polaznici
problem informisanja   hakeri bez cenzure  vraćeno poverenje vraćeno poverenje
 

problem informisanja

kako na pouzdan i korektan način informisati potencijalne učesnike u preko 500 škola i kako zaobići moguće prepreke na putu do škole i u samoj školi

Organizacija obrazovnih programa Istraživačke stanice Petnica sudbinski zavisi od uspešnog i pravovremenog obaveštavanja učenika u stotinama škola o tome kakvi im se programi nude i kako de na njima može učestvovati. U situaciji kada u Srbiji kao i u većini okolnih zemalja ne postoje specijalizovani mediji (novine, časopisi, TV programi i sl.) za kulturno različite segmente srednjoškolske populacije, Stanica je nužno oslonjena na posredovanje škola u ovom procesu.
U stabilnim vremenima to ne bi predstavljalo veliki problem, no u nešto više od dve decenije svoga postojanja, Istraživačka stanica se više puta srela sa pokušajima državne aministracije da vrši pritisak pretnjma da će školama jednostavno zabraniti da svoje učenike i nastavnike obaveštavaju i šalju u Petnicu. Ovu vrstu ometanja, koju možemo nazavati "aktivno ometanje" potiskuje druga, znatno raširenija praksa - "pasivno ometanje", tj. nesposobnost i nezainteresovanost školske administracije i pojedinih nastavnika u određenim sredinama da jednostavno proslede već pripremljena obaveštenja ili da zainteresovanim učenicima pruže minimalnu pomoć u postupku prijavljivanja. Posledica u oba slučaja jeste da iz nekih škola godinama nema prijavljenih kandidata za petničke programe iz jednostavnog razloga što informacije bivaju zaustavljene na putu od Stanice do učenika.
Stanica je ovaj problem pokušavala da reši na različite načine. Već je postala anegdotična aktuelna praksa da se identične informacije i formulari za prijavljivanje učenika svakoj srednjoj školi u Srbiji šalju u čak šest kopija u šest odvojenih koverata. "Prvi će se izgubiti u Pošti, drugog će da direktor stavi u fioku, treći će ostati kod sekretara škole, četvrti će se zaturiti u Zbornici, petog će neki nastavnik odneti kući i tamo zaboraviti" - formula je koju u Stanici svi znaju napamet.
Prošle godine Stanica je uradila poseban informativni poster i zamolila direktore škola da ga okače na učenicima vidno mesto. Ipak, povratne informacije i dalje ukazuju da poveliki procenat učenika poster nije video.
Obilasci škola i organizovanje prigodnih tribina nije praktično rešenje zbog velikog broja škola i prostrane teritorije odakle se učenici prijavljuju za seminare.
Kao najpouzdaniji i sve prisutniji metod informisanja definitivno ostaje usmeno informisanje i angažovanje nastavnika koji raznim povodima dolaze u Petnicu (vidi prilog na str XX) ali i "horizontalno" informisanje među učenicima. Sreća je (nije sreća, već veliku uloženi rad i dobri programi) što polaznici obrazovnih programa o Stanici imaju veoma dobro mišljenje i svojim drugovima najiskrenije preporučuju da dođu u Petnicu
Prema anketama i u kontaktima sa polaznicima obrazovnih programa Istraživačke stanice, utisci i komentari dobijeni od vršnjaka koji su ranije boravili u Petnici su najznačajniji kanal informisanja srednjoškolaca o programima ISP.
Zanimljivo je da je najčešći opis Petnice kombinacija dva utiska: puno se radi i super društvo i atmosfera.
Vesna: Prvo su me zaplašili da se uopšte ne spava i da se radi dok neko ne padne. Zatim sam od dve drugarice čula da je jako lepo i da su oduševljene društvom. Profesorica me je uveravala kako je to samo za talente i da je sve jako dobro osmišljeno ali njoj nisam puno verovala. Znaš, očekivala sam puno foliranja i prosipanja pameti. Sada ja idem okolo i ubedjujem druge da idu u Petnicu.
Boban: Ma, svašta se priča, ali šta se vi brinete, dobro vas opisuju. Kao da ste nova marka kafe. Mislim da učenici imaju o Petnici bolje mišljenje nego profesori koji vas hvale i to vam je super plus.
Na direktno pitanje da li će, nakon povratka u školu, prenositi svoja iskustva vršnjacima, petnički polaznici su, po pravilu, spremni da se toga prihvate. Istina, retki su oni od kojih to traže nastavnici kako bi se svi učenici upoznali sa iskustvima svojih drugara, već se prenos utisaka obavlja uglavnom spontano i u krugovima gde već postoji određena socijalna komunikacija.
Ma hoću ja, pričaću im šta sam radio. Prvo da se naspavam... Ali moram malo da ih bacim u horor da ublede. Posle ću ih ohladiti i biće sve u redu...


