|
ŠTA KAŽE ANKETA
Među učesnicima seminara za nastavnike u 2004. godini njih 177 slučajno
izabranih anonimno je anketirano. Ovo je pregled nekih zanimljivih
pokazatelja:
Starosna struktura: do 30 godina – 14.9%, 31-40 g. – 34.9%, 41-50 g.
– 30.2%, preko 50 g. – 20%.
Stepen zadovoljstva seminarom u celini: Veoma zadovoljni – 44.6%, zadovoljni
– 41.1%, delimično zadovoljni – 13.1%, nezadovoljni – 1.1%
Da možete uz pomoć zlatne ribice da poboljšate održani seminar promenom
najmanje jedne a najviše tri ponuđene stvari, on bi bio:
duži – 32.4%, sažetiji – 10.6%, ozbiljniji – 3.5%, opušteniji – 15.9%,
inspirativniji – 14.7%, rasterećeniji – 21.8%, inventivniji – 7.7%,
pripremljeniji – 4.7%, – organizovaniji – 2.9%, češći – 70.0%
Raznovrsni parametri (ocene 0-5):
Entuzijazam predavača i instruktora – 4.50, stručnost predavača i instruktora
– 4.80, profesionalizam – 4.65, stepen ukupne organizovanosti nastave
– 4.65, radni uslovi u učionici – 4.51, stepen dobijene podrške i pomoći
– 4.75, upotreba korisne i odgovarajuće nastavne opreme i materijala
– 4.52, primena odgovarajućih i interesantnih nastavnih metoda – 4.25,
sadržaj nastave je tematski savremen/aktuelan – 4.55, provera znanja,
merenje ličnog napretka – 4.02, koliko nastava zadovoljava Vaše potrebe
i interese – 4.25, opremljenost i kvalitet laboratorija i kabineta
– 4.74, održavanje i opremljenost učionica – 4.73, primena savremene
tehnologije u nastavi – 4.70, stepen u kome nastava motiviše i inspiriše
– 4.41, uslovi smeštaja u Petnici – 3.98, održavanje smeštajnog objekta
– 4.53, osećaj bezbednosti/sigurnosti – 4.88, kvalitet biblioteke-medijateke
– 4.87, kvalitet Resursnog centra za nastavnike – 4.81, kvalitet hrane
– 4.83, higijena u objektima – 4.69, predusretljivost i ljubaznost
svih zaposlenih – 4.89, vreme u kojem se otklanjaju uočeni problemi – 4.80, senzitivnost nastavnog osoblja
za potrebe polaznika – 4.74, u kojoj meri bi drugima preporučili da
pohađaju isti ili sličan obrazovni program u Petnici – 4.85.
SA SVIH STRANA
Zahvaljujući dve decenije pažljivo i uporno razvijanim vezama sa stotinama
škola, pre svega kroz programe angažovanja talentovanih učenika, Istraživačka
stanica je poslednjih godina uspevala da okupi veliki broj zainteresovanih
nastavnika iz više stotina osnovnih i srednjih škola sa čitave teritorije
Srbije i iz mnogih škola iz Crne Gore. Ohrabruje sve veće uključivanje
nastavnika i stručnih saradnika iz malih i vangradskih (seoskih) škola
kao i nastavnika iz škola gde se nastava izvodi na jezicima nacionalnih
manjina. Poslednjih godina su primetno u porastu i neseminarski oblici
stručne saradnje sa školama koji se najčešće manifestuju u organizovanim
dolascima školskih kolektiva u Petnicu gde se upoznaju sa radom Stanice
ali i sa funkcijama i sadržajima petničkog Resursnog centra (Recentisa).
kooperativni rad kao garancija uspeha kursa
Radojka Đurđević
U vremenu sadašnjem koje je izloženo brzim promenama u nauci i društvu
neophodno je otkrivati neke trendove koji usmeravaju ka podizanju kvaliteta
vaspitno-obrazovnog procesa. Na prvom mestu je nastava kao specifičan
proces saznavanja. U logičnom nizu planiranih, organizovanih, realizovanih
nastavnih sadržaja razvijaju se i proširuju opšta i specijalna stručna
znanja, umenja i sposobnosti potrebne za razne životne i radne funkcije.
