Godina 2004. nalikovala je na neke više puta viđene godine kada je u Srbiji nastupala
smena vlasti i kada je nova administracija nastupala puna sumnji u
sve što je zatečeno i što njoj ne pripada. “Čiji ste?”, pitanje je
koje se ne postavlja samo u zabitim dinarskim selima gde još živi strah
od hajduka ili kavih rušilačkih hordi koje se neprekidno svete za nešto
učinjeno prema “njihovim”, već je to aktuelna odrednica politikantskog
sebičluka i kratkovidosti neukih i nesigurnih. Tako je nova minsitarka
prosvete Srbije, čim je sela u fotelju i osetila obilje moći koja joj
je data, hladno izjavila da je ne obavezuju odluke prethodnika i da
joj je prvi zadatak da preispita šta su to radili prethodnici. Štale
treba počistiti, najbolje gvozdenom metlom, da bi sve krenulo od početka,
jer, zna se, istorija počinje od mene, tj. nas i mojih.
Podsetimo, Istraživačka stanica i Ministarstvo prosvete su početkom 2001. godine
sklopili višegodišnji ugovor kojim je država preuzela obavezu da jednim
manjim delom učestvuje u troškovima obrazovnog rada sa učenicima i
nastavnicima u Petnici na osnovu godišnjih programa. Taj ugovor je
važio i za 2004. godinu. Svečanom izjavom da je ne obavezuju ugovori
koje je potpisao neko drugi, nova legalistička vlast lepo je pokazala
svoje shvatanje države i prava i obesnu nezainteresovanost za ono što
radi Petnica. Odnos prema Petnici bio je samo uvertira za slavne poteze
u domenu računara, Darvina, prekida reformi, zaustavljanja programa
usavršavanja nastavnika i niza drugih originalnih i samouverenih poteza
koji su ubrzo kulminirali smenom visokoučene ministarke i pojavom nove
ekipe sa dalekosežnim strateškim planovima koji su do daljeg ostali
službena tajna da se neprijatelji ne bi, pretpostavljamo, dosetili
i mudre ideje zloupotrebili.
Postaćemo stabilno i razvijeno društvo onda kada državne institucije
postanu neprimetne i naizgled nepotrebne, kada promene političkih garnitura
ne budu povod za očaj ili euforiju, pakovanje kofera ili urlanje i
napijanje u kafani.
Stanica je u 2004. godini pretrpela dva oštra udarca.
Prvi je bio drastično smanjivanje učešća Ministarstva prosvete u
finansiranju programa i
pored postojećeg punovažnog ugovora. Otkazivanje osam miliona dinara
ugovorenih sredstava je bio potez koji Stanica nije doživela još
od ranih devedesetih godina kada je veliki ministar D.Ž. Marković započeo
uvođenje prakse bahatog i samovoljnog ponašanja koje je toliko oduševilo
i opilo većinu njegovih naslednika i kolega iz drugih resora. Drugi
je bio indirektan – odlučan prekid sistemske podrške države obuci
i
usavršavanju nastavnika osnovnih i srednjih škola. Posledice ovoga
se sve više osećaju u školama širom Srbije, a do momenta pisanja
ovog teksta (april 2005) nismo mogli saznati da li će se, kada i kako
situacija
promeniti. U finansijskom pogledu, Stanica je ostala uskraćena za
više od trećine planiranog budžeta, bez najave i opasno kasno, tj.
kada
su programi uveliko krenuli i kada je bilo jako teško i rizično otkazivati
seminare i kurseve.
Ajmo malo po politici. Ni stotinu Petnica
neće moći zaustaviti raspad obrazovnog
sistema u Srbiji dokle god obesna vlast
iskreno veruje da je obrazovanje teret na
budžet, preterani trošak za siromašnu
državu kojoj su glavni razvojni ciljevi
okopavanje krompira, tov junadi i pranje
stakla na automobilima koji prolaze
nekakvim koridorom i dokle god se pod
reformom podrazumeva bubanje napamet
broja odsečenih glava u slavnim bitkama i
redovno smenjivanje direktora škola
saglasno željama pijanih i zadriglih
lokalnih političara |
Ipak, Istraživačka stanica je to preživela i sačuvala svoje programe i kontinuitet
rada. Valjda smo tokom devedesetih na to navikli. Samo, pravo pitanje
je dokle ćemo takve stvari preživljavati i kada ćemo doživeti okruženje
u kojem se bilo šta može planirati i dogovarati na duže rokove i gde
će se potpisani ugovori poštovati? Do tada bi najiskreniji savet mladim
učesnicima u našim programima bio da marljivo uče strane jezike, bilo
koje i to najbolje sami ili u privatnim školama, i da polako pakuju
kofere i na vreme traže vize.
