|
Da je domaće obrazovanje u dubokoj i dugotrajnoj krizi, može potvrditi svaki
nastavnik, svaki roditelj, pa i većina zaposlenih u državnoj obrazovnoj
administraciji. O tome se mnogo pisalo i govorilo. Dodatni razlog za
brigu jeste dužina ove krize koja, kao i svaka dugotrajna bolest, nepovratno
nagriza organizam čineći štetu koja izmiče moćima lečenja i oporavka.
Mnogo kvalitetnih nastavnika je bespovratno napustilo škole, hiljade
školskih zgrada je ruinirano a jaz između kvaliteta domaćeg obrazovanja
i onoga što se dešava u zemljama kojima se želimo približiti dostigao
je razmere nesavladive provalije. Još tmurnije oblake stvara izmenjena
pozicija škole u društvu, naročito na lolaknom nivou, gde se, umesto
važne institucije kulture i napretka, škola sve više posmatra kao opasan
budžetski teret i mesto udomljavanja neupotrebljivih partijskih zaslužnika.
Vruć krompir domaćih obrazovnih reformi nije u prepisivanju ili propisivanju
novih nastavnih programa i izmišljanju novih predmeta zvučnih naziva,
već u hvatanju u koštac sa centralnim problemom – položajem pojedinačne
škole, njenom finansijskom, kadrovskom i programskom samostalnošću. Samostalnošću
u odnosu kako na udaljenu i otuđenu državnu administraciju koja ne raspolaže
niti uopšte može raspolagati pouzdanim mehanizmima kontrole kvaliteta
ukupnog rada pojedinačne škole, ali i samostalnošću škole u odnosu na
ostrašćenu i primitizovanu lokalnu vlast koja u školi gleda samo instrument
plaćanja duga zaslužnim partijskim aktivistima nesposobnim u meri da
nemaju nikakvu drugu šansu da dođu do zrnca vlasti, moći i novca, te,
najzad, samostalnošću u odnosu na moćne i beskrupulozne roditelje koji
ne prezaju ni od kakvih poteza da bi obezbedili povlašćen položaj svojoj
deci. Bitka za direktore i bitka za beneficije dece gornjih društvenih
slojeva vidno će obeležiti procese u reorganizaciji školstva u narednih
nekoliko godina.
Od kada je počela sa radom, Istraživačka stanica Petnica je bila suvremenik
oko 14 ministara srpske prosvete. Neki su imali programe i zamisli, većina
nije imala nikakvu predstavu ni o svom poslu a kamoli o razvoju i modernizaciji
ove važne i složene oblasti. No, ne treba biti kritičan prema ministrima,
a ne ukazati na neprekidno katastrofalan odnos kompletne državne vlasti,
dakle i Vlade i Parlamenta, prema funkcijama i potrebama razvoja obrazovanja.
U Srbiji blizu dvadeset godina nije izgrađena ni jedna uistinu moderna
škola. Praktično u celoj zemlji ne postoji kvalifikovana osoba koja ima
predstavu kako treba projektovati funkcionalan i higijenski školski klozet,
biblioteku ili školsku laboratoriju. Preko 95% nastavnika u celoj svojoj
karijeri nije imalo priliku da neposredno vidi uslove i nastavu u kakvoj
modernoj inostranoj školi, a zabrinjavajuće visok procenat zaposlenih
u prosveti i dalje bezumno veruje da imamo savršeno dobru i modernu školu,
školu koju nikako ne bi trebalo menjati, štaviše toliko dobru da razvijene zemlje mogu da nam zavide!
Reforma obrazovanja nije akt, propis, program ili zakon koga samo valja
pametno napisati i "progurati" kroz Scile i Haribde parlamentarnih grupa, već je dugotrajan ali jasno i pouzdano
usmeren proces promene niza prevaziđenih i, zašto otvoreno ne kazati,
loših elemenata obrazovnog procesa. Među njima možemo istaći i loše kvaziakademske
nastavne programe, ali i lošu organizaciju državne administracije, loše
mehanizme finansiranja školstva, slabu selekciju nastavnika i njihovu
nedovoljnu pedagošku i didaktičku osposobljenost, nedovoljne i nemotivišuće
plate, naravno i očajne prostorne i tehničke uslove u školama (ne u većini,
nego u svim školama) i mnoge druge lakše ili teže uočljive elemente.