Istraživačka stanica Petnica je partner nastavnika i učenika na putu
ka školi kakvu želimo, odnosno kvalitetnom vaspitno-obrazovnom procesu.
Seminari koji se organizuju za nastavnike osmišljeni su tako da nastavnik
ima mogućnosti da sazna koja su najnovija dostignuća nauke, da se informatički
opismeni, da unapredi nastavu koju realizuje ali i da iznese svoje stavove,
rezultate rada i na taj način obogati svoj i rad svojih kolega.
Za seminare za nastavnike hemije je veoma veliko interesovanje, tako
da nastavnici disciplinovano čekaju na "red". Zanimljivo je da ovaj program nije osetio promene u stavovima Ministarstva
prosvete prema usavršavanju nastavnika, već je zadržao visok stepen zainteresovanosti
kolega.
Imala sam sreću da učestvujem u oblikovanju i izvođenju preko dvadeset
seminara za koleginice i kolege nastavnike hemije osnovnih i srednjih
škola u Petnici. Njih ne privlače samo oprema, dobra literatura ili savremeno
uređene laboratorije, već i prilika za opuštene ali produktivne međusobne
kontakte i razmenu iskustava i problema. Kooperativni rad na seminaru
je osnovna karakteristika ovih programa a imperativ je unapređenje nastave
hemije. Za razliku od ostalih kolega hemičari idu korak napred u razmeni
svojih iskustava o organizaciji nastave hemiji, vrednovanju i samovrednovanju
svojih i učeničkih postignuća. Isto tako maksimalno koriste mogućnosti
da saznaju šta ima novo u nauci, šta se može iskoristiti u nastavi da
se osavremene sadržaji a da učenicima bude razumljivo.
Izvori energije budućnosti
Srđan Janev
Tokom maja 2004 godine, 18 srednjoškolaca, učesnika petničkih programa
elektronike i fizike, i oko 50 nastavnika fizike iz Kolubarskog i Mačvanskog
okruga dobilo je retku priliku da čuje, vidi i postavlja pitanja gostu
i prijatelju Istraživačke stanice Petnica dr Petru Agatonoviću, eminentnom
nemačkom stručnjaku i konstruktoru sa velikim zaslugama za razvoj evropskog
svemirskog programa. Seminari su bili posvećeni izvorima energije u budućnosti.
Tokom, dva za nastavnike jednodnevna a za učenike višednevnog seminara,
na vrlo interensatan način, uz upotrebu multimedijalne tehnike i obilje
naročito za ovu priliku pripremljenih ilustracija, dr Agatonović je prikazao
i dopadljivo ilustrovao probleme i mogućnosti savremenih energetskih
tehnologija i tehnologija koje se tek istražuju kao što su: korišćenje
energije sunca, korišćenje energije vetra, upotreba geotermičke energije,
mogućnosti primene vodonika kao energetskog izvora budućnosti, gorive
ćelije itd.
Dosta vremena je posvećeno i «pratećim» ali i te kako važnim pitanjima
kao što su: stvarni značaj energije za ljudsko društvo, nerešeni problemi
konvencijalnog snabdevanja energijom i uticaj na okolinu, na zagađivanje
i zagrevanje atmosfere i globalnu klimu, energetska nezavisnost i problemi
raspoloživosti energije, sistemi akumulacije i prenosa energije i sl.
