Traženje prave nijanse |
||||||
U 1997. godini Istraživačka stanica Petnica organizovala
je 125 višednevnih seminara/kampova/radionica prosečnog trajanja nešto
ispod 8 dana. Ukupno je bilo 2214 polaznika od čega 187 osnovaca i 230
studenata. Blizu 700 gostujućih saradnika i predavača angažovalo se u
realizaciji ovih programa. Na zimske seminare odabrano je i pozvano 650
srednjoškolaca iz 1700 prijava koje su stigle iz 182 srednje škole sa
teritorija Srbije, Crne Gore i Makedonije. |
||||||
Vigor Majić o radu Petnice u 1998. Poslednji broj "Petnice" (16) izašao je u leto 1997 godine i od tada se mnogo šta zbilo. Mali je ovo prostor čak i da samo nabrojimo programe koji su se u tih godinu i po dana odvijali - bilo je blizu 200 različitih seminara, radionica, kampova itd. Zato ćemo pokušati dati jednu sažetu analizu kvaliteta aktivnosti i procesa koji su se u Petnici u tih devetnaest meseci odvijali. Na prvom mestu, istakao bih mali (?) jubilej - u jesen 1997 godine organizovan je hiljaditi seminar od nastanka Stanice. To je zbilja ogroman broj jer se uistinu radilo o hiljadu različitih programa, hiljadu grupa, hiljadu puta organizovanim pripremama, usaglašavanju sadržaja, obezbeđivanju predavača i saradnika, polaznika, opreme, organizaciji ishrane, prevoza, traženju sponzora... To je zadivljujuće iskustvo i za mnogo veće i uglednije ustanove u bogatim i velikim zemljama. Podaci o oko 30,000 učesnika su neprocenjivo blago. Samo izveštaji sa tih programa zauzimaju ceo jedan orman a ideja da se zajedničke fotografije učesnika istaknu u holu Stanice je privremeno odbačena jer to zahteva 35 m slobodnog zida što Sta-nica nema na raspolaganju. Interesovanje za dolazak u Petnicu je kontinuirano raslo da bi u jesen 1998 dostiglo maksimum - za programe za srednjoškolce konkurisalo je 2200 učenika iz 250 škola. Pedeset radnika i saradnika Stanice četiri dana su pregledali brdo dokumentacije da bi odabrali 700 učesnika zimskih seminara. Nadamo se da je ovaj posao solidno odrađen i da će kvalitet učesnika to dokazati. Istraživačka stanica se prvi put suočila sa pojavom fizičkog "zagušenja" zbog ovako velikog odziva i, proporcionalno tome, stotina telefonskih poziva i interesovanja za rezultate. Ukoliko bi se, narednih godina, nastavio trend rasta zastupljenih škola i rasta prijavljenih kandidata, morali bi se pronalaziti potpuno drugačiji metodi izbora polaznika kao i ukupne organizacije prijavljivanja što uključuje i pomeranje rokova i sl. Na velika vrata su "krenuli" programi usavršavanja nastavnika. Interesovanje je mnogo veće u odnosu na mogućnosti Stanice i procenjuje se da će u 1999 godini biti organizovano preko dvadeset ovakvih programa iz različitih oblasti. Programi namenjeni nastavnicima nisu bili iskorišćeni samo da bi se pričalo šta ima novo u određenim oblastima, već, pre svega, za praktičnu obuku nastavnika u korišćenju računara i Interneta, kako bi mogli da iskoriste ogromne mogućnosti dolaska do savremenih nastavnih resursa i novih atraktivnih metoda prezentacije gradiva i sl. Šta reći osim da su kolege ostajali za računarima i do rane zore i da se nisu žalili što im je program "dupke" ispunjen gotovo bez trenutka predaha. Petnica se "oprobala" i u seminarima namenjenim stručnjacima za rad sa decom predškolskog uzrasta. Nekoliko takvih programa organizovano je u zimu 1997/98. Primetno je veliko interesovanje za ideju uvođenja nauke u predškolsko obrazovanje najmlađih a u osmišljavanju adekvatnih nastavnih sredstava i učila očekuje se kreativno angažovanje stručnih potencijala koji nesporno postoje u Petnici. Nažalost, gradnja novog smeštajnog kapaciteta je zaustavljena zbog nedostatka para. Kada ovaj objekat bude završen programi za nastavnike, studentske prakse i radionice, manji naučni skupovi i međunarodni