mali
petnički dobošar
|
||||||||||
I have a dream
|
schools may need to be more than a collection of buildings in a single location [...] learners will need greater opportunities for seminar-based tutorials plus extended opportunities for individual work, supported through interactive technology-based systems [...] they need access to other kinds of facilities... |
Kevin Champion is Headteacher at the British International School, Belgrade. kevinbchampion@hotmail.com |
Filozofija i nauka danas su veoma zbunjujuće stvari. Obe se bave krajnje tehničkim i ezoteričnim stvarima koje mogu da razumeju samo malobrojni posvećeni. Problemi kojima se bave čine se sve udaljenijim od nekog opšteg interesa, recimo poboljšanja života čovečanstva. I više od toga, ponekad se ova distanca izričito i ponosno ističe. Ovo je daleko od ideala koji i dalje živi u glavama nekih od nas, o vremenu kada jaz između nauke i filozofije nije postojao ili barem kada je svaka od strana provalije bila bliska životnosti ljudskog mišljenja. Notorna sintagma "ne volim da filozofiram" i to koliko se zapanjujuće često ona čuje na današnjim univerzitetima, tužna je slika ovog reza. Sa jedne strane, ona želi da iskaže verovanje da je filozofija subjektivna stvar iznad realnih zahteva naučnosti. Sa druge, ona zapravo više govori o samoj nauci nego o filozofiji, o gubljenju jedne ideje o celini ljudske misli. Međutim, filozofija se sa pravom može opisati kao naučna (mada to ne opravdava njeno postojanje) – ona stoji, kako kaže Gadamer, u obavezujućoj bliskosti sa pozitivnim naukama koje je dele od pogleda na svet zasnovanog na subjektivnim uvidima.
Nauka i filozofija su tvorevine starih Grka i predstavljaju samo dva lica teorijskog znanja. Put kojim su se one uzdigle je put neobuzdanosti želje za znanjem. Ovim putem je prvo prošla filozofija, odnosno metafizika (tzv. prva nauka), dok ono što danas zovemo naukom većim delom ne bi bilo ni uzeto u obzir u grčkoj upotrebi te reči. Izraz iskustvene nauke "grčkom uhu zvuči kao drveno grožđe". Ono što odgovara našem uobičajenom pojmu nauke oni bi najpre razumeli kao znanje na osnovu kog postaje moguće proizvođenje: to su zvali poietike episteme ili tehne. Slika kojom smo ušli u XXI vek je drugačija: na horizontu u izmaglici se nazire filozofija kao preostatak onoga deklarisanog kao prirodne ili društvene nauke, kao izmaglica koja tek poslednjih decenija pokušava da se razlije preko polja nauka kroz oblasti poput kognitivnih nauka.
Fajerabend ukazuje na scene u Brehtovom životu Galileja u kojima se Galilej pojavljuje kao pravi antiheroj za modernu nauku: on je virilan, senzualan, brzoplet, agresivan, ekstremno znatiželjan, skoro voajer, i pravi showman. Kako se zavesa podiže, vidimo ga polugolog kako uživa u jutarnjem kupanju, doručku, astronomskoj diskusiji - i sve u isto vreme. Razmišljanje je za njega radosna i libidozna aktivnost. U prvoj sceni, on objašnjava dečaku Andrei relativnost kretanja. U određenom trenutku, Galileo napušta dečaka, ostavljajući ga sa svojim mislima - uprkos dečakovoj mladosti i neznanju, on ga tretira sebi jednakim. Poznanstvo prerasta u saradnju, kao rezultat prijateljstva okorelog naučnika i pametnog, ljubopitljivog dečaka. Naučna misao, prema Brehtu, napušta univerzitete i manastire i postaje deo svakodnevnog života.
Ipak, cela priča nije ovako romantična. Na primer, Galileo je veoma sklon upotrebi određenih fraza i gestova koje samouvereno i nametljivo koristi. Andrea ih ponavlja, iako sa manje mašte i mnogo više rigidnosti, što ga čini na kraju unekoliko neinteligentnim puritancem koji poseduje znanje ali je ono neupotrebljivo. Svrha tog znanja je da se prenese i sačuva, a ne kritički preispita. Ova impotentnost je, nažalost, nešto što najviše učimo na našim fakultetima.
