|   | 
     
       Vigor Majić o trendovima razvoja školstva 
       Obrazovanje će, u globalu, imati kontinuiran eksponencijalni razvoj 
        pod neposrednim uticajem tri faktora: (1) dinamičnih promena u 
        naučnim i tehnološkim znanjima, što zahteva stalne promene i povećanje 
        intenziteta redovnog obrazovanja, (2) sve bržih promena u svetskoj 
        privredi i ekonomiji koje će zahtevati fleksibilan, efikasan i lako dostupan 
        sistem prekvalifikacija, usavršavanja, inoviranja znanja i sl. i (3) 
        dramatičnih kulturnih promena iz ugla pojedinca i, pre svega, mlade generacije 
        (tehnološko-komunikacioni uticaj na proces socijalizacije, promene u strukturi, 
        funkciji i dinamici porodice, globalizacija kulturne i informacione ponude). 
       
      Škola će trpeti krupne promene pod uticajem svih ovih faktora ali naročito 
        zbog promena u tehnologiji medija. Enormno povećavanje lično dostupnih 
        informacija kod kuće (satelitska televizija, Internet, kućni računari) 
        nateraće školu da prepusti krupne segmente nastave samostalnom radu u 
        kući. 
        Škola će, ipak, zadržati nekoliko važnih funkcija:  
        SOCIJALIZACIJA dece kroz rad u grupi, specijalistički  
        NADZOR i korektivna funkcija u obrazovanju mladih, debatni i  
        PROBLEMSKI RAD gde se razvija sposobnost fleksibilnog rešavanja 
        problema,  
        USMERAVANJE interesovanja ka društveno preferiranim,  
        IZGRADNJA ODNOSA prema autoritetima i sl. 
       Većina ovih funkcija bila je skrivena u postojećem modelu škole, zamaskirana 
        procesom neposrednog obrazovanja (transfera i provere usvojenog znanja). 
        U prvih par decenija XXI veka nastava u školama će se tehnički obogatiti 
        multimedijima specijalno dizajniranim za grupni rad (nastavni čas kao 
        doživljaj dok će proces nastave doživeti krupne promene u pravcu povećanja 
        debatnih aktivnosti, izleta, radnih sadržaja (fizički i proizvodni rad, 
        društveno-humanitarne akcije, kreativni poduhvati), razmene pojedinaca 
        i grupa učenika (promena sredine i grupe, upoznavanje drugih kultura, 
        jezika, nacija). Izvesno je da će kultura globalnih digitalnih medija 
        preneti najveći deo procesa usvajanja znanja sa škole na kuću gde će pojedinac 
        imati pristup dovoljno velikom informacionom prostoru. 
       U tom svetlu, domaća obrazovna politika neće moći izbeći preuzimanje 
        jednog određenog broja prioriteta i ciljeva. Najvažnija funkcija će sigurno 
        biti uključivanje u globalnu podelu rada i težnja za postizanjem što boljih 
        pozicija u njoj. Integrisanjem i proširivanjem Evropske Zajednice kao 
        i intenziviranjem privrednih veza sa Azijom i Pacifikom, u Evropi će se 
        nastaviti procesi specifične podele rada. Kao pridruženi a zatim i integralni 
        deo EZ, Srbija (Jugoslavija) će nužno morati definisati svoj ekonomski 
        profil. Neosporan interes ove zemlje je da u tome ne ostane sirovinska 
        baza i izvor jeftine radne snage, već da se domogne kvalitetnijih pozicija 
        sa naglaskom na sferu visoko-specijalizovane proizvodnje (hrana i biotehnologije, 
        softver) i visokoprofitnih usluga (trgovina sa istokom Evrope i Bliskim 
        Istokom, ugostiteljstvo, saobraćaj, intelektualne usluge). 
        Osnovni uslov za dostizanje željenih pozicija bitno različitih od današnjih 
        prioriteta (primarna poljoprivreda i industrija, nerealne ambicije u niskoprofitnom 
        turizmu) jeste beskompromisno kadrovsko prestruktuiranje kroz promene 
        u obrazovanju radi stvaranja kritične mase adekvatno obrazovanih stručnjaka. 
       Da bi se mogao uključiti u globalno društvo visokih tehnoloških i komunikacionih 
        zahteva, svaki dvadesetogodišnjak će morati da zna pet osnovnih stvari: 
         
