Boraveći po Srbiji, iznenadila sam se koliko je Petnica u
stvari dobro poznata i
često posećena. Svaka
osoba koju sam srela (a da govori
engleski) čula je za Petnicu, a
mnogi od njih su pohađali jedan ili više petničkih programa. Osim
što je svako čuo za Petnicu, jedna od posledica njene dvadeset pet
godina duge istorije jeste što se polaznici mogu pronaći na skoro
svakom univerzitetu, kompaniji ili drugoj organizaciji u Srbiji.
Bila sam zadivljena kako Petnica omogućuje mladim ljudima
da nauče koliko je nauka uzbudljiva, bez obzira kakva će biti njihova
buduća karijera. Pojam “nauke” se široko tumači, sa većim naglaskom
na tehnici istraživanja nego na temi. Programi ne samo da pokrivaju
standardne naučne discipline kao što su biologija, fizika i astronomija,
već i oblasti kao što su psihologija, lingvistika i sociologija. Mladi
ljudi se podstiču da dolaze godinu za godinom pohađajući različite
programe: da posle fizike prate istoriju, ili psihologiju posle geologije.
Oni koji su bili polaznici na više seminara pozvani su da posete
Petnicu u bilo koje doba, da učestvuju u obrazovanju mlađih polaznika
ili da koriste resurse Stanice za svoje fakultetske projekte.
Jedan važan aspekt Petnice je da u njoj nema takmičenja: ne
postoje nagrade ni potvrde. Bez obzira na to, učenici mogu da
koriste rezultate svojih istraživačkih radova da bi dokazali svoje
iskustvo kad se upisuju na univerzitet.
Dodatna korist je što mladi ljudi na ovim programima imaju
direktan i dugoročan kontakt sa naučnicima u različitim stadijumima
njihove karijere (što uključuje studente univerziteta, doktorante,
mlade naučnike i profesore). To im omogućava da saznaju više o
naučnim karijerama.
Mladi ljudi koje sam srela definitivno nisu stereotipni, preterano
usredsređeni naučnici: oni su druželjubivi i otvorenih shvatanja,
širokog spektra interesovanja. Bez obzira na to da li postaju naučnici
ili svoj entuzijazam i naučno iskustvo prenose u druge oblasti, oni
će biti dragocen resurs za Srbiju.
Mada sam bila oduševljena divnim okruženjem i prostranim
građevinama, moj najjači utisak je atmosfera uzbuđenja i entuzijazma
koja tamo vlada. Volela bih da je nešto slično bilo dostupno u vreme
kad sam ja bila u školi i na univerzitetu u Velikoj Britaniji.
Elenor Hajes, urednica britanskog časopisa "Science in School"
Stanica mi je pružila jedinstvenu priliku da proširim
svoje horizonte u obrazovanju i druženju dok sam
pohađao osnovnu školu i gimnaziju u Somboru.
[...] Na jednom znatno kasnijem nivou obrazovanja, takvu
koncentraciju entuzijazma koju sam imao prilike da iskusim
u Stanici mogao bih da uporedim
samo sa atmosferom
na svojim doktorskim studijama
na Masačusetskom
institutu za tehnologiju (MIT)
u SAD i Školi za informatiku i ovde gde sada radim. Pored
mogućnosti da iskusim lepotu nauke, istakao bih vrednost
programa Stanice u upoznavanju kolega koji dele moja
naučna interesovanja. Kolege iz Stanice sam kasnije često
sretao na mnogobrojnim takmičenjima iz prirodnih nauka,
potom na studijama u Novom Sadu, na MIT-u, pa čak i sada
kao profesor na EPFL-u u Švajcarskoj.
Viktor Kunčak, vanredni profesor,
Škola za informatiku i komunikacije,
Švajcarski federalni institut u Lozani
Značaj Petnice za nauku je lako mjeriti ako se
pogleda gdje su i šta rade bivši polaznici.
Petnica je bila i ostala jedno mjesto koje je
davalo ljudima nadu da stvari
mogu opet doći na normalu i da
ima smisla baviti se konstruktivnim
stvarima. Značaj za
moju profesiju, a i drugih ljudi,
mjerila bih tim koliko smo još svi vezani za Petnicu.
Lično ne bih bila eksperimentalni fizičar i radila to što
radim da nije bilo petničkih seminara i mojih prvih
praktičnih iskustava u laboratoriji. Sem iskustva, Petnica
mi je dala samopouzdanje da se bavim i oblastima koje
nijesu u mojoj uskoj struci.
Dr Lidija Šekarić, Nanostructures
and Exploratory Devices, IBM T. J.
Watson Research Center, Njujork
Uspeli ste da učinite da oni koji vole nauku dođu u
Petnicu kao polaznici, nastave kao saradnici i mentori,
ali dolaze i kada postanu profesionalni istraživači.
Divno izdvojeno mesto za
strast i ideje gde se naglašava
značaj naučnog obrazovanja
za razvoj zajednice i pokreću
inicijative za unapređivanje takvog obrazovanja. Nadam se
da će i srpska i evropska administracija prepoznati vaše
dragoceno iskustvo i osigurati kontinuitet rada. Petnica je
postala simbol mira i dijaloga, nade i optimizma kroz ideje i
metode nauke.
Livio Riboli-Sasco, president of Paris
Montagne Organisation, France
Petnica je od svog osnivanja bila mesto okupljanja
srednjoškolaca i studenata zainteresovanih za nauku u
onom pravom, istraživačkom smislu. Veliki broj mladih
ljudi koji danas predstavljaju okosnicu srpske nauke su
upravo deca Petnice. To je nešto
što ih povezuje na ličnom, ali i
na profesionalnom nivou. Rekao
bih da to u velikoj meri danas čini
kohezivnu snagu srpske nauke,
utiče na prevazilaženje starih podela između pojedinačnih
nauka i podstiče interdisciplinarnu saradnju. Kao dete Petnice,
i sâm sam prve ideje o tome šta je nauka i kako izgleda naučni
rad dobio tamo. Čitanje popularnih knjiga o nauci i rešavanje
zadataka iz zbirki je jedna stvar, a rad na sopstvenom bejbinaučnom
projektu uz pomoć i savete nekog (pravog) istraživača
je nešto sasvim drugo. Jednom reči, prava stvar. I tek kad sam
se ubedio da je fizika ta jedina prava stvar (dobro, uz matematiku),
počeo sam da shvatam da je to samo delić velike
slike. Čini mi se da bi bez petničkog iskustva taj saznajni
proces trajao mnogo, mnogo duže. A kada se okrenem oko
sebe na poslu, koga vidim kao najbliže saradnike? Petničke
predavače i decu Petnice, naravno.
Dr Antun Balaž, istraživač u
Laboratoriji za primenu računara
u nauci, Institut za fiziku, Zemun
Petnica će sve vreme ostati mesto koje
moramo svi posmatrati da bismo učili i sledili
primer. To je
mesto čudesnih ideja
i inicijativa. Prirodno
je da stoga očekujemo
da dugogodišnje veze, saradnju i dijalog između
Istraživačke stanice Petnica i Vajcmanovog instituta
nastavimo. Uvereni smo da će Petnica zadržati svoju
aktivnu ulogu u razvoju međunarodne mreže organizacija
za naučno obrazovanje mladih (NYEX) čiji je jedan od
osnivača.
Dr Moše Rišpon i Dr Cvi Paltiel,
Vajcmanov institut, Izrael |