Ako bismo pokušali da izvučemo neke opšte odlike rada Stanice u 2004. godini,
mogli bismo u prvi plan staviti dva elementa – solidan međunarodni
ugled koji je Stanica postigla i uočljivo podizanje kvaliteta istraživačkih
projekata učenika. Međunarodni ugled je relativna kategorija i slobodan
sam da procenim da je niz događaja koji su potvrdili da je on porastao
posledica najvećim delom činjenice da su mnogi u svetu, pre svega eminentne
nacionalne ili međunarodne organizacije prepoznale veliku vrednost
pouzdanosti, trajnosti i kontinuiteta u kvalitetnom radu kod Petnice
kao nešto što je postalo retko i mnogim razvijenim sredinama, a još
više u promenljivom društvenom i vrednosnom tkanju Srbije gde je modus
rada novokomponovanih javnih radnika započinjanje svega iz početka
uz temeljno rušenje zatečenih institucija. Stanica se nije priklanjala
pomodnim trendovima, niti se pretenciozno busala u prsa, već se trudila
da održi nivo i izbegne površnost, danas vrlo raširenu u ponašanju
mnogih.
Što se tiče procene da su učenički projekti bolji, o tome može biti rasprava,
jer je tužna činjenica da je vidljiv višegodišnji konstantan pad predznanja
učenika. No, sreća je da i dalje ima nastavnika entuzijasta kao i snage
da se u Petnici neke stvari nadoknade i uspešno podstakne samoobrazovanje,
pre svega kroz rad sa literaturom. Godišnja konferencija je pokazala
da se i pre polaska na
studije mogu uraditi sjajni i veoma kvalitetni projekti, po svim elementima
naučnog karaktera i forme.
Stanica se sve više oslanja na svoj alumni fond i to je izvor optimizma.
Aktivnija uloga Saveta Stanice i novi Statut idu u pravcu većeg oslanjanja
na sopstvene snage. Posle dvadesetak godina rada možemo sa ponosom
konstatovati da postoje stotine pametnih i uspešnih ljudi
koji shvataju i podržavaju Petnicu i koji mogu biti garancija opstanka
i razvoja bez obzira na svo sivilo i ludilo okruženja.
DVE HILJADE
PETNIČKIH SEMINARA
U drugoj polovini 2005. godine Istraživačka stanica će organizovati
svoj dvehiljaditi seminar – računajući, naravno, od prvih letnjih
programa organizovanih daleke 1982. godine. Naša statistika je
kao kriterijum
uzela princip da se računaju samo programi višednevnog karaktera
koji su izvedeni u objektima ISP i u čijem je organizovanju učestvovala
Stanica potpuno ili delimično, kao i programi izvedeni van Petnice
(terenski kampovi i sl.) koje je je ISP organizovala u potpunosti.
Nisu se, dakle, računala razna gostovanja, izleti, čak i oni koji
su
sadržavali ozbiljna predavanja i praktične aktivnosti.
Dve hiljade programa veliki je uspeh i izvor fantastičnog iskustva
čak i za mnogo starije i neuporedivo veće organizacije. Vredi istaći
da Stanica uredno čuva kompletnu dokumentaciju o svim ovim programima.
Visoki pokrovitelj obeležavanja dve hiljade petničkih seminara
biće Predsednik Republike Srbije Boris Tadić
EXPLORATORIUM 2004
Neobičan interdisciplinarni program namenjen prvenstveno “starim”
polaznicima, tj. onima koji završavaju srednju školu ili su
već postali sveži studenti, okupio je tridesetak učesnika koji
su
pohađali različite programe ISP i prirodnih ali i društvenih
nauka. Teme su bile usmerene na opšte metode istraživačkog
rada, na primer “Studija slučaja”, “Jezik i stil pisanja naučnog
rada”,
“Mehanizmi logičkog zaključivanja”, “Uzorkovanje”, “Eksperiment”,
“Recenzija radova”, “Etika u naučnom radu”, “Opservacija sa
participacijom”, “Grafičko prikazivanje rezultata” i sl. Organizovano
je i nekoliko
posećenih tribina i tematskih razgovora. Najveći deo učesnika
ovog programa kandidati su za petničke mlađe saradnike od kojih
se očekuje da stečena znanja aktivno primene u obrazovnim programima
Stanice u radu sa svojim mlađim i manje iskusnim kolegama.