Tokom seminara se čulo puno dobrih pitanja učesnika i preciznih i temeljnih
odgovora predavača. Učesnicima se otvorio novi prostor u okviru koga
mogu generisati ideje, teme i zadatke za unapređivanje relativno zastarelih
nastavnih programa kao i za praktičan i eksperimentalni rad učenika.
manja grupa – bolji rad
Srđan Verbić
Organizacija nastavničkih seminara traži neuporedivo manje kreativnosti
i inspiracije nego kada seminare pravimo za ciljnu grupu zbog koje Petnica
i postoji – za učenike srednjih škola. Đaci dolaze zato što ih istraživanje
i nauka stvarno interesuju. Kad su nastavnici u pitanju, u opštem slučaju,
nema indikacija da ta interesovanja stvarno postoje. Shodno tome, o nastavničkim
seminarima se obično ne piše sa previše emocija. Uglavnom se ovde navode
podaci koliko je nastavnika bilo, kave su bile teme itd. Ovoga puta,
imamo izuzetak jer autor, tj. ja, neposredni TT proizvođač, o seminarima
pišem u prvom licu.
Čudo jedno kako meni nastavnički seminari uvek padaju u interesantna
vremena. U jesen 1998, primera radi, dok se uveliko pričalo o bombardovanju,
u sred seminara nam se dogodio zemljotres. Ove 2004. nije bilo potresa
u tektonskom smislu, ali u informacionom sigurno jeste. Manje od mesec
dana pre seminara fizike mediji su preneli kako Ministarstvo prosvete
ukida i seminare i akreditacije i sertifikate i ko zna šta još sve ne.
Rezultat je bio više nego očekivan i morali smo buklijom da tražimo nastavnike
ne bi li seminaru prisustvovao još ko sem predavača.
Mali ali dvocifren broj učesnika na seminaru znači – bez obzira da li
su u pitanju učenici ili nastavnici – potpuno drugačiju radnu atmosferu.
Svi oni koji bi se stideli da bilo šta pitaju u grupi od dvadeset, u
manjoj će se grupi ponašati neuporedivo komfornije. Predavači se, takođe,
najednom obraćaju ljudima, a ne grupi, čim se njena brojnost spusti ispod
kritične granice. Meni je tako "diskreditaciona kriza" pružila zadovoljstvo da ponovo osetim tu atmosferu i napravim unekoliko bolji
i efektniji seminar. Manja grupa nam je svakako omogućila više vremena
za detalje, dovoljno prostora za pitanja i odgovore i kakvu-takvu priliku
za pratičan rad. Nije to loše; nažalost, mi predavače ne držimo zipovane
na hard-disku pa da ih samo raspakujemo kad zatreba. Dobro mi to radimo,
al' ne može baš uvek na mišiće.
Sve u svemu prolećni seminar 2004. je bio jedno fino iskustvo. Naravno,
bilo bi lepo da češće radimo sa manjim grupama nastavnika, da nešto zajedno
izmerimo, da izračunamo i prodiskutujemo. Međutim, za to bi trebalo malo
ranije da znamo da učesnika neće biti 25 nego 11. Na primer, pola godine
unapred.
geolozi na praksi
Olivera Josimović, profesor Geološke i hidrometeorološke škole "Milutin Milanković"
Prvi dani maja bude nadu da je došao kraj neočekivano dugoj zimi. Oporavljajući
se od Đurđevdana, pakujem se za terensku nastavu geološkog kartiranja.
Strepim dok razmišljam o mogućim problemima, istovremeno se radujući
ponovnom susretu sa dragim ljudima. Tako je već dugi niz godina.
Tačnije, od daleke 1986. kada je moja koleginica Vera Dabović odlučila
da učeničku praksu geološkog kartiranja izvede u okolini Valjeva. Zajedno
sa Radisavom Golubovićem obilaze teren, biraju lokacije sa karakterističnim
izdancima stena i određuju maršrute. Tako počinje dugogodišnja saradnja
naše škole i Istraživačke Stanice Petnica.
Naravno, u početku ni praktična nastava, ni Petnica, nisu izgledale kao
danas. Dolazili smo iz Beograda vozom do Divaca, odakle, preko Mrčića
(Bele stene), pešice stižemo u Petnicu. Na mestu današnjeg nastavnog
centra nalazilo se nekoliko stabala i u njihovoj hladovini klupa. U učionici
stare seoske škole đaci su sređivali podatke prikupljene na terenu i
pisali dnevnike. Pored škole, u maloj kućici ko zna kada građenoj, spremala
se hrana.