HAKERI BEZ CENZURE
KOMENTARI NA CHAT FORUMU

:::::::::::::::::::::::::::
ja kada sam otisao tamo prvi put...bio sam isto tako prepotentan kao i ti...u fazonu ja profane mogu ucim programiranju i tako to... e tamo su mi jebali kevu.. kad sam dosao tamo i odslusao predavanja prvi dan, ja sam mislio da sam pogresio sobu... jer sam ih slusao ko obicno tele i nista nisam kapirao..”
:::::::::::::::::::::::::::
...lupa gluposti taj tvoj drug, odlican je petnichki kadar...recimo...tip XXXX je i clan foruma takodje je bio predavac tamo, a isto tako znam da su i iz drugih oblasti predavachi odlichni, mad-max...pa ebi ga ti tamo ne ides da stanujes pa da imas veliku sobu...hrana ti nije dobro ako si preterano probirljiv inache je sasvim ok...a na kraju krajeva...tamo i ides da bi radio.
:::::::::::::::::::::::::::
Ha, mislis da ces imati vremena za klopu i zezanje. Moj drug je bio pre mesec dana i kaze da je za tih nedelju dana koje je proveo tamo spavao maximalno 10h. Znaci tamo se radi brate nema odmora.
:::::::::::::::::::::::::::
Petnica je super mesto da se pustis u promet i nesto navatas, naravno kad te dobro izbiflaju sto se tice ucenja. Ja sam tamo bio na biohemiji i nikad lepse. Pozdrav
:::::::::::::::::::::::::::
Mozda ja govorim kao neko ko je bio cetiri godine tamo, pa je svasta video (a i jesam :) ), ali tamo je jedna potpuno cool atmosfera, samo je potrebno da se opustite i radite ono sto vas zanima. Niko vas ni na sta ne primorava, i sve zavisi samo od vas i vaseg interesovanja. To je najvaznije da pokazete – interesovanje !
:::::::::::::::::::::::::::
...zakljucak je da ces se dobro provesti odnosno nauciti dosta (ako zelis naravno) i upoznati nove likove (dvoje su se tako smuvali) a ti likovi uglavnom nisu debili!


vraćeno poverenje

za mnoge rizična odluka, uvođenje participacije za petničke polaznike pokazalo se kao dobar strateški potez gde su srednjoškolci dokazali koliko visoko poverenje imaju u Stanicu

Efektan početak je razbio sve sumnje. Preko 90% kandidata za seminare u 2003. godini se opredelilo da snosi troškove participacije za zimske i letnje seminare. Iako je ponuđena visina participacije bila dosta skromna i prihvatljiva (oko 400 dinara dnevno), postojala je bojazan da će interesovanje za pohađanje petničkih seminara naglo opasti i da će se Istraživačka stanica početi postepeno preusmeravati na one koji mogu da plate a kojih, i pored besnih džipova na ulicama, među mladima koje Stanica želi da privuče ima jako malo.
Iskreno, rukovodstvo Stanice je bilo veoma svesno realnosti u kojoj živimo i činjenice da smo veoma siromašna zemlja gde mali procenat porodica ima mogućnost da svojoj deci obezbedi bilo šta izvan redovnog školovanja. Takođe je bilo poznato koliko je teška materijalna pozicija škola gde je, ne retko, problem kako poslati nekoliko najboljih đaka na prestižno nacionalno takmičenje. No, svima je bilo jasno da je participacija nužna i da se bez nje ne može ozbiljno računati na podršku sponzora i donatora ali i na podizanje nivoa održivosti i očuvanje nezavisnosti Stanice u vremenima koja su još daleko od stabilnih i predvidljivih.
Prihodi od participacije su u 2003. godini pokrili svega oko 7% godišnjih troškova. Slično će biti i u 2004. godini. Rukovodstvo Stanice namerava da striktno poštuje principe na kojima je participacija uvedena, pre svega dobrovoljnost i nemogućnost uticaja opredeljenja za plaćanje ili neplaćanje participacije na izbor učesnika. Nastaviće se i sa postepenim podizanjem visine participacije koji sada iznosi oko 25% realne ekonomske cene seminara sa namerom da za 2-4 godine participacija dostigne polovinu realnih troškova uz postepeno razvijanje različitih kategorija popusta i olakšica (za sada popust od 50% se primenjuje na učenike koji drugu ili treću godinu u Petnicu, dok su učesnici Godišnje konferencije u potpunosti oslobođeni troškova participacije). Zavisno od razvoja delatnosti Fonda Petnica, iz ovih sredstava bi se pokrivala participacija za učesnike koji se izjasne da ne mogu plaćati participaciju, kao i za kategorije na koje se primenjuju olakšice. Time bi se omogućilo kvalitet nije planiranje elemenata godišnjeg budžeta Istraživačke stanice i obogaćivale funkcije Fonda ali i otvorili novi prostori za angažovanje različitih kategorija sponzora i donatora