programi moći će da se organizuju u znatno boljim uslovima i mnogo više nego što je danas slučaj a otvoriće se vrata za dizajniranje bitno novih oblika obrazovnog rada prilagođenih najsavremenijim kretanjima u nauci, tehnologiji i obrazovanju. Što se kvaliteta seminara i drugih obrazovnih aktivnosti tiče, tu i dalje postoje velike oscilacije. Iz ugla polaznika, bili oni učenici, studenti ili nastavnici, to izgleda jako dobro, ali uistinu ovde ima mnogo prostora da se, nevezano za materijalna ograničenja, stvari učine boljim. Ovaj proces i dalje otežava višegodišnji trend opadanja kvaliteta i obima predznanja koje polaznici donose sa sobom i uslova koje u svojim školama ili fakultetima imaju za samostalan rad i dodatno usavršavanje. Na ovaj problem smo više puta ukazivali kao na strateški društveni problem koji ugrožava najvažniji oslonac razvoja - kvalitet stručnjaka koji se formiraju i koji treba da uvode savremenu tehnologiju i organizaciju rada i da preuzmu vođenje ukupnog društvenog razvoja. Sada naročito ukazujemo na potrebu da se škole povežu sa Internetom gde leže veliki resursi nastavnog, informativnog i instruktivnog materijala koji donekle mogu kompenzirati nizak nivo ulaganja u školske biblioteke i kabinete. Srednjoškolci - polaznici letnjih programa u 1997. godini realizovali su samostalnih projekata istraživačkog karaktera iz raznih oblasti. Pedeset izabranih radova publikovano je u posebnom Zborniku radova. Naredne godine broj letnjih projekata iznosio je 195 od čega se oko 40 planira za publikovanje. Nastavljen je pozitivan trend u kvalitetu samostalnih projekata polaznika na letnjim programima. Sažetke desetak zanimljivih radova realizovanih u leto 1997 godine objavljujemo na stranama 44-51. Žao nam je što nismo stigli obraditi i radove iz 1998 godine, pa to ostaje za sledeći broj. Visok ugled koji Petnica uživa u svetu neprekidno se dokazuje i sjajnim rezultatima koje "Petničani" postižu sa radovima realizovanim u Petnici na elitnim svetskim smotrama kao i intenzivnom produkcijom dobrih naučnih radova mladih kolega (vidi str. 27). Odnosi sa državnom administracijom variraju najviše u zavisnosti od tamošnjih kadrovskih fluktuacija. Naravno, to se jako odražava na probleme u finansiranju dela rada Stanice, kao i na investicionu aktivnost. Zadovoljni smo postepenim unapređivanjem saradnje sa Ministarstvom prosvete i Ministarstvom za zaštitu životne sredine jer to može da garantuje bolje efekte po rad škola sa kojima sarađujemo kao i stabilni razvoj započetih programa ekološkog obrazovanja koji su stekli visok ugled i proizveli dobre rezultate. Saradnja sa Valjevom i lokalnim institucijama ni izbliza nije u nivou mogućnosti i potreba. Za neke kao da Istraživačka stanica ne postoji, dok je za druge kontaktiranje sa Petnicom sumnjivo i rizično. Sve u svemu, ništa novo. Štetu plaća i valjevsko obrazovanje koje malo koristi mogućnosti što pruža Petnica sa svojim kadrovima, iskustvom, opremom i programima. Došli smo pred kraj veka i Petnica će uskoro postati punoletna. Iskustvo od preko hiljadu programa i grupa zaslužuje ozbiljniju analizu i uobličavanje kako bi postalo dostupno i drugima koji se odluče da se ozbiljnije bave organizovanjem izvanškolskog dodatnog obrazovanja ili inovativnim radom u prosveti. Istina, sadašnji veliki obim rada možda i prevazilazi tehničke i ljudske mogućnosti Petnice. Treba podsetiti da je u vremenu 1989-1994 Stanica sa 10% manje zaposlenih imala 40% manji obim rada. Danas nekako nemamo čak ni vremena da svoja iskustva i ideje stavimo na papir i publikujemo, što nije dobro. Možda bi tempo rada trebalo malo smiriti, barem dok se kapaciteti ne prošire i ne obezbedi minimum stabilnog finansiranja koje osigurava normalan rad bez naprezanja koje ugrožava mentalnu stabilnost i