|
Vigor Majić o trendovima razvoja školstva
Obrazovanje će, u globalu, imati kontinuiran eksponencijalni razvoj
pod neposrednim uticajem tri faktora: (1) dinamičnih promena u
naučnim i tehnološkim znanjima, što zahteva stalne promene i povećanje
intenziteta redovnog obrazovanja, (2) sve bržih promena u svetskoj
privredi i ekonomiji koje će zahtevati fleksibilan, efikasan i lako dostupan
sistem prekvalifikacija, usavršavanja, inoviranja znanja i sl. i (3)
dramatičnih kulturnih promena iz ugla pojedinca i, pre svega, mlade generacije
(tehnološko-komunikacioni uticaj na proces socijalizacije, promene u strukturi,
funkciji i dinamici porodice, globalizacija kulturne i informacione ponude).
Škola će trpeti krupne promene pod uticajem svih ovih faktora ali naročito
zbog promena u tehnologiji medija. Enormno povećavanje lično dostupnih
informacija kod kuće (satelitska televizija, Internet, kućni računari)
nateraće školu da prepusti krupne segmente nastave samostalnom radu u
kući.
Škola će, ipak, zadržati nekoliko važnih funkcija:
SOCIJALIZACIJA dece kroz rad u grupi, specijalistički
NADZOR i korektivna funkcija u obrazovanju mladih, debatni i
PROBLEMSKI RAD gde se razvija sposobnost fleksibilnog rešavanja
problema,
USMERAVANJE interesovanja ka društveno preferiranim,
IZGRADNJA ODNOSA prema autoritetima i sl.
Većina ovih funkcija bila je skrivena u postojećem modelu škole, zamaskirana
procesom neposrednog obrazovanja (transfera i provere usvojenog znanja).
U prvih par decenija XXI veka nastava u školama će se tehnički obogatiti
multimedijima specijalno dizajniranim za grupni rad (nastavni čas kao
doživljaj dok će proces nastave doživeti krupne promene u pravcu povećanja
debatnih aktivnosti, izleta, radnih sadržaja (fizički i proizvodni rad,
društveno-humanitarne akcije, kreativni poduhvati), razmene pojedinaca
i grupa učenika (promena sredine i grupe, upoznavanje drugih kultura,
jezika, nacija). Izvesno je da će kultura globalnih digitalnih medija
preneti najveći deo procesa usvajanja znanja sa škole na kuću gde će pojedinac
imati pristup dovoljno velikom informacionom prostoru.
U tom svetlu, domaća obrazovna politika neće moći izbeći preuzimanje
jednog određenog broja prioriteta i ciljeva. Najvažnija funkcija će sigurno
biti uključivanje u globalnu podelu rada i težnja za postizanjem što boljih
pozicija u njoj. Integrisanjem i proširivanjem Evropske Zajednice kao
i intenziviranjem privrednih veza sa Azijom i Pacifikom, u Evropi će se
nastaviti procesi specifične podele rada. Kao pridruženi a zatim i integralni
deo EZ, Srbija (Jugoslavija) će nužno morati definisati svoj ekonomski
profil. Neosporan interes ove zemlje je da u tome ne ostane sirovinska
baza i izvor jeftine radne snage, već da se domogne kvalitetnijih pozicija
sa naglaskom na sferu visoko-specijalizovane proizvodnje (hrana i biotehnologije,
softver) i visokoprofitnih usluga (trgovina sa istokom Evrope i Bliskim
Istokom, ugostiteljstvo, saobraćaj, intelektualne usluge).
Osnovni uslov za dostizanje željenih pozicija bitno različitih od današnjih
prioriteta (primarna poljoprivreda i industrija, nerealne ambicije u niskoprofitnom
turizmu) jeste beskompromisno kadrovsko prestruktuiranje kroz promene
u obrazovanju radi stvaranja kritične mase adekvatno obrazovanih stručnjaka.
Da bi se mogao uključiti u globalno društvo visokih tehnoloških i komunikacionih
zahteva, svaki dvadesetogodišnjak će morati da zna pet osnovnih stvari:
(1) engleski jezik - savršeno da čita, dobro da govori i solidno
da piše,
(2) da koristi računar i njime dostupne informacione i komunikacione
usluge,
(3) da lako i uspešno komunicira sa drugim osobama uključujući
starije osobe i osobe koje pripadaju drugim kulturama i jezicima
(4) da vozi kola i
(5) da se aktivno brine o svome zdravlju.
Imajući to u vidu, kao i druge zahteve života u razvijenoj Evropi i
potrebe intenziviranja društvenog razvoja Srbije, možemo postaviti nekoliko
osnovnih ciljeva promena u domaćim obrazovnim programima koji ujedno određuju
i strateške pravce razvoja obrazovanja:
(1) Savladavanje tehnoloških i drugih znanja neophodnih za aktivno uključivanje
u život i ekonomiju razvijene Evrope: komunikacione i multimedijske tehnologije,
tehnologije pristupa, pretrage i rukovanja znanjem i informacijama, solidno
poznavanje istorije, geografije, pravnog i ekonomskog sistema Evrope i
sveta, poznavanje evropskih i svetskih jezika.