Dalje, Galileo stupa u intelektualnu konfrontaciju sa učenikom Muciusom, okružen preostalim učenicima koji ne znaju kojoj strani da se priklone. Poput pasa, oni ne čuvaju samo gospodara, već žele da budu nahranjeni i zabavljeni i Galileo pribegava trikovima kako bi suzbio njihovo nezadovoljstvo (trikovi su u stvari važni eksperimenti, puni ideja i izvedeni sa elegancijom i lakoćom). Ipak, uloga ovih trikova gotovo da postaje želja da se dominira, ne pomoću fizičke snage, ne strahom, već mnogo suptilnijom moći istine. Tako se ovaj komad završava time što istraživanje prestaje da biva čisto kontemplativan proces, ono postaje deo fizičkog sveta. Međutim, uprkos spektakularnim rezultatima, istraživanje i dalje ostaje posvećena tajna profesionalaca.
Slično zatvaranje može se uočiti i u filozofiji. Rani Platon, na primer, govori o veštini pisanja (Fedar), upotrebi dijaloga, često menja stil, uporno odbija da razvije standardizovani i precizan jezik (Teetet), i naravno pribegava jeziku mita – sve ovo čini da izbegne "zamku" intelektualizma. Drugi nakon njega su vrlo brzo digli ruke od nepreciznog jezika mita i dijaloške forme, uvodeći suvoparnu tehničku terminologiju.
Naučna revolucija 16. i 17. veka ne pati od ovakve specijalizacije. Ovo je herojsko doba filozofije nauke, koja se nije zadovoljila da samo reflektuje nauku, već je aktivno učestvovala u njenoj izgradnji, braneći je od otpora i objašnjavajući njene rezultate. Skoro svako delo Galileja – pravog Galileja, a ne Brehtove imaginacije – mešavina je filozofskih, matematičkih, fizičkih i psiholoških ideja koje koegzistiraju u harmoniji. Njutn i Lajbnic su takođe dvojica velikih polihistora koji su aktivno učestovali na frontu svakolikih istraživanja svog doba. Nasuprot njima, već oko 1800. godine, ideja o jednoj univerzalnoj nauci pod okriljem filozofije bila je moguća isključivo kao sinteza filozofske misli što kulminira u Hegelovoj filozofiji prirode i njegovom apriornom stavu da je broj planeta u Sunčevom sistemu zaključen, iznetom samo par meseci pre otkrića Neptuna. Tako 19. vek postaje vek nauke, stalnog "samoprevazilazećeg napretka i bezgraničnih očekivanja". Sledeći vek doneo je, između ostalog, institucionalizaciju nauke kroz titulu naučnog eksperta, što je na nauku bacilo odgovornost i jasno artikulisalo stav da su saznanja uvek samo delimična, privremena i da brzo bivaju prevaziđena, te da nauka ne može snositi odgovornost koju političko društvo želi da na nju prebaci.
Ipak, Šelingova i Hegelova filozofija prirode i dalje blistaju određenim svetlom. One svedoče o lepoti i nenarušenoj jedinstvenosti želje za znanjem. Metodska zamisao današnje nauke ne može da zadovolji onu krajnju potrebu uma da očuva jedinstvo u celini bivstvujućeg. Sjedinjavanje znanja u ovom slučaju biva prepušteno filozofiji, sa sve većim podozrenjem. Uprkos nesavladivoj partikularnosti znanja, čini se da je čovečanstvo ipak spremno da se zadovolji napretkom i ovladavanjem prirodom. Tehnika manipuliše ljudskim životima, formira javno mnjenje, utiče na život pojedinca i na raspodelu našeg vremena. Ne znam odgovor na ove izazove, ali u slučaju odnosa nauke i filozofije odgovor je jasan: ne sme da postoji granica između njih, kao što ne sme da postoji granica između filozofije i ljudskog života. Filozofija ne sme da stoji po strani i komentariše, već mora da učestvuje u naučnom procesu. Samo tako možemo dosegnuti onu veličanstvenu ideju o mudrosti kao razgovoru duše sa samom sobom, po kojoj mišljenje može da se ostvari jedino u beskonačnom samorazumevanju.
Geolog pomno ispituje neku stenu i u tom mu priđe jedan seljak i samouvereno reče:
- Siguran sam da ne znate da je ta stena stara milion i deset godina?