kako se umuvati u petnicu

Kako se prijavljuju i biraju polaznici za obrazovne programe u Petnici jedno je od svakako najčešćih pitanja sa kojima se radnici Stanice svakodnevno sreću u kontaktu sa “spoljnim svetom”. Pokušaćemo da to ovde jednostavno objasnimo. Prijavljivanje za programe namenjene srednjoškolcima obavlja se, po pravilu, preko škola na početku školske godine. Tada Istraživačka stanica šalje školama detaljne štampane informacije o programima u narednoj (kalendarskoj) godini uključujući i formulare i druga uputstva za prijavljivanje. Zainteresovani učenik mora da uredno popunjeni formular koji uključuje i saglasnost roditelja a sa svom drugom traženom dokumentacijom (autobiografija, esej, preporuke, materijali u vezi eventualnog samostalnog rada i sl.) pošalje u Petnicu najkasnije do kraja novembra meseca. U decembru se organizuje veliki posao pregleda prispelih prijava i izbora učesnika koji se pozivaju na zimske seminare. Pregled obavlja veći broj (i preko 50!) saradnika Stanice iz različitih stručnih oblasti. Obično svaku pojedinačnu prijavu pregleda najmanje troje a ne retko i petoro osoba i svako od njih nezavisno procenjuje neke važne elemente prijave kao što je stepen zainteresovanosti, nivo predznanja, sklonost ka samostalnom radu i sl. Na kraju ovog posla koji traje 3-4 dana, kompjuter je taj koji pravi konačnu rang listu vodeći računa o planiranim kapacitetima (broju učesnika) različitih programa koji se pripremaju. Pozivi se izabranim kandidatima šalju na kućne adrese početkom januara. Škole se obaveštavaju o izabranim kandidatima odmah nakon obavljenog pregleda prijava kako bi se predupredile naknadne intervencije. Koliko god ovo izgledalo komplikovano, istina je da se ne treba oslanjati ni na kakve urgencije ili veze, već na solidno popunjenu prijavu i kvalitetno pokazanu zainteresovanost za pohađanje poslovično zahtevnih i intenzivnih programa u kojima se veoma ceni sklonost ka samostalnom radu, sistematičnost i kretaivnost a manje super školske ocene i diplome sa takmičenja

students

a view into selection process

 

Promotional activities

How to assure that the best students from hundreds of schools be well informed about Petnica’s programs? Petnica Center has relatively well developed links with many schools, but it cannot guarantee that all of their students will be in position to apply for some of science camps or science education program in Petnica. It depends of many factors including responsible school administration, teachers, etc. In addition to printed leaflets with detailed information, instructions, and application forms, in summer 2003, for the first time, PSC has printed a special poster to be exposed in schools. The result was a significant increase of applicants.

Selection procedure

Selection of young participants is the very foundation of the entire structure of Petnica’s educational programs. Because of the fact that Petnica Center has no technical abilities for direct contact with thousands of students from over 500 schools who are interested to come and participate in some of our prestigious programs, the selection process is focused on written applications.
Each September Petnica Center sends to hundreds of secondary schools leaflet with detailed information about educational programs in the following year. The leaflet contains suggestions and instructions both for teachers and students, including application form. Deadline for applications is by the end of November when Petnica becomes flooded with thousands of letters with application forms, recommendations, examples of students’ individual small science work and papers, copies of various types of diploma, awards, etc. Professional Petnica’s selection team consists of over 50 people, mostly guest teachers and young teaching assistants from each of about 15 science fields and program areas. Their goal is to read every application in details. The actual selection procedure requests that at least four different people read each application. Each of them marks application with four marks respecting some important elements. After four day long “selection party”, an average and total score of each candidate is made by computer and about 700 students, tops, are definitely chosen. They will receive special invitation letter for Winter Seminars with more detailed instructions. Separate letter with list of selected students will be send to their school principals in order to reassure transparency of the list and to justify their excuses from school classes during the week long seminars in Petnica

 

 © 2004. IS Petnica
TOC, Content Previous Page Next Page Home Page