zdravlje. Možda, pak, treba činiti suprotno - napregnuti se još više i izvršiti proboj u nove sfere aktivnosti koje će biti plodotvornije i kroz koje će se moći lakše rešiti neka vitalna pitanja opstanka i razvoja. Ulazak u novi vek (Milenijum da i ne pominjemo, deluje nekako nestvarno) zaslužuje da ga dočekamo smireni i spremni za izazove koje će nam postaviti, a koji prevazilaze najluđu maštu. Petnica će i dalje tragati za optimalnim formama i sadržajima u želji da pogodi prave nijanse koji će bogati kolaž raznobojnih programa pretvoriti u skladnu i lepu kompoziciju. |
Educational programs
1998 Vigor Majic, director of Petnica Science Center (PSC) presents a short view on 1998, analyzing some indicators of educational programs. In spite of difficult economic and political situation in Serbia, PSC organized 131 science camps, workshops, and courses with more than 2,800 participants: students and teachers.
On page 7 you can find more details about the programs organized in 1998. More than 700 guest lecturers from 150 scientific institutions and universities came to Petnica to take part in one of the greatest experiment in alternative education in the region. With unstable financial support, with no understanding and any kind of cooperation with local government, PSC survived another year keeping the highest level of program quality and reputation, beyond the national level. The mayor achievement in 1998 was the restoration of teacher training programs that have been stopped ten years ago because of "tectonic disturbance" in Serbian education. Thirteen four-day long courses attracted 400 teachers from 50 schools from all parts of Yugoslavia. Now, there are more than 20 such courses and workshops in preparation for 1999. Facts: In 1998 PSC successfully organized 135 science camps, workshops, and courses for 2,800 participants -- students and teachers, from 350 schools from all parts of Yugoslavia, Macedonia, Bosnia, Hungary, Slovenia, Greece... In spite of common prejudices, there are more girls than boys - 52:48%. Almost 700 guest teachres and lecturers participated in this huge "jungle" of programs and activities. The main problem is not only how to rise money and equipment, but to win in a battle with decline of quality of in-school education caused mostly by school poverty (low salaries and lack in equipment) and loss of the best teachers. Approaching
the New Millenium, PSC is looking for the appropriate shade of
its colorful programs and methodology to responds to the challenges of
the new age.
a dense web Almost no one single day for rest! The complex schedule of educational programs in 1998 looks pretty chaotic, but there is some order and pattern designed to enable the best possible results in short-term programs for students who already attend regular schools. There
is an "annual cycle" of educational programs for high-school students,
i.e. programs are composed in four complementary groups. New students
first attend a week long winter courses with intensive theoretical work
(lectures, demonstrations, discussions). Spring courses are shorter
and focused on practical training in instrument manipulation, field
work, data acquisition and processing (statistics), etc.
HEADS
OF PSC
DEPARTMENTS
1998
ARCHAEOLOGY
(AHL)
PHYSICAL
ANTHROPOLOGY (ANT)
Marija
Djuric-Srejic, PhD
CULTURAL
ANTHROPOLOGY (ANT)
Predrag
Sarcevic
ASTRONOMY
(AST)
BIOLOGY
(BIO)
BIOCHEMISTRY
(BHM)
Snezana
Marković, M.S.
CHEMISTRY
(CHEM)
COMPUTER
SCIENCE (COM)
ELECTRONICS
(ELE)
ing.
Nebojsa Bogdanovic
GEOLOGY
(GLG)
ing.
Radisav Golubovic
LINGUISTICS
(LIN)
Aleksandar
Milanovic, M.S.
MATHEMATICS
(MAT)
PHYSICS
(PHYS)
PSYCHOLOGY
(PSYC)
LIBRARY
DIRECTOR DEPUTY
DIRECTOR (EDUCATION)
DEPUTY
DIRECTOR (ADMINISTRATION)
Branko
Jakovljevic
|
|||||
© 1999. IS Petnica |
|