- Zaista ne znam, odgovara geolog, a otkud vi to znate?
- Jednostavno, reče seljak, pre deset godina je istu tu stenu ispitivao jedan vaš kolega i on mi onda reče da je stena stara milion godina.
Brojanje, kao i sama ideja o broju, spadaju među najstarije apstrakcije kojima je Homo sapiens ovladao. Ispočetka, naravno, u tako rudimentarnoj formi da nam je danas teško da poverujemo kako stanovnici antičke Grčke nisu imali posebne oznake za cifre, kako se tek u četvrtom veku p.n.e. iskristalisala potreba za definisanjem broja jedan , a kako je, recimo, nula kao broj uvedena tek hiljadu godina kasnije. Fascinantno je da su nauka, tehnologija, ekonomija, pa i politika, ne samo opstajale, nego i rapidno napredovale u starom veku a da nije bilo preke potrebe za definisanjem broja i uvođenjem oznaka kakve su rimske ili arapske. Ideja o broju je, očigledno, tako jaka da joj formalni okvir dugo vremena nije potreban. Pastiri starog veka su tačno znali koliko ovaca imaju, a da nisu morali tom broju da daju ime i odgovarajući simbol. Danas je situacija drugačija – navukli smo se na brojeve.
Za razliku od starog, u ovom najnovijem veku brojke su svuda oko nas, mada se stiče utisak da malo slabije kapiramo šta nam one zaista znače. Sa brojem ovaca je lako, sada su brojevi jednostavno utkani u sve ono sa čim se susrećemo u našim urbanim životima počevši od čarapa broj 12, kamate od 9.5%, 32oC u hladu, rezultata 81:79 (34:37), serijskih brojeva i JMBG-a sve do noćne more poznate kao godišnji finansijski izveštaj. Digitalna kultura svemu pridružuje brojeve. Da li mi znamo šta znače svi ti brojevi? Naravno da ne znamo. Pravo pitanje je, međutim, da li uopše znamo kako se brojevi koriste i šta zaprave znače?
Dok god su brojevi samo kodovi, nerazumevanje njihove prirode je prilično bezazleno. Nije me briga šta su pojedinačne cifre u ISBN broju ako dobijem onu knjigu koju sam i tražio. Bitno je da onaj ko takav broj daje zna šta su pojedinačne cifre i da Dostojevski završi na polici sa ruskim klasicima, a ne u odeljku za lov i ribolov. Mi koji u procesu klasifikacije i sortiranja ne učestvujemo, jednostavno ćemo iskopirati broj a da ga i ne pogledamo. Za takvo kodiranje je najbitnije da bude jedinstveno, ostalo nas nije briga. Ovaj kod prenosi samo jednu informaciju - koja je to knjiga u pitanju.
Od brojeva se, međutim, često očekuje da prenesu i više informacija. Kakva je, recimo, razlika između podatka da je na jednoj utakmici bilo prisutno 55000, a na drugoj 54787 gledalaca? Osim samog broja, novinar koji je saopštio te brojke nam, takođe, govori i da u prvom slučaju, nejverovatnije, imamo procenu broja gledalaca dok u drugom postoji neki mehanizam da se svaki pojedinačni gledalac prebroji. Da su svi prebrojani i u prvom slučaju, novinar bi, verovatno, rekao da ih je bilo tačno 55000. Iako je tačnost brojeva ovog tipa manje kritična nego kod ISBN-a, i ovde postoje precizno definisana pravila po kojima informacije pretačemo u brojeve. Numerička pismenost se ogleda u doslednoj primeni svih tih pravila.
Treća bitna kategorija brojeva sa kojim se svaki dan susrećemo su mere. Korektna upotreba ovih brojeva, nesumnjivo, zahteva ne samo dužno poštovanje prema broju već i određenu dozu naučne pismenosti. Kad pored broja stoji i jedinica mere onda njegovo pisanje i čitanje podrazumevaju da imamo osnovnu predstavu o tome kako se ta vrednost meri i šta predstavlja u realnom svetu. Meni lično nepismenost ove vrste najviše ide na živce. Iznerviram se svaki put kad na kraju košarkaške utakmice dok na semaforu piše 0.7 čujem: "Još samo sedam stotinki do kraja, ali sasvim dovoljno da uputi šut na koš." Zar je moguće da neko komentariše prenos za par miliona gledalaca a da ne zna razliku između stotinki i desetinki? Sportski komentator bi, recimo, trebalo da zna da je Morisu Grinu kao svetskom rekorderu na sto metara potrebno 13-15 stotinki samo da reaguje na pucanj startera i počne da se odlepljuje od startnog bloka. Nije li onda uvreda i za gledaoca i za sve one koji se zaista bore sa stotinkama reći kako je sedam stotinki dovoljno vremena za prihvatanje lopte, okret na jednoj nozi, skok i šut? Mada teško, ovo se za sedam desetinki zaista može izvesti.
