju i noću, da sami smišljaju projekte,
da odlažu letovanja kako bi došli u Stanicu i učili, ide u prilog
mom verovanju. Naravno, mogućnost konfundiranja velikim
brojem drugih faktora stoji, ali u zoni smo verovanja, pa na to
nećemo obraćati veliku pažnju.
Druga važna stvar, za koju verujem da polaznici nauče u
Petnici jesu neke važne metodološke veštine. Čini mi se da vežbe
koje prolaze na seminarima imaju za cilj da se, slobodnije rečeno,
metodološki ispravan način mišljenja automatizuje. Polaznici u
školi i na drugim mestima neguju različite pristupe problemima
kojima se bave. U Petnici oni uče da problem jasno formulišu i
osmisle procedure koje daju nedvosmislene odgovore. Verovatno
da polaznici zaborave konkretne postupke i metodološke
pojmove, ali nadam se da ostaje težnja ka preciznom određenju i
kontroli uslova u kojima se traži rešenje.
Još jedna od veština koja se stiče u Petnici jeste predstavljanje
svog rada. Polaznici uče da, što je jasnije moguće, pismeno
i usmeno iskazuju svoje rezultate. Pri tome, oni vežbaju jasnoću
formulacija i preciznost izražavanja. Bilo da pišu tekst, ili prave
prezentaciju, za šire ili uže stručnu publiku, polaznici uče da vode
računa o tome za koga pišu i kako pišu, odnosno ko ih sluša i
kako najbolje da usmeno predstave svoj rad, svoje probleme i
svoje rezultate.
Ako uzmemo u obzir da današnji trendovi u obrazovanju
sve veći akcenat stavljaju na sticanje veština, a ne znanja,
možemo reći da se Petnica uklapa u te trendove, jer već duže
vreme ostvaruje upravo taj cilj. Informacije nisu nevažne, ali je
njihova dostupnost veoma povećana zahavaljujući velikom razvoju
informacionih tehnologija. Međutim, ono što jeste problem, jeste
odabir informacija, selekcija bitnog iz mora nebitnog. Veštine
koje polaznici stiču u Petnici mogu biti od velike koristi upravo u
tome. Sa jedne strane, u odabiru informacija koje se nude, a sa
druge, u plasiranju informacija na način da se one prepoznaju kao
bitne.
Pored golicanja mašte i veština, ne treba zaboraviti ni
krajnji proizvod. Većina polaznika na kraju ciklusa napravi nešto,
napiše rad, ima neki svoj konkretan proizvod. Ta zaokruženost
celine, koja rezultuje nečim lepim i društveno vrednovanim,
ostavlja utisak koji se pamti. Verujem da većina polaznika na
kraju ciklusa seminara oseti da je uradila nešto novo, važno i
lepo, da su učestvovali u nečemu nesvakidašnjem, a ipak jako
pristupačnom. Možda je malo preterano, ali pošto smo u domenu
verovanja, mogu dozvoliti sebi da kažem, da se, bar na trenutke,
polaznici verovatno osete kao Janoš Boljaji, kada je otkrio
postojanje geometrija krivih prostora. Ovo osećanje najbolje
opisuje jedna Boljajieva rečenica:
“Otkrio sam stvari tako čudesne da sam ošamućen... ni iz čega sam stvorio čudan novi svet.”
I na kraju, ako je bar deo mojih verovanja tačan, čini mi se
opravdanim iskaz da je Petnica deo mašte u realnosti. Ako polaznicima
podstičemo interesovanja, nudimo veštine neophodne za istraživački
rad, uz mogućnost da ga i realizuju; ako im bar na trenutak omogućimo
da se ošamute od otkrića, čini mi se da smo ispunili sva očekivanja
koja smo mogli da imamo. Naravno, u svim iskazima stoji jedno veliko
„ako“. Da li je to zaista tako, kao što sam negde napočetku rekao, ja ne
znam. Ako budemo jasnije odredili koncepte, možda ćemo moći jednog
dana i da saznamo da li je zaista tako. Do tada, dovoljni su nam utisci,
predrasude i činjenica da polaznici jako vole da se vrate u Petnicu. Da
li je to zbog nauke ili zbog druženja, ne možemo da znamo. Da li je
nauka u Petnici samo manje ukusna porcija boranije, koju podnesemo,
jer posle nje sledi ukusni dezert, zaista ne znam. U krajnjem slučaju,
ako polaznici i dolaze zbog druženja, nadam se da će bar po principima
klasičnog uslovljavanja, davanje u paru dve draži (druženje i nauka)
dovesti do njihovog povezivanja i da će i sama nauka posle nekog broja ponavljanja početi da izaziva podjednaku prijatnost kao što je zasigurno izaziva druženje.