Svakako da jedan od najkrupnijih problema predstavlja imbecilan odnos
društva (čitaj: političkih partija) prema obrazovanju koje se kao nikada
do sada posmatra kao opterećujuća potrošnja, a ne kao razumna i efektivna
razvojna investicija.
Jedna od dugo prisutnih zabluda u našem društvu jeste da je funkcija
školstva da prenosi znanje i da je, shodno tome, cilj pohađanja obrazovnog
procesa sticanje znanja. Budimo iskreni, to bi trebalo da je tako ali
to odavno nije tačno. Cilj formalnog obrazovanja iz ugla administracije
jeste realizacija propisanog programa i to bez obzira na efekte, dok
je smisao obrazovnog procesa iz ugla učenika/ /studenata samo sticanje
određenih papira (svedočanstava, sertifikata, diploma). Da budemo jasniji,
politički zadatak nastavnika i školske uprave je samo da formalno i bez
incidenata ostvari detaljno propisani nastavni plan i program. Koliko
su time učenici usvojili određena znanja, veštine i vrednosti, nije direktan
cilj.
Dokaza za to ima mnogo, a jedan od uočljivijih je u tome što je u većini
školskih ili fakultetskih predmeta nedopustivo (zabranjeno) vrednovanje
ukupnog akumulisanog znanja, već samo parcijalnih elemenata nastavnog
programa. Neka kolege nastavnici pokušaju da ocene učenika pitanjima
po programu iz prethodnog razreda, pa čak i iz prethodnog polugodišta,
pa će se suočiti sa zakonski utemeljenim pravom žalbe. Postoji li bilo
kakav mehanizam poništenja zaključene ocene, izdatog svedočanstva ili
diplome, magistrature ili doktorata na osnovu dokazanog nedovoljnog vladanja
znanjem? Ni teoretski! Zašto? Zato što je to u suprotnosti sa skrivenim
ali snažnim društvenim ciljem (a to je ideologija) da se produkuje što
više formalno osposobljenih pojedinaca i time stvara slika (naravno lažna)
kako smo obrazovano i tehnološki kvalifikovano društvo kome samo, eto,
nedostaje više stranih donacija, kredita i investicija pa da postane
razvijeno.
Ovako postavljen "društveni cilj" je, de facto, ideološki aksiom, znači duboko ugrađen u mnoge institucije, vrednosti,
shvatanja i postupke i promeniti ga biće ekstremno težak posao. Ne manje
težak nego se suočiti sa istinom o genocidu, hladnjačama, izdaji, ratu,
kukavičluku, pljačkaškim pohodima i minornoj istorijskoj ulozi nestabilne
države polupismenog naroda ispunjenog sumnjama, sujeverjem i mržnjom.
Na žalost, to vodi do poraznog zaključka da je svaka bilo kako osmišljena
reforma unapred osuđena na propast ukoliko se ne uhvati u koštac sa redefinisanjem
ovih dubokih "društvenih vrednosti". Bez jasnog i nepovrtano čvrstog stava da nema razvoja bez savremenog znanja
i da je jedina i isključivo jedina funkcija obrazovanja da se stekne
kvalitetno znanje (a preko tog znanja, a ne nametanjem, i vrednosni stavovi),
nemamo osnovu da govorimo o reformi ili o strategiji razvoja obrazovanja.
Kada izgradimo stanje u kome učenik ili student u situaciji izbora bira
nastavnika koji predaje više znanja, koji predaje savremene ideje i metode,
pa čak i po cenu da je tu ispit teži i zahtevniji, onda možemo biti spremni
za ozbiljan i stabilan razvoj.
Posmatrajući školu kroz dve optike – kroz učenike sa svojim opadajućim
nivoom znanja, praktičnog iskustva i opšte kulture i kroz nastavnike
sa svojom izgubljenom motivacijom i samostalnošću, Istraživačka stanica
Petnica je svedok dve decenije krize koja nije nikako samo kriza školstva,
već pouzdan pokazatelj strukturalne krize bazičnih vrednosti i opstanka
i razvoja društva u budućnosti.
