|  | Drage kolege,Kako ide?
 
  Mislim 
          da ima najmanje dve godine kako nisam bio u Stanici i znam da je više 
          od pet kako nisam redovan učesnik nijednog programa, ali uvek kad me 
          neko pita o tome kako sam završio u nauci, i kako sam odlučio kojom 
          naukom da se bavim, ja pričam o Petnici, celu priču, o programima, atmosferi, 
          naročito o ljudima, pa pređem i na jezero i pećinu, na branje pečuraka, 
          te stignem do prijatelja koje sam tamo stekao, gde shvatim da sam malo 
          otegao priču. Ali najmanje je desetak ljudi sa raznih strana i iz raznih 
          nauka kojima sam obećao da jednom prilikom svratimo do Petnice, da vide 
          kako to izgleda. Menjaju se i stvari i ljudi, naravno, ali meni je strašno 
          stalo da Petnica ostane Petnica, ne da to ostane meni nego onima kojima 
          je sad potrebna. Vidim u poslednje vreme puno programa za nastavnike 
          i jasna mi je logika svega toga, ali molim vas ne zapostavite talentovane 
          učenike i studente, oni su u Srbiji jedna od najugroženijih grupa, i 
          grupa koja svakako zaslužuje priliku; stanje nauke i visokog obrazovanja 
          u zemlji je, osim svetlih i retkih izuzetaka, na istom starom nivou 
          nepotizma i propadanja, i nije najsrećnije okruženje za počinjanje života 
          u nauci. Ja sam naravno beskrajno zahvalan šta god na kraju ispalo, 
          ali mislim da je velika šteta da nestane onaj kvalitet koji je Petnicu 
          činio jedinstvenom u svetu. I naravno, radovalo bi me da pomognem na 
          bilo koji način. Mnogo sreće i uspeha!
 Boban Arsenijević, 
          Leiden, Holandija =======================  Srdačni 
          pozdrav od jednog bivšeg polaznika koji kao i mnogi iz moje generacije 
          živi i radi daleko od vas. Za vreme gimnaziskih dana u Petnicu sam dolazio nekoliko puta godišnje, 
          uglavnom na semirare iz Fizike i Informatike (ali moram reći da sam 
          se ponajviše ipak družio sa astronomima i psiholozima). Vigor & 
          Company su od Petnice napravili jedan jedinstven ambijent - i fizički, 
          i organizaciono, i psihološki - gde, iako se bavite ozbiljim naučnim 
          radom, imate utisak kao da ste na ekskurziji, a provodite se kao na 
          žurci. Za mene, a verujem i za vas, to je neodoljiva kombinacija.
 Druga stvar što vas čini posebnim je koncentracija talentovanih ljudi 
          iz raznih krajeva, koji sa sobom donose entuzijazam za raznovrsne poslove. 
          Tako je za jednog zagriženog fizičara iz Matematičke Gimnazije bilo 
          veoma korisno da se druži sa arheolozima, biolozima, psiholozima, dakle 
          sa vršnjacima koje interesuje nešto sasvim drugo od Specijalne relativnosti 
          i diferencijalnih jednačina. To širenje interesovanja, u kome je Petnica 
          bila katalizator, uticalo je na moje dalje školovanje: Kada sam se preselio 
          u Ameriku, umesto da odem na čisto tehnički fakultet, odlučio sam se 
          za jedan "Liberal Arts" koledž. Tamo sam, pored osnovnih predmeta 
          Fizike i Matematike, imao izborne predmete - Filozofiju, Komprativnu 
          Religiju, Političke Nauke, Sociologiju, Književnost, Istoriju, pa čak 
          i Muziku.
 Treća vredna stvar je mogućnost koju pružate mladima da se bave kreativnim 
          i originalnim istraživanjima. Ja sam bio privilegovan da tu mogućnost, 
          u manjoj meri, imam i u svojoj školi, ali je to u Petnici, naročito 
          na dužim letnjim programima, bilo na znatno višem nivou - i organizaciono, 
          i u pogledu opreme, i stručno. Na primer, na letnjem seminaru fizike 
          svaki polaznik je trebao da smisli labaratoriski projekat, izvrši merenje 
          i referiše rezultate. To je bio jedan mali naučni rad za dve nedelje, 
          realizovan u bliskoj saradnji s predavačem, ekipom iz Stanice i kolegama. 
          To mi je dalo jedan fini ukus i probudilo apetit za kasniji diplomski 
          rad i pripremilo za uspešnu saradnju s univerzitetskim nastavnicima. 
          (Jedna mala samoreklamica: moj diplomski rad objavljen je u American 
          Journal of Physics, a studije sam završio sa Phi Beta Kappa odličjem).
 Pored dobrog druženja, ovo su bile trajne koristi od mog boravka u Petnici. 
          Verujem da je slična stvar i sa većinom bivših polaznika. U svoje ime 
          i, verujem, u ime ostalih polaznika, zahvaljujem se petničkom timu na 
          pruženoj mogućnosti i čestitam na fenomenalnom radu u teškim materijalnim 
          i političkim uslovima.
 Vaša priča nije gotova. Ima tu još mnogo da se radi i dorađuje. Petnica 
          je u fazi izgradnje i rasta. Nije nemoguće da jednog dana izraste u 
          vrhunsku školu ili fakultet. Da se ovo pismo ne bi završilo samo na 
          moralnoj podršci, pozivam sve bivše polaznike, a naročito one koji su 
          se bolje situirali, da se udruže i pomognu Petnici. San svake obrazovne 
          institucije, a naročito tako progresivne kao što je ISP, jeste da bude 
          finansijski samostalna. Nama koji smo u Petnici boravili i radili u 
          neposrednom interesu je da pomognemo kako bi i nove generacije učenika 
          imale priliku da budu zadovoljne i uspešne kao što smo bili mi.
 Daniel Uvanović, 
          Ithaca, NY
 
  
    | lettersalumni's viewMany Petnica's alumni send letters and messages to PSC with life stories, 
          initiatives, interesting ideas, and expressions of support. In this 
          issue of Petnica Almanac, we selected two such letter. Boban Arsenijević from 
          Niš (now PhD student of Linguistics in The Netherlands) comments some 
          his experiences from Petnica pointing the influence of the programs 
          he attended to his professional science career. He insists that PSC 
          must keep its programs for secondary-school students as a core activity, 
          regardless to pressures for expanding of teacher training seminars.
 Daniel Uvanović became 
          professional software engineer in Ithaca, NY (USA). He accented the 
          role of multidisciplinary structure of educational programs at the PSC 
          and his feelings when, as a secondary-school student devoted to physics, 
          he had met in Petnica many young people of different fields of interest, 
          from archaeology, to biology and psychology.
 
 |