Dr Oliver Tošković je asistent na Filozofskom fakultetu u Kosovskoj
Mitrovici i na Fakultetu za sport i fizičko vaspitanje u Beogradu.
Saradnik je Laboratorije za eksperimentalnu psihologiju, Instituta za
psihologiju, Instituta za mentalno zdravlje i Instituta za pedagoška
istraživanja
kontinuirana edukacija
dr Aleksandar Obradović
prof. dr Sunčica Zdravković
prof. dr Miloš Ković
prof. dr Milan Ćirković
Nikada nisam dozvoljavao da se školovanje
ispreči na putu mog obrazovanja
Mark Tven
Zamislite najtalentovanije mlade ljude jedne zajednice.
Ali ne 1% najtalentovanijih ili najinteligentnijih,
već mnogo pažljivije selekcionisan
uzorak: nekolicinu onih koji su najtalentovaniji i
zainteresovaniji baš za bavljenje naukom. Njih 50 od
10 miliona. Dakle, šačica najboljih koje su u ranim
godinama opazili njihovi nastavnici i poslali u Petnicu,
pa su ih tamo probrali rukovodioci i zadržali kao mlađe
saradnike, pa je među njima još jednom napravljen
izbor. I sada su spremni za još jedan poseban ekstrakurikulum
jer im njihove
sposobnosti i ambicija
to dopuštaju.
Nije pitanje zašto
treba da ih dodatno obrazujemo.
To je sasvim
jasno: oni će za koju
deceniju voditi nauku ove zajednice. Pitanje je kako
obrazovati takve mlade ljude. Šta im ponuditi, a što će
zaista da utiče da se njihov jedinstven talenat i dalje
razvija. Pri tome ne govorimo o klasičnom mentorskom
radu ili postdiplomskim studijama koje se već odigravaju
u njihovim životima.
Pre skoro dve godine naša mala grupa je počela
da se bavi ovom problematikom. Ne treba posebno
naglašavati da smo to radili u specifičnom prostoru i
vremenu. Prostor: Srbija, u kojoj smo se sakrivali po
podrumima od pomračenja Sunca, dok je kreacionistička
ministarka pokušala da izbaci Darvina iz škole.
Vreme: uspon kvazinaučnih, pa i antinaučnih doktrina
u poslednjim decenijama, počev od klasičnih i dobropoznatih
(kreacionizam, astrologija, itd.), pa do postmodernih
u bukvalnom i figurativnom značenju (socijalni
konstrukcionizam, preterana politička korektnost, itd.).
U takvoj situaciji gde je čak i pravilna i frekventna
popularizacija nauke u medijima nedostižan cilj, ono
što Petnica i mi radimo - podizanje ekstremno elitnog
naučnog podmlatka – deluje kao naučna fantastika.
Osim opštih problema, pri osmišljavanju sistema
rada, susreli smo se i sa specifičnim problemima. Prvo,
niko nije imao predhodno iskustvo u ovakvom radu, ni
kod nas, a ni u inostranstvu. Trebalo je osmisliti formu
rada. Drugo, mladi ljudi sa kojima smo planirali da
radimo dolaze iz različitih disciplina. Ekstrakurikulum
je trebalo da im pruži više od specifične tematske ekspertize
koju im već nude njihovi fakultetski mentori.
Uprkos svemu, pre godinu dana, a nakon nekoliko
meseci osmišljavanja, počeo je sa intenzivnim radom
novi seminar koji posećuje podskup saradnika Istraživačke
stanice Petnica. Interdisciplinarnost pristupa i
tema na seminaru je nužna posledica profila učesnika,
a pod tim podrazumevamo i nas koji osmišljavamo
seminar i petničke saradnike koji ga posećuju. I pored
toga prvi zadatak je bio aktuelizovanje interdisciplinarnog
pristupa, tj. ideje da različite discipline zaista
mogu da pruže nešto jedna drugoj. Naime, iako su
saradnici sa kojima radimo veoma mladi, oni s jedne
strane imaju nekoliko godina naučne karijere, a s
druge strane neobično brzo uče. Stoga su već bili pod
uticajem značajnog jaza između prirodnonaučnih i
humanističkih nauka; jaza koji neopravdano dominira
u našoj akademskoj sredini. Interdisciplinarnost osim
usvajanja meta pristupa, zahteva poznavanje terminologije,
metodologije i aktuelnih problema drugih disciplina.