U sebičnom pokušaju da skiciramo obrise budućnosti kako bismo sačuvali
vredne elemente sopstvenog projekta i pouzdano ga utemeljili da bi se
uspešno dalje razvijao, ne možemo izbeći da organizaciju i razvoj Petnice
vežemo za sudbinu promena u domaćem obrazovnom sistemu, odnosnu za sudbinu
škole i onih reformskih procesa koji će preživeti ispit vremena.
Iako ima mnogo kolega nastavnika koji misle da Istraživačka stanica treba
da bude promoter reformi, u tome vrlo greše. Uopšteno gledano, Petnica
može da ima samo dve "reformski orijentisane" funkcije. Prva je direktno vezana za osnovne programe i to je promocija "mislećeg obrazovanja", tj. kritičkog, analitičkog i sintetičkog mišljenja kod učenika, kao i podsticanje
samoobrazovanja, navike da se znanje neprekidno proširuje, stalno raspravlja
o širokom spektu pitanja iz oblasti nauke ali i iz svih drugih oblasti.
Time Istraživačka stanica obogaćuje školu, proširuje njene spoljne granice
i mogućnosti, pomaže rešavanju problema rada sa učenicima koji zahtevaju
i mogu više, bolje i drugačije. Svojom širokom mrežom saradnika i starijih
ali i mlađih, Petnica značajno proširuje broj ljudi koji konstruktivno
mogu pomoći obrazovanju, ako ništa drugo a ono u momentu kada to obrazovanje
bude želelo da takvu pomoć zatraži.
U radu sa nastavnicima, Istraživačka stanica promoviše nove metode nastave,
nove oblasti i dostignuća nauke, približava nastavnike savremenim inicijativama
i naprednoj svetskoj obrazovnoj praksi. No, i u jednom i u drugom slučaju
valja biti svestan činjenice da su kapaciteti u Petnici veoma ograničeni
i da se ovim funkcijama može pokriti samo vrlo mali broj učenika i krajnje
nedovoljan broj nastavnika. Zato ne bi valjalo gajiti očekivanja da je
Petnica ta koja će obučavati srpske nastavnike, već da je vrednost Petnice
u tome da inicira neke nove sadržaje, nove načine rada, nova pitanja,
slobodno i fleksibilno, dok je na drugim organizacijama, pre svega na
državi, na univerzitetima i strukovnim društvima da neke od tih novih
sadržaja procene i, ukoliko misle da ima smisla, ugrade ih u standarde
usavršavanja ili u redovne programe profesionalnog razvoja.
Druga funkcija je u samoj činjenici da Istraživačka stanica kao takva
postoji i to je podrška potrebi da postoje mnogi, od državnog obrazovnog
sistema nezavisni, centri gde se razmišlja o obrazovanju i njegovom razvoju
ne čekajući da neko za to izda nalog ili zadatak. Postojanje mnogobrojnih
nezavisnih centara inovacija, eksperimentisanja i razmišljanja o obrazovanju
izuzetno je potrebno Srbiji kao zemlji siromašne prakse i ograničene
pameti. Preambiciozno je i nekorektno očekivati da ovi centri ili neki
od njih budu obuhvatniji, dalekovidiji i pametniji od državne administracije.
No, oni ipak imaju odgovornost i funkciju da doprinesu prikupljanju i
slaganju mnogih šarenih kamenčića u bogat i složen mozaik obrazovanja
i to na način koji nije omeđen ili opterećen dnevnom i stranačkom politikom.
Nezavisne institucije različite veličine, različitih mogućnosti, različitih
ambicija, pa i različitog kvaliteta i sposobnosti, veoma su potrebne
u politički nedozrelom društvu gde se vlast stalno i haotično menja,
gde se menjaju prioriteti i ciljevi, gde se stalno dovode novi ljudi
koji ne stignu ni da nauče šta im je posao, a već ih smenjuju drugi početnici,
gde se sve, pa i istorija počinje stalno i neprekidno iz početka. Nezavisne
institucije, mnogo njih, suština su zrelog civilnog društva, garant minimuma
kontinuiteta ideja i programa.
Petnica se, u ovoj funkciji, mora posmatrati kao primer koji može podsticati
druge da formiraju nezavisne centre promišljanja i iniciranja raznih
pitanja i uspostavljanja niza mnogostrukih mreža komunikacije i saradnje
sa razvijenijim svetom.