        (1) engleski jezik - savršeno da čita, dobro da govori i solidno 
        da piše,  
        (2) da koristi računar i njime dostupne informacione i komunikacione 
        usluge, 
        (3) da lako i uspešno komunicira sa drugim osobama uključujući 
        starije osobe i osobe koje pripadaju drugim kulturama i jezicima 
        (4) da vozi kola i  
        (5) da se aktivno brine o svome zdravlju. 
        Imajući to u vidu, kao i druge zahteve života u razvijenoj Evropi i 
        potrebe intenziviranja društvenog razvoja Srbije, možemo postaviti nekoliko 
        osnovnih ciljeva promena u domaćim obrazovnim programima koji ujedno određuju 
        i strateške pravce razvoja obrazovanja: 
        (1) Savladavanje tehnoloških i drugih znanja neophodnih za aktivno uključivanje 
        u život i ekonomiju razvijene Evrope: komunikacione i multimedijske tehnologije, 
        tehnologije pristupa, pretrage i rukovanja znanjem i informacijama, solidno 
        poznavanje istorije, geografije, pravnog i ekonomskog sistema Evrope i 
        sveta, poznavanje evropskih i svetskih jezika. 
        (2) Formiranje kod mladih potreba i sposobnosti za samoobrazovanje i kontinuirano 
        obrazovanje, za otvorenu komunikaciju, za tolerantnu razmenu i kritičku 
        analizu mišljenja, za normalan život u multikulturnoj, multietničkoj i 
        multijezičnoj zajednici. To podrazumeva i saniranje psihološko-kulturnih 
        posledica lokalnih ratova kako bi se omogućila neopterećena komunikacija 
        i saradnja među ljudima i organizacijama na ovom prostoru. 
        (3) Formiranje psihički i fizički zdrave ličnosti sposobne za samostalno 
        delovanje ali i rad u timu, za uspostavljanje kvalitetnih odnosa sa drugima, 
        za sagledavanje i rešavanje problema sopstvenog emotivnog razvoja, za 
        zrelu procenu sopstvenih fizičkih, psiholoških i socijalnih mogućnosti 
        i potreba, za vođenje računa o svome zdravlju, fizičkom izgledu i sposobnostima. 
        (4) Osposobljavanje škole da se uklopi u savremene evropske obrazovne 
        tokove kroz intenzivnu saradnju između škola i nastavnika, standardizaciju 
        formalnog obrazovanja i diploma, razmenu nastavnika i učenika (studenata), 
        povezivanje škola u komunikacione mreže i dr. Tu je i važan zadatak da 
        se spreči odliv najkvalitetnijih nastavnika, što je odlika današnjeg trenutka 
        sa tendencijom da se nastavi u nekoliko narednih godina. 
        (5) Definisanje i negovanje nacionalnih i lokalnih vrednosti: jezika i 
        pisma, poznavanja i kritičkog interpretiranja nacionalne istorije i kulture, 
        poznavanja lokalne geografije - prirodnih osobenosti i trajnih proizvoda 
        ljudskog života i stvaralaštva. 
        (6) Prevladavanje tradicionalnih okvira vrednosnog sistema: nekritičnog 
        vrednovanja sopstvene nacije, plemena i porodice u kontekstu uspostavljanja 
        relacije prema drugima; smanjenje uloge i isticanja geografskog i porodičnog 
        porekla; razdvajanje emocionalnog od racionalnog i interesnog u javnim 
        odnosima; svođenje ratnih i herojskih elemenata prošlosti u realne okvire 
        u odnosu na kulturne i stvaralačke rezultate; veća okrenutost ka budućnosti; 
        poštovanje rada, truda, znanja i rezultata; statusna i profesionalna ravnopravnost 
        polova; relativizacija titula i formalnih zvanja i pozicija u odnosu na 
        rezultate. 
        (7) Obrazovanje kao statusni faktor: razvijanje kod mladih odnosa prema 
        znanju i njegovoj kreativnoj upotrebi kao poželjnog i važnog ličnog cilja; 
        formiranje stalne potrebe za kompetentnim informisanjem i kvalitetnim 
        obrazovanjem; favorizovanje obrazovanosti (nikako samo formalne) kao elementa 
        društvenog statusa; reafirmacija uloge "obrazovne elite" koju čine afirmisani 
        stručnjaci kompetentno prihvaćeni van nacionalnih granica. 
        (tekst je deo autorove studije "Obrazovanje u Srbiji 
        na prelazu u XXI vek")  
      | 
     a 
      future of serbian  education 
       
        Vigor Majic, 
        Director of Petnica Science Center presents here a fragment of his study 
        "Education in Serbia in the First Part of the 21st Century" where he analyzes 
        trends in school development in accordance to the changes in science and 
        technology. "The school will be radically changed under the influence 
        of many factors, but especially because of development of media technology. 
        The huge increase of personally accessible information at home (satellite 
        TV, PCs, Internet) will drive the school to leave some big segments of 
        education to be done through individual work at home. However, the school 
        will keep some important functions: socialization of children through 
        group activities, supervision and correction, problem work focused on 
        development of creativity and flexible thinking skills, etc. [...] 
        In the first 
        fifty years of the 21st century the teaching process in schools will be 
        technically enriched by new multimedia technologies that are specially 
        designed for group work (school class as an adventure)." He pointed that 
        the Serbian education policy should not avoid radical changing of priorities 
        and targets. The most important goal will be an incorporation into the 
        global society with intention to take the best possible position there. 
        He formulated seven basic goals of "new Serbian school policy":  
        (1) to acquire technological and other knowledge that are necessary for 
        involving into global life and economy;  
        (2) development of needs and abilities for self-education and continual 
        education, for open and tolerant communication and normal life in multicultural, 
        multiethnical, and multilingual community;  
        (3) forming psychically and physically healthy person;  
        (4) enabling school to become incorporated into modern (mostly) european 
        educational streams;  
        (5) definition and care of national and local values;  
        (6) surmounting the traditional framework of values;  
        (7) reposition of education to become the status factor. He elaborates 
        all of these goals pointing out the existing problems of "cultural pseudoisolation 
        in artificial pseudovalues" of current moment of Serbian history.  
     |