Konstantana izloženost naučnicima iz različitih
oblasti bezbolno opskrbljuje naše mlade saradnike
ovim znanjima. Oni se u svojim diskusijama i debatama
uvek pozivaju na primere iz matičnih disciplina što
ostalima stalno daje nove uvide i znanja. Postoji i jedna
veća dobit od same faktografije drugih disciplina, a to
je navikavanje na drugačije načine razmišljanja i učenje
interdisciplinarnoj komunikaciji. Teme kojima smo se
kroz aktivno učenje, debate, kvizove i druge netipične
oblike rada bavili tokom 2008. godine obuhvataju:
ulogu teorije u nauci, Dijem-Kvajnovu tezu, prirodu
istine u istorijskim naukama, falsifikacionizam,
Kopernikansku revoluciju, odnos nauke i religije, itd.
Sledeći prirodan korak ovog meta-obrazovanja
bio je stavljanje znatno jačeg naglaska na filozofsko
obrazovanje kao na sam temelj naučne pismenosti.
Često se filozofko obrazovanje smatra luksuzom ali
zapravo ne postoji naučna disciplina u kojoj su dobre
teorije i modeli napravljeni od strane naučnika koji
nisu poznavali filozfiju. Evo samo nekoliko primera
zašto je filozofsko obrazovanje neophodno naučniku:
1. Da se ne bismo zaustavili u intelektualnom razvoju!
Savremena filozofija nauke naglašava kritičko preispitivanje
i borbu protiv dogmatskog načina mišljenja.
Stoga je upravo to najprirodniji okvir borbe protiv
umnog okoštavanja.
2. Da bismo lakše prepoznali prevare, zloupotrebe i
druge oblike neetičkog
ponašanja koji objektivno
postoje u nauci.
3. Da bismo bolje
razdvajali ključne od
usputnih sadržaja, kako
u istraživačkom, tako i
u pedagoškom radu.
4. Da bi olakšali pristup
interdisciplinarnom i
multidisciplinarnom
radu koji su u III milenijumu
neophodni, razumevanjem kako onoga što je
zajedničko, tako i onoga što je posebno u svakoj naučnoj
i kulturnoj oblasti. Upravo to “meta-znanje” koje
se odnosi na opšte i posebno predstavlja dobro čuvanu
tajnu. Ultra-specijalizovano obrazovanja je ono protiv
kojeg se treba boriti.
5. Da bi se ispravno razumeo odnos naučne prema
drugim velikim sferama ljudske delatnosti, kao što su
umetnost, religija, sport i dr.
6. Da bi se najopštije metodološke ideje primenile u
oblastima gde je potreban “plemeniti amaterizam”
(Čim radite nešto novo, nužno ste amater! – Džon A.
Viler), bilo zbog nedostatka empirijskog materijala,
bilo zbog generičke složenosti materije.
7. Da bi se razumela istorija nauke, pa i istorija pojedinačnih
problema kojima se bavimo. Nije nikakvo čudo
da se na velikim svetskim univerzitetima več duže
vreme zajedno izučavaju istorija i filozofija nauke, sve
češće u okviru onoga što se skraćeno naziva STS
(engl. Science and Technology Studies).
8. Da bi olakšali sagledavanje mesta naučne prakse u
savremenom okruženju i u uslovima masovne kulture.
Na primer, uvek iznova zapanjuje nedostatak svesti, kako
kod šire publike, tako i u samim naučnim krugovima, o
potrebi reklame i borbe za vidljivost i publicitet koja je
neophodna kada govorimo o finansiranju naučnog rada.
9. Da bismo se lakše suprotstavili zloupotrebi nauke i
tehnologije koja u 21. veku preti da postane jedan od
najvećih rizika u istoriji čovečanstva.
10. Da bismo rešavali mnoge probleme u vannaučnom,
svakodnevnom životu.
Ne sumnjamo da postoje i drugi razlozi za metaobrazovanje
i filozofsko-kritički osvrt na sopstvena
znanja, podatke i metodologije. Takođe ne sumnjamo
da je neophodno pružiti ovakvo obrazovanje našim
talentovanim saradnicima. Ali i dalje ostavljamo
sumnju u to da smo, razvijajući ovaj seminar, našli baš
najbolju formu i najbolje sadržaje. Stoga, koristimo
ovu priliku da pozovemo sve saradnike ISP i sve
čitaoce ovog godišnjaka da nam se jave sa kritikama,
komentarima, i sugestijama. Upravo kao što je Karl
Poper govorio: kada nekog kritikujete činite mu
kompliment! |