(2) Formiranje kod mladih potreba i sposobnosti za samoobrazovanje i kontinuirano
obrazovanje, za otvorenu komunikaciju, za tolerantnu razmenu i kritičku
analizu mišljenja, za normalan život u multikulturnoj, multietničkoj i
multijezičnoj zajednici. To podrazumeva i saniranje psihološko-kulturnih
posledica lokalnih ratova kako bi se omogućila neopterećena komunikacija
i saradnja među ljudima i organizacijama na ovom prostoru.
(3) Formiranje psihički i fizički zdrave ličnosti sposobne za samostalno
delovanje ali i rad u timu, za uspostavljanje kvalitetnih odnosa sa drugima,
za sagledavanje i rešavanje problema sopstvenog emotivnog razvoja, za
zrelu procenu sopstvenih fizičkih, psiholoških i socijalnih mogućnosti
i potreba, za vođenje računa o svome zdravlju, fizičkom izgledu i sposobnostima.
(4) Osposobljavanje škole da se uklopi u savremene evropske obrazovne
tokove kroz intenzivnu saradnju između škola i nastavnika, standardizaciju
formalnog obrazovanja i diploma, razmenu nastavnika i učenika (studenata),
povezivanje škola u komunikacione mreže i dr. Tu je i važan zadatak da
se spreči odliv najkvalitetnijih nastavnika, što je odlika današnjeg trenutka
sa tendencijom da se nastavi u nekoliko narednih godina.
(5) Definisanje i negovanje nacionalnih i lokalnih vrednosti: jezika i
pisma, poznavanja i kritičkog interpretiranja nacionalne istorije i kulture,
poznavanja lokalne geografije - prirodnih osobenosti i trajnih proizvoda
ljudskog života i stvaralaštva.
(6) Prevladavanje tradicionalnih okvira vrednosnog sistema: nekritičnog
vrednovanja sopstvene nacije, plemena i porodice u kontekstu uspostavljanja
relacije prema drugima; smanjenje uloge i isticanja geografskog i porodičnog
porekla; razdvajanje emocionalnog od racionalnog i interesnog u javnim
odnosima; svođenje ratnih i herojskih elemenata prošlosti u realne okvire
u odnosu na kulturne i stvaralačke rezultate; veća okrenutost ka budućnosti;
poštovanje rada, truda, znanja i rezultata; statusna i profesionalna ravnopravnost
polova; relativizacija titula i formalnih zvanja i pozicija u odnosu na
rezultate.
(7) Obrazovanje kao statusni faktor: razvijanje kod mladih odnosa prema
znanju i njegovoj kreativnoj upotrebi kao poželjnog i važnog ličnog cilja;
formiranje stalne potrebe za kompetentnim informisanjem i kvalitetnim
obrazovanjem; favorizovanje obrazovanosti (nikako samo formalne) kao elementa
društvenog statusa; reafirmacija uloge "obrazovne elite" koju čine afirmisani
stručnjaci kompetentno prihvaćeni van nacionalnih granica.
(tekst je deo autorove studije "Obrazovanje u Srbiji
na prelazu u XXI vek")
|
a
future of serbian education
Vigor Majic,
Director of Petnica Science Center presents here a fragment of his study
"Education in Serbia in the First Part of the 21st Century" where he analyzes
trends in school development in accordance to the changes in science and
technology. "The school will be radically changed under the influence
of many factors, but especially because of development of media technology.
The huge increase of personally accessible information at home (satellite
TV, PCs, Internet) will drive the school to leave some big segments of
education to be done through individual work at home. However, the school
will keep some important functions: socialization of children through
group activities, supervision and correction, problem work focused on
development of creativity and flexible thinking skills, etc. [...]
In the first
fifty years of the 21st century the teaching process in schools will be
technically enriched by new multimedia technologies that are specially
designed for group work (school class as an adventure)." He pointed that
the Serbian education policy should not avoid radical changing of priorities
and targets. The most important goal will be an incorporation into the
global society with intention to take the best possible position there.
He formulated seven basic goals of "new Serbian school policy":
(1) to acquire technological and other knowledge that are necessary for
involving into global life and economy;
(2) development of needs and abilities for self-education and continual
education, for open and tolerant communication and normal life in multicultural,
multiethnical, and multilingual community;
(3) forming psychically and physically healthy person;
(4) enabling school to become incorporated into modern (mostly) european
educational streams;
(5) definition and care of national and local values;
(6) surmounting the traditional framework of values;
(7) reposition of education to become the status factor. He elaborates
all of these goals pointing out the existing problems of "cultural pseudoisolation
in artificial pseudovalues" of current moment of Serbian history.
|