Ovaj program, pokrenut kao metodički eksperiment pre osam godina,
nesporno je postao tradicionalni “finiš“ za mnoge ambiciozne
polaznike.
OTVARANJE SEZONE
Početkom februara 2004. u Istraživačkoj stanici organizovana je
prigodna svečanost na kojoj je obeležen početak godišnje “sezone”
obrazovnih programa. I pored dosta teških vremenskih uslova (visok
sneg po putevima u celoj Srbiji), svečanost je uveličao dolazak
mnogih stručnih saradnika i gostiju. Prigodan govor su održali
zamenik šefa misije Švajcarske, Rafael Vonovier, dr Desanka Radunović,
predsednica Prosvetnog saveta Srbije, dr Aleksandar Belić, pomoćnik
Ministra nauke i životne sredine i ing. Milojko Lazić, predsednik
Upravnog odbora ISP. Gosti na ovom događaju su bili i Episkop
Šabačko-valjevski gospodin Lavrentije, Vladimir Kosarev, zamenik
direktora Ruskog centra za nauku i kulturu, dr Miloljub Smiljanić,
predsednik Upravnog odbora Fonda “Petnica” i jedan broj stručnih
saradnika Istraživačke stanice. Nakon kratkih poruka upućenih
prisutnim učesnicima zimskih seminara i medijima, gosti su se
zadržali u obilasku Stanice, u susretima sa učesnicima Konferencije
i razgovoru o njihovim radovima, kao i u dužem razgovoru o radu
i problemima razvoja Istraživačke stanice. Tokom 2004. godine
organizovano je preko 120 različitih seminara, kampova
i kurseva.
LETNJA NAUČNA ŠKOLA
Letnja naučna škola je jedinstven program namenjen učenicima završnih
razreda osnovnih škola, poslednjih godina po pravilu učenicima
VII razreda, koji Stanica organizuje preko 20 godina. Veoma
popularan program koji učesnicima nudi zanimljive sadržaje iz različitih
naučnih oblasti sa pažljivo izbalansiranim odnosom teorijskih
i praktičnih aktivnosti u kabinetima ISP i na okolnim terenima.
Ovaj dvonedeljni program okupio je početkom juna 2004. godine
54 učenika iz isto toliko osnovnih škola. Intenzivan celodnevni
(dobrim delom i celonoćni) program nije bio problem za ambiciozne
polaznike. Preživeli su i naporne vežbe, samostalne radove,
kao
i već legendarni izlet na reku Gradac koji je uključivao i
naporno pešačenje dužine oko 15 kilometara zanimljivom rečnom dolinom.
STRANCI NA KONFERENCIJI
Treća po redu Konferencija “Korak u nauku” koja je održana početkom
decembra 2004. godine privukla je, po prvi put, i priličnu
pažnju učesnika van ex-Yu regiona. Ograničeni smeštajni kapaciteti
(čitaj:
Stanica je bila ispunjena do poslednjeg mesta) i relativno
kratki rokovi ipak nisu sprečili dve grupe učenika iz Španije i
tim
mladih matematičara iz Bugarske da dođu na Konferenciju. Naravno,
“redovni” učesnici bili su i naši “stari” polaznici, tj. učenici
iz BiH, Makedonije i Crne Gore. Opširnije o Konferenciji na
str. 20-26.
|
Obrazovni programi Istraživačke stanice Petnica u 2004. godini su uspešno realizovani
zahvaljujući podršci Švajcarske organizacije za razvoj SDC
(vidi str. 8 i 12), Fonda za otvoreno društvo u Beogradu, Ministarstva
nauke i životne sredine i Ministarstva za prosvete i sporta
Srbije. Veliko hvala svima za dobru volju, mudrost, razumevanje,
dalekovidost i efikasnost! Naročito želimo istaći krajnje korektan
i profesionalan odnos Ministarstva nauke gde se promene na
čelu nisu ni na koji način osetile u podršci programima Stanice.
Zahvalnost dugujemo i brojnim stručnim saradnicima, nastavnicima
i naučnim radnicima koji su odvojili svoje dragoceno vreme
za ozbiljne pripreme i vrhunsku realizaciju kvalitetnih obrazovnih
aktivnosti, koji su se izložili naporu putovanja, a sve u želji
da pomognu mladima čiji idoli nisu ubice i kriminalci i koji
u uslovima teškog ekonomskog i nestabilnog političkog okruženja
i dalje neguju ljubav prema nauci, znanju i stvaralaštvu suprostvaljajući
se neznanju, beznađu, primitivizmu i mržnji. |
|
|
Shema seminara, kampova, kurseva i radionica koje je Istraživačka stanica Petnica
organizovala u 2004. godini |
[Petnica Center]
facts
This almanac presents results and initiatives of the Petnica Science Center in
2004. Although the majority of articles have been completed in February/March
2005, we did not have enough money to print the issue before spring/summer
time. Anyway, it shows a wide spectrum of activities and some important
events and initiatives related to the Petnica Center.