Tokom godina, na osnovu iskustva i konsultacija sa profesorom Aleksandrom
Grubićem, maršrute su trpele promene, obuhvatajući nove izdanke stena.
Zbog udaljenosti zanimljivih lokacija kao što su Divčibare, Ljig, Debelo
Brdo, teren obilazimo autobusom. Na predlog profesora Velimira Jovanovića,
maršrutu koja se završavala u najstarijim stenama Rogačice, produžavamo
do Torničke Bobije. Za đake, kao i za sve nas, to je, bez obzira na velike
napore, najlepši dan. U kasne sate, vraćamo se gladni i umorni u Petnicu,
gde nas, sa mekikama, čeka uvek brižna Sneža.
I uđosmo već u dvadesetu godinu saradnje!
Pored poslovičnog gostoprimstva naših domaćina, blizina Petničke pećine,
ponora, reke Banje, jezera, kao i vrhunski uslovi u laboratorijama Stanice,
opredeljuju nas da i dalje u Petnici realizujemo blok (terensku) nastavu
iz hidrologije i hidrogeologije.
obračun sa sidom
Aleksandar Obradović
Tokom 2004. godine u Istraživačkoj Stanici Petnica održano je sedam seminara
za nastavnike srednjih škola, pod nazivom: “Obrazovanje i vaspitanje
za zdravlje”. Seminare je pohađalo 177 nastavnika iz blizu četrdeset
pozvanih gimnazija i srednjih stručnih škola. Tim stručnjaka predvođen
prof. Viktorijom Cucić i dr Aleksandrom Dujićem, uspeo je kroz niz dobro
osmišljenih radionica i predavanja, da na zanimljiv i uspešan način ukaže
nastavnicima na problem vezan za prevenciju bolesti HIV-a i rizičnim
oblicima ponašanja s tim u vezi. Šire gledano, tom temom je načeto jedno
od gorućih pitanja u savremenom školstvu: “Kako unaprediti zdravstvenu
svest a samim tim i zdravlje učenika?”. Seminari su bili utoliko uspešniji
što su nastavnici imali prilike da na posebno pripremljenim i u tu svrhu
osmišljenim tribinama razmene iskustva i da kroz diskusiju sa predavačima
prepoznaju kritične momente vezane za ovaj problem.
Uloga Petnice kao centra koji u okviru svojih obrazovnih aktivnosti važno
mesto poklanja promociji zdravih stilova života među mladima, je presudna
u transferu znanja vezanih za zdravstveno obrazovanje – jedinstvena je
ocena polaznika i saradnika na seminarima. Učesnici, vidno zadovoljni
boravkom u Petnici, izrazili su želju za ponovnim susretom radi razmene
iskustava koja će steći u svom radu. Više od toga, takvi seminari su
nužni u proceni efekta na lokalnom planu, u školi, u radu sa samim učenicima
i kolegama. Učinite sve što možete da bi ste imali pre svega zdravog
i zadovoljnog đaka, poruka je svih nas koji smo pionirski učestvovali
u ovom projektu.
Dvogodišnji projekat obuke nastavnika realizovan je sredstvima Global
Fonda UN i uz izvanrednu profesionalnu pomoć Zavoda za zdravstvenu zaštitu
studenata iz Beograda na čelu sa Dr Draganom Ilićem. |
[teacher training]
popular courses
The Petnica Science Center is becoming a more and more attractive place
for in-service teacher training programs. Part of the reason is the excellent
location and stimulating "learning environment". In addition one has contact with a great number of different types of educational
programs based on new innovative methods. In 2004 there were 17 training
seminars and courses organized for (mostly) secondary-school teachers
from around 150 schools. These programs covered a set of important science-oriented
school subjects including Chemistry, Biology, Computer science, and Physics,
as well as subjects such as Serbian language, Geography, and History.
Special training programs for school librarians have been also organized
by the PSC. HIV/AIDS preventing program was a new project consisted of
seven workshops and seminars for 180 teachers.
