|
Prof. Ivan Ivić analizira smisao
Petnice
Ovih dana u prosvetnim krugovima u Srbiji još jednom struje glasine o nekoj
novoj reformi obrazovanja. Ponovo se govori o promenama nastavnih planova
i programa. A naspram tih govorkanja o reformi, u ovoj zemlji već dugo nema
nikakvih stvarnih pokušaja unošenja promena u zastareli sistem obrazovanja.
Projekat poznat kao Istraživačka stanica Petnica (ISP) trebalo bi sagledati
baš u svetlu takvog stanja u našem obrazovanju. Jer, ISP je jedan živi
i već dugo postojeći projekat inovacija u domaćem umrtvljenom obrazovanju.
Šta je to što Petnicu čini posebnom?
Mislim da je odgovor sledeći: ISP, samim svojim postojanjem i radom,
daje jedan celovit i drugačiji model razmišljanja o obrazovanju kod nas.
Naspram jednostranog i kurikulo-centrističkog obrasca rešavanja, ISP
je upravo ponuda celovitog projekta obrazovanja. Sastavnice tog celovitog
obrasca su sledeće:
Već u pogledu programa (kurikuluma) koncept Petnice je drugačiji.
Za programe koji se realizuju u Petnici karakteristično je da su fleksibilni
(a ne rigidno unapred definisani), otvoreni su prema onima kojima su namenjeni
(mogu se u hodu prilagoditi potrebama korisnika i njihovo ostvarivanje
se menja zavisno od fidbeka polaznika) i vrlo često u svom središtu imaju
metodologiju (umesto sume činjenica). Sve to polaznike uvodi u tehnologiju
i kritičkog uvida u ograničenost svakog znanja. Dosta često programi ISP
probijaju uske granice pojedinih naučnih disciplina. Takođe, mladim ljudima
se nude neki njima bliski i privlačni programi kao što je baratanje kompjuterima
i informatička pismenost (Internet) ili učenje stranih jezika.
Institucionalni okviri učenja u Petnici takođe odudaraju od onoga
što je kod nas uobičajeno: izbegava se getoizacija i učaurenost ustanove;
postoje razgranate veze sa lokalnom sredinom i velikim brojem naučnih,
kulturnih i obrazovnih institucija; unutrašnja organizacija (prostor,
organizacija vremena, dinamičan i promenljivi sastav zaposlenih) je fleksibilna
i podređena potrebama polaznika.
Oprema ISP se približava onome što je potrebno da postoji u modernim
obrazovnim institucijama. Polaznicima stoje na raspolaganju računarski
kabineti, biblioteka i medijateka, moderno opremljene laboratorije, Internet
veze, bogata sopstvena dokumentacija, kao i prirodni ambijent koji pruža
mogućnost opuštanja ali i istraživanja.
Verovatno središnje mesto u celini projekta ISP čini položaj onih
koji uče i metode učenja i nastave. Polaznici se u ovoj ustanovi tretiraju
kao kompetentne ličnosti, zainteresovane za rad ali i kao partneri u interaktivnom
poduhvatu kakav je svaki oblik rada u Petnici. Često se izlazi u susret
ličnim potrebama polaznika (na primer u vidu psiholoških radionica ili
ispitivanja ličnih sposobnosti). U pogledu metoda nastave i učenja, pored
zanimljivih izlaganja predavača koji su i celovite ličnosti u datoj disciplini,
najčešći oblici rada su participativne i interaktivne prirode: grupne
diskusije i razmena ideja među polaznicima, bibliotečko i internetsko
istraživanje, terenski i laboratorijski rad, izrada samostalnih projekata,
pisanje naučnog rada. Sve su to oblici rada koji imaju veliki motivacioni
potencijal i koji u najvećoj meri angažuju složenije oblike mišljenja
(rešavanje problema, kreativna produkcija, razmena mišljenja i zajednička
konstrukcija značenja).
Iz prethodnog stava sledi i da su odnosi između predavača i polaznika
osobeni: kao predavači se pojavljuju vrlo različite ličnosti (uključujući
i jako mlade ljude i studente), oštra granica između onoga koji podučava
i onoga koji uči je ublažena i ponekad se namerno poništava, odnosi su
daleko demokratičniji.
Način ocenjivanja polaznika je u velikoj meri prilagođen prirodi
aktivnosti: nema formalnog ocenjivanja u vidu striktne provere stepena
usvojenosti gradiva (dakle, reprodukcije naučenog), već se o polaznicima
prikupljaju podaci o njihovom napredovanju i o njihovim stvarnim postignućima,
o doprinosu u grupnim oblicima rada, o motivacijama i kompetencijama ili
u vidu završenih individualnih ili timskih radova.
Osobenost ISP čini upravo originalni spoj nekih od ovde navedenih parametara
kojima se ISP može opisati. Ali, iznad svega, Petnicu čini osobeni celoviti
duh te institucije: njen položaj u-i-van obrazovnog sistema, karakter
otvorene ustanove sa razgranatim vezama sa okolinom u zemlji i inostranstvu,
relativno uspešan i moderan menadžment ustanove a, iznad svega, intelektualna
klima jedne žive i aktivne organizacije koja daje značenje iskazu kada
se za nekoga kaže da je "prošao kroz Petnicu".
Naravno, svi koji poznaju pravo stanje u ISP znaju da sve ono što je
pominjano u ovom napisu nije dovedeno do kraja, da u svakodnevnom funkcionisanju
mnoge stvari škripe, da između zamisli i stvarnosti postoji raskorak.
Znano je takođe da ISP nije jedina obrazovna ustanova ove vrste, jer postoji
i Beogradska istraživačka stanica, Beogradska otvorena škola (BOŠ) i još
ponešto. Znano je i da se ISP bavi selekcionisanom populacijom školske
mladeži.
Ali, u celoj ovoj priči bitno je ipak ono što je rečeno na početku: ISP
je jedan moderan i alternativan model razmišljanja u našem obrazovanju
koje posrće između urgentnih potreba za promenama i odsustva ideja o tome
kako da se izvedu te promene. Petnica je, stoga, upravo model tog alternativnog
i inovativnog modela razmišljanja o obrazovanju. I to model koji postoji
i funkcioniše.
|
Petnica
as an Experimental Project in Education
Prof. Ivan
Ivic, an international expert in developmental psychology and curriculum
development, analyzes some interesting features of Petnica Science Center
(PSC) as an alternative type of school.
He points
that PSC, just by its existence and vitality, offers a unique, different,
and coherent model of education. Its programs (curriculum), in contrast
to regular school curricula, is flexible, open for students' initiative,
and focused mostly on methodology instead to the sum of facts -- to introduce
students in knowledge production technology. The institutional
framework of education in Petnica overbridges local levels, building a
large network of links and cooperation with hundreds of scientific, cultural,
and educational institutions worldwide. Internal organization is flexible
and subordinated to the needs of participants. The equipment is modern
and adaptable for various combinations and different specific needs of
teachers and students.
The central quality
of Petnica is the students' position and teaching forms and methods. The
students are respected as partners in a form of interactive enterprise
where they can participate even in curriculum design. The majority of
activities are individually oriented like students' research projects.
It increases motivation and initiates complex thinking forms.
With no grades and
diploma that requires reproduction of learned facts, the students are
motivated through various levels of small scientific projects they can
implement in Petnica.
The exceptional position
of PSC is built by integrating all of these properties and by subtle balancing
in-and-out of school system. It makes the PSC the most successful and
serious experiment in alternative education not only on Yugoslav level.
|