U takvom svetlu Petnicu ne treba razumeti kao ugostiteljski objekat sa
obrazovnim sadržajima čiji se rad meri brojem pansiona, brojem kurseva
i kampova ili brojem kreveta i računara. Istraživačku stanicu Petnica
valja, pre svega, vrednovati po činjenici da postoji i četvrt veka kontinuirano
radi nešto što oni koji u tome učestvuju i oni koji ih šalju ocenjuju
kao dobro i korisno, i da se tamo rade neke stvari koje se ne rade u
školama a koje nisu zakonom zabranjene. To je dovoljno upravo zato što
toga ima tako malo i tako nedovoljno. Stanicu mogu vrednovati najbolje
njeni polaznici među kojima danas ima mnogo stotina sjajnih mladih stručnjaka
i profesionalaca u ekstremno širokom dijapazonu oblasti. Dobar deo njih
živi i radi u sredinama gde su kriterijumi krajnje visoki i gde su iskustva
neuporedivo bogatija od domaćih i zato su daleko najkompetentniji da
kažu da li to što Petnica radi vredi i koliko vredi.
Petnica reformi pomaže time što postoji. I što postoji ne u beogradskom
krugu dvojke, nego u jednom malom selu u jednoj bizarno uništenoj opštini
koja je nekada bila grad. I što postoji a da više stotina kilometara
unaokolo u desetinama stabilnijih i razvijenijih država nije uspelo da
se napravi ništa slično a oni i dalje šalju svoju decu u Petnicu. I što
je postojala i radila i kada je bio rat i kada je bila hiperinflacija,
i kada su bile sankcije, i kada je bilo bombardovanje, i kada su bili
oni i kada su bili ovi. Time što je Petnica sve to vreme postojala i
što i dalje postoji i radi, svako razuman u ovoj zemlji može da se ponosi
i da se u svetu time hvali više i bolje nego koliko smo tona malina obrali
krvavim rukama nezaposlenih ili koliko smo hiljada čarapa ispleli, jer
time ovaj prostor neće postati razvijen i bogat. Postojanje Petnice je
kapital koji dokazuje mogućnost da je na ovim prostorima moguće pokrenuti
nove inicijative i materijalizovati ideje koje opstaju i koje traju duže
od mandata pojedinih vlada. Uistinu, to je veoma važan i očajno potreban argument u dijalogu sa
ozbiljnim partnerima u svetu koji veruju da smo površni, lakomi i nedosledni.
Istinska vrednost Evrope nisu projekti od juče do danas, već trajnost
i kontinuitet, poštovanje lokalnog uz razumevanje zajedničkih interesa,
moć vizije i osećaj za vreme. Prošlo, sadašnje i sutrašnje i ono još
dalje.
|
[brainstorming]
let it be!
Petnica and its place in reform of Serbian education
Do we really understand what does the reform of educational system mean?
It is not just making papers, change laws and regulations, or writing new
curricula overnight.
In this article, a director of the Petnica Science Center Vigor Majić points
that for the successful reform of education the core problem is in change
of the position of knowledge among hierarchy of personal and social values.
Not the knowledge proven by papers, but the real accepted knowledge and
trained skills. This country will be ready for serious development and
stability when the students will be attracted by teachers who offer more
knowledge, up-to-date ideas and methods, and indisputable quality and not
by “easy” teachers with simply exams. One of the “hot” problem is the position
and the level of autonomy of very school in both directions – toward far
state administration, and toward the local community.
Over 95% of Serbian school teachers never had a chance to see the work
in any school in some of developed and not so far countries. But the high
percent of them hardly believe that our school system is very good.
He also discusses the possible role of the Petnica Center in the reform
of education. Although there are many teachers who say that Petnica must
be promoter of reforms, it is not so. There are two main functions of Petnica
in the long-lasting reforms.
One is in promotion of the role of thinking skills in education instead
of actual situation where memorizing abilities are awarded. This function
must stay integrated within both students programs and teacher training
activities.
The second contribution to the reform is just in fact that the Petnica
Center exists. There are very few independent institutions where the people
think about education, where they test new methods and ideas. The existence
of a number of independent centers of innovation is of a great importance
for Serbia as a country of poor practice and limited resources of any type
including the quality and responsibility of the public administration.
The very existence of Petnica is a quality and it is a proof that here
is possible to start new initiatives and materialize ideas that will last
much more than the mandate of changeable governments. |