The number of training courses and corresponding total number of participants
is less than in 2002 and 2003. It is the effect of unexpected decision
of the Serbian Minister of education in Spring 2004 to cancel all accreditation
procedure for teacher training activities and to exclude Ministry of
education from financial support in teachers’ professional development
programs. The result was that the most of schools decided not to send
teachers to training programs or not to pay for their participation there.
Here you can see a map presenting a geographical coverage of in-service
teacher training programs organized in 2002, 2003 and 2004. Although
the general geographic coverage seems fine, the problem still exists
in relatively low attendance of teachers from small provincial municipalities
and in age distribution of participants where we do expect more young
teachers.
Our staff regularly evaluates TT programs in many aspects. Here we publish
some results from annonimous evaluation questionaire answered by 177
randomly selected teachers. 44.6% of them are extremely satisfied and
41.1% “satisfied” with the program, and only 1.1% “unsatisfied” (13.1%
“partially satisfied”). On the direct question what will they change
in existing programs (one to three qialities), 32.4% answered that the
new program must be “longer”, 10.6% said “condensed”, “relaxed” (3.5%),
“more inspirative” (14.7%), “more inventive” (7.7%), “more frequent”
(70%).
Giving marks (0-5) to some elements of the program, teachers marked instructor’s
enthusiasm with 4.5, instructors’ competence with 4.8, working conditions
– 4.5, acces to usefull and appropriate teaching technology and material
– 4.5, etc.
Although the Petnica Center became the leading national center for in-service
teacher training programs in various topics, problems, and school subjects,
there is no clear solution to the core problem of limited physical capacity.
Seven years ago the PSC had started to build the new dormitory with enough
rooms both for TT programs and students, but the PSC alone has not enough
money to finish the 3,000 sq. meter building. Local administration is
poor and State Government is not ready to find an efficient way to pay
for such important facility just because of the fact that the PSC is
non-governmental organization, i.e. not under tre strict control of politicians.
curious teachers
More than 18 years Mrs Radojka Djurdjević, an experienced school adviser
in Chemistry, successfully cooperated with Petnica Center in preparation
of teacher training courses. In the short article she pointed the advantages
of TT programs in Petnica where the groups of participants are relatively
small so teachers are working in relaxing atmosphere with rich mutual
contacts and exchange of problems and initiatives not only about curriculum,
but more about teaching methods and evaluation techniques. The result
is that TT programs in Petnica became so attractive among teachers
that they queuing to participate.
In another article, Srdjan Verbić, a head of Department of Physics, comments
the experience of training course for a relatively small group of school
teachers. The small number of participants was the result of unexpected
and sudden announcement of the previous Minister of education that she
will cancel all certification procedure for teachers who attend any type
of training programs. Petnica decided not to cancel the course, but to
make it anyway, even with a drastically reduced number of participants.
Instead of disappointment, the first impression was great – small number
enabled much more individual approach and more practical activities.
In May 2004, dr Petar Agatonović, a eminent expert in jet propulsion
technology and in alternative energy sources, visited Petnica Center
and took part in three courses, among them two short courses for about
50 school teachers. He explained some actual problems in energy substitution
and research in alternative and clean energy sources, such as solar energy,
wind energy, geothermal energy, and the perspective of fuel cells and
hydrogen. The article is written by Srdjan Janev.
Olivera Josimović is a professor in the vocational school of geology
in Belgrade. She made an article about twenty-year long cooperation between
her school and the Petnica Center. Every year, the school and the PSC
together organize a field practice for several groups of students covering
various subjects of geology, hydrogeology, and geological mapping. The
effects are extremely good not only in students’ practical experience,
but even more in their positive motivation toward the learning and career
expectations.
Petnica Science Center took successfully part in a complex National program
of HIV/AIDS prevention where incorporation of new health education into
a national school curricula was an important goal. In 2004 a set of seven
training workshops covering 177 teachers from 40 schools has been organized
in Petnica as a result of cooperation between the PSC and the Yugoslav
Association for Prevention of AIDS. Aleksandar Obradović here explains
the structure, goals, methods, and results of these courses and workshops. |