Sve tri pomenute kategorije brojeva uglavnom predstavljaju samo sirove podatke i kao takvi ne mogu da nam smetaju iznad nivoa uobičajenog nerviranja. Problem je sa podacima koji se dobijaju posredno na osnovu onih sirovih. Svaka procena sama po sebi unosi neku grešku, a kad se bazira na nepouzdanim ili loše protumačenim podacima, greška odjednom naraste i tu ne pomaže nikakva naknadna obrada rezultata. Osnovno pravilo numeričke pismenosti je ujedno i najjednostavnije - brojeve nikada ne smemo uzimati zdravo za gotovo. Klasičan primer neodgovornog korišćenja brojeva je sudbina američke sonde Mars Climate Orbiter. Ona je, možda se sećate, u septembru 1999. u spektakularno izgorela prolazeći kroz Marsovu atmosferu. Razlog je bio sasvim trivijalan - neko je u NASA zaboravio da inče konvertuje u centimetre! Istini za volju, greške u procenama i proračunima ne moraju uvek da budu loše; neki ljudi od tih "grešaka" baš lepo žive. Eto, na primer građevinski preduzimači. :)
Kada su ljudi od nauke u pitanju, numerička pismenost ima mnogo više standarde. Pod plaštom numerike se ne kriju samo brojevi već i skupovi, nizovi, matrice, funkcije, raspodele itd. i sve to valja interpretirati na što korektniji način. Štaviše, svaki pojedinačni broj u tim strukturama
brojeve nikada ne smemo uzimati zdravo za gotovo |
važno je da onaj ko piše naučni rad na raspolaganje čitaocima prenese što više naučno relevantnih informacija, a da pri tome ne ostavi mogućnost da bilo koja od njih bude pogrešno interpretirana |
Ekonofizika je sigurno najmlađa grana moderne nauke, a obuhvata primenu metoda razvijenih u fizici (pre svega u statističkoj fizici) na proučavanje finansijskih tržišta. Koliko je oblast sveža svedoči činjenica da reč econophysics, koja se već više godina koristi u publikacijama, još uvek ne postoji u Websterovom rečniku. Odakle potiče ova nesvakidašnja ideja i zašto se fizičari od svih oblasti ekonomije najbolje snalaze baš u finansijama? Da bismo odgovorili na ovo pitanje moramo imati u vidu nekoliko činjenica. Najgrublja podela ekonomije koju možemo napraviti je na tri glavne oblasti: ekonometriju, mikroekonomiju i makroekonomiju. Ekonometrija je tehnički aparat obrade ekonomskih podataka, zasnovan na teoriji verovatnoće i statistici; u fizici bi odgovarala obradi eksperimentalnih rezultata. Mikroekonomija polazi od individualnih potrošača i proizvođača (firmi) koji maksimizuju svoje preference i profite, respektivno. Rigorozna matematička postavka mikroekonomije kulminirala je prilično apstraktnom teorijom generalnog ekvilibrijuma, za koju su Kenneth Arrow i Gerard Debreu dobili Nobelovu nagradu 1972. godine. Osnovni rezultat ove teorije je da kada se svi u ekonomiji ponašaju optimalno, cene će se podesiti tako da se ponuda i potražnja izjednače, što dovodi u agregatu do ravnoteže na tržištima. U fizici je ova teorija analogna (kvantnoj) statističkoj fizici, koja polazi od zakona kretanja pojedinačnih čestica, a kao rezultat ima da na makroskopskom nivou gotovo savršeno reprodukuje rezultate termodinamike, koja takođe ima ekvilibrijum kao osnovni koncept (pomoću koga se, na primer, definiše temperatura). Termodinamika je, dakle, analogon makroekonomije, oblasti koja proučava ekonomiju
Svedoci smo naglog porasta zainteresovanosti teorijskih fizičara da se uhvate u koštac sa izazovima savremenih ekonomskih modela |
Najiscrpnija i najsistematičnija arhiva radova iz ekonofizike je Econophysics Forum Univerziteta u Fribourgu (http://www.unifr.ch/econophysics/). Takođe, vodeći časopisi u svojim sekcijama posvećenim matematičkoj fizici redovno objavljuju radove na vruće teme iz ekonomije (videti, na primer, novije brojeve časopisa Nature, Physical Review E, Physica A, itd.). Na kraju, značajan izvor publikacija je i opšta arhiva radova iz fizike Los Alamos Nacionalne Laboratorije (http://xxx.lanl.gov) |
Miloš Božović je angažovan na Department of Economics and Business, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona |
An expanding distance between modern science and technology and a common life, and increasing fragmentation and specialization within science and humanities, reactualizes the role of philosophy. Philosophy must not be aside from science reserving its role and responsibility just for comments and criticism; it must take an active part in dynamic process of scientific research. This is the core idea of short essay by Zlatko Papi} (“A Lost Science”) who compares here the position and relation between philosophy and science in different times – from ancient Greece, Galilean time, an up to time of Newton and Laibnitz, and Hegel’s Phylisophy of Nature. He pointed that “in case of relation between Science and Philosophy, there is a clear answer: there must be no barrier between them in the same way as there must be no barrier between philosophy and human life
Kevin Champion, direktor Britanske Međunarodne gimnazije u Beogradu izlaže zanimljiv model škole sa programskim težištem na naučnom i tehnološkom znanju locirane u relativno blisku budućnost. On se opredeljuje za školu koja pokriva visok uzrasni raspon (od početka osnovne do kraja srednje škole) i koja je duboko integrisana u lokalno okruženja. U formi specifičnog ‘obrazovnog parka’, škola najmanje liči na sadašnje ustanove gde su učenici vezani za jedan objekat. Ovde, oni posećuju različite specijalizovane institucije koje postoje u lokalnoj zajednici i tamo stiču deo znanja i iskustava. Deo parka su sadržaji namenjeni lokalnoj zajednici kao što su zdravstvene ustanove, biblioteka, zabavni i sportski sadržaji. Ovde su svi oni i u funkciji nastave, jer je bolje i racionalnije da se znanje širi tamo gde se primenjuje ili stvara. Autor je ovaj model zasnovao na racionalnoj analizi rastućih zahteva savremenog naučnog i tehnološkog znanja koje se teško više može sticati samo u jednom objektu koje naučne i tehnološke procese jednostavno simulira |
Similarly to the famous educational TV series, Sesame Street, almanac Petnica is also trying to acquaint its young audience with some new and odd words. This time we have Numeracy and Econophysics on the menu.
Communication between members of human race evolved through thousands of years of practicing and ever-changing means of communication. Consequently, there are a lot of rules concerning good manners in talking, writing or making a telephone call. However, data oriented communication meets yet another difficulty - the lack of writers elemental numeracy. Important question is how to make the text, i.e. author-consumer channel more efficient without making excessively mathematized or awkward sentences. Newspaper articles, for instance, should be written to be readable and with a certain style, but also without unnecessary loss of information content. For something like that, the writer should be not only literate but numerate also.
In the article "Numeracy" Srdjan Verbić emphasizes the problem of this nume-rical analogue of literacy, especially in its scientific variant. No doubt, nume-racy, as well as literacy, impose a lot of rules. The first and the most important one is "numbers are to be treated with considerable respect, neither to be tampered with, nor subjected to a numerical process whose character you do not completely understand".
Miloš Božović, PhD student at Department of Economics and Business of Universitat Pompeu Fabra in Barcelona, in the short essay “Econophysics” explains why is economics so attractive for physicists today. There are two main reasons for this unusual interest. The first is remarkable simi-larity between phenomenological thermodynamics and statistical physics with macro, i.e. microeconomy. The second reason is more prosaic, rese-arch in this area is definitelly better paid.
For a physicist (just as well as mathe-matician or an engineer) economy is only a laboratory that in a strange, highly nonlinear way produces a heap of new data that waits to be studied and analyzed by sharp naturalist's eye