A word about Petnica Science Center (PSC). Petnica Science Center is
an independent organization aimed at cutting-edge, extracurricular
education of students with extraordinary aptitude for science and
research. Each year, PSC offers about 150 different courses, workshops,
conferences,
and science camps in Natural Sciences, Humanities, and Technologies.
Within the space of more than 3,500 sq. meters, including modern
classrooms, labs, and library space, programs designed for both
students and teachers
are lead by some of the best scientists.
The students are carefully selected from among 450 high schools
throughout Serbia and Montenegro, as well as from nearby countries
such as Bosnia,
Macedonia, Slovenia, and others. [see p. 16]
Parallel to students training activities, Petnica Center is among
the top national and regional center for in-service teacher training
in
a broad field of school subjects and other special topics. [see
p. 34-41]
Through carefully designed programs, PSC covers a wide spectrum
of subjects: from astronomy and physics to biology and chemistry;
from
archaeology and linguistics to computer science and electronics;
from mathematics and psycho-logy to geology and anthropology.
In place of
traditional subject-oriented science education, integral and
problem-oriented education is emphasized. PSC encourages students
to think more
and to rely on their knowledge, skills and experience of the
world as
a whole, in order to participate actively in education process.
More facts. Throughout the year, Petnica has been hot and active
place. In 2004, there were 120 camps, workshops, and courses
organized for
2351 participants (1766 students plus 385 school-teachers).
The dominant group of participants was secondary-school students.
On these pages, Vigor Majić, director of the Petnica Science Center
discusses some of the core indices, problems, and projects from Petnica’s
annual life cycle. The main idea is that the PSC must become more
independent from the unstable state funding sources that could change
their priorities
each time when new ministers take positions.
core events 2004
Here you can see a map of the educational programs organized in 2004.
More than 700 guest lecturers from 150 scientific institutions and
universities visited Petnica to take part in some of science education
programs sharing their knowledge and experience with enthusiastic
students.
The complex schedule looks fairly chaotic. However, the underlying
order and pattern does exist. The schedule was designed to enable the
best possible results in short-term programs for students who already
attend regular schools. There is an "annual cycle" of educational programs for high-school students, i.e. programs are implemented
in four complementary groups. New students first attend a weeklong
winter course with intensive theoretical work (lectures, demonstrations,
discussions). Spring courses are shorter and focused on practical training
in instruments manipulation, fieldwork, data acquisition and processing
(statistics), etc. On fortnight long summer science camps students
are free to work on small (and sometimes not so small) research project.
During this time, they get a precious insight into a real scientific
work, including all the associated troubles and problems that exist
in professional work. Fall courses give students a chance to meet again,
to discuss results, to finalize student papers, and to invite scientists
to give lectures on their work -- actual news from the ever-expanding
boundaries of modern science and technology.
HEADS OF PSC DEPARTMENTS 2004/5
HUMANITY SCIENCES
Mirjana Đelmaš
BIOLOGY (BIO)
Kristijan Ovari
Vladimir Jovanović
CHEMISTRY (CHEM)
Nina Jevtić
Ljubica Perić
COMPUTER SCIENCE (COMP)
Dragan Toroman
GEOLOGY (GLG)
ing. Radisav Golubović
PHYSICS (PHYS)
mr Srdjan Verbić
Jelena Grujić
PROGRAM CO-ORDINATORS ARCHAEOLOGY
Vojislav Filipović
Bogdana Živojinović
ASTRONOMY
Igor Smolić
BIO-MEDICINE
Aleksandar Obradović
ELECTRONICS
Ljubomir Vračar
ETNOLOGY
Predrag Šarčević
HISTORY
Aleksandar Rafailović
LINGUISTICS
Mirjana Đelmaš
Mirjana Mandić
MATHEMATICS
dr Dragan Mašulović
PSYCHOLOGY
Ana Orlić
LIBRARY
Mile Perić
DIRECTOR
Vigor Majić
DEPUTY DIRECTOR (EDUCATION)
Srdjan Janev
DEPUTY DIRECTOR (ADMINISTRATION)
Branko Jakovljević
|