hajde da brinemo
Vigor Majić
Protekle godine je, po ko zna koji već put, obnarodovano
kako će se država od sada odgovornije i efikasnije brinuti o
mladim talentima. Višeglasno. Slična obećanja su se čula iz
Ministarstva omladine, Ministarstva prosvete, Ministarstva nauke,
a lako je moguće da sam prespavao odgovarajuća zaklinjanja i iz
drugih važnih resora – recimo kulture, odbrane, pa i policije, naravno
i pre svega.
Opšti je utisak da, iako u obećanjima datim sa visokih mesta
ima poprilično iskrene namere da se nešto dobro
i smisleno uradi, prevagu ima želja da se
“pokaže da se nešto preduzima”, pa makar to
kao posledicu imalo i olako sročene zakone,
pravilnike i nesuvisla rešenja. U očekivanju
da će sličnih obećanja i programa biti i u narednim
godinama, osećam potrebu da ovde
podsetim na neke opšte elemente o kojima bi
svaki program podrške, bio on nacionalni ili
lokalni, morao da povede računa ako misli da
ostavi iole trajnije rezultate i ostane u pozitivnom sećanju svih onih
koji su mu bili ciljna grupa, dakle korisnici.
Pre svega, jedan uspešan, dugoročni program kakav bi, eventualno,
bila neka vrsta “nacionalne strategije za brigu o darovitim
mladim ljudima u nauci” morao bi da ima odlike (1) jasnog određenja
cilja i ciljne grupe, (2) jasno definisanih resursa, (3) precizno
određenih tela koja donose odluke uključujući i nedvosmislene procedure
odlučivanja i (4) morao bi da garantuje trajanje barem do ispunjenja
planiranih ciljeva za prvih nekoliko generacija obuhvaćenih
pojedinaca uključujući i (5) mehanizme i kriterijume evaluacije
uspešnosti primene takvog modela podrške.
Ne upuštajući se u birokratsko objašnjavanje navedenih odlika
koje bi trebalo da budu jasne osobama koje su ovoj problematici
bliske ali i drugim obrazovanim ljudima, pažnju ću posvetiti jednom
vrlo specifičnom problemu koji se po pravilu javlja u programima
namenjenim talentovanim osobama. Radi se, naime, o izvesnosti da,
kako god dobar i detaljan program da napravimo, imamo posla sa
osobama koje lako mogu biti pametnije i kreativnije, dakle originalnije
u svome mišljenju i ponašanju, od osoba koje takav program
smišljaju i sprovode.
odgovorna država bi
trebalo da obezbedi
optimalnu pomoć i podršku
nadarenima, ali preveliko
mešanje države u njihovu
sudbinu je nesrećnije
rešenje od odsustva
ikakvog programa podrške |
Tu se krije i jedna od čestih slabih tačaka mnogih programa i
fondova namenjenih talentima a gde se prelamaju mnoga suštinska
pitanja smisla i dometa društvene brige o nadarenima.
Dakle, da li je država (ili neka manja
administrativna zajednica koja formira
odgovarajući fond) dovoljno kompetentna i
dalekovida da, u određenoj meri, uspešno usmerava
profesionalni razvoj i karijeru mladih
ljudi koje identifikuje kao izuzetno pametne?
Do koje granice javni programi, rukovođeni
i upravljani ograničenim brojem od političkih
struktura postavljenih pojedinaca, mogu i
smeju uobličavati karijeru i određivati intenzitet i strukturu obrazovanja pojedinaca koji su etiketirani kao najbolji, najpametniji, najkreativniji?
Postavljena pitanja su retorička, naravno. Lako ćemo prihvatiti
da se kod izrazito talentovanih suočavamo sa rizikom da nekoga
upropastimo ako forsiramo školovanje u smeru koji je ispod nivoa
potencijala ili će to postati pogrešno sagledanim trendovima (u nauci, tehnologiji, društvenom razvoju...). Pravo pitanje je kako to izbeći?
Ako pođemo od pretpostavke da ćemo rizik od pogrešnog vođenja
karijere izbeći ako te odluke prepustimo detetu ali pri tome
obezbedimo dobre i široke konsultacije i savetodavnu pomoć, onda ćemo formirati prvu dobru sugestiju – obezbediti u startu dobre i široke savetodavne mehanizme.
.
Vratimo se na pitanje ciljne grupe, tj.
koga bi država svojim stimulativnim merama
trebalo da naročito podržava? U ovom
momentu to su, pre svega, najuspešniji učenici
– bilo po formalnom uspehu u školi ili
na studijama, bilo kao nosioci medalja na takmičenjima regionalnog, nacionalnog ili međunarodnog karaktera.
Da li je to dobro? Nije. Zašto? Zato što
ne možemo istovremeno tvrditi da nam je
škola posmatrana kroz nastavne programe,
nastavne metode i sistem vrednovanja (a to
važi i za visoko obrazovanje), loša i jednostavno
nagrađivati one koji su najbolje uklopljeni
u takvu školu, tj. u njoj postižu najbolji
formalni uspeh. Šta je sa učenicima koji funkcionišu
na drugačiji način? Šta je sa visoko
kreativnima ili onima koji su
dovoljno hrabri da se pobune?
Šta je sa učenicima koji se
izvanredno uspešno bave oblastima
za koje obrazovna
administracija ne organizuje
takmičenja? Šta je sa decom
čiji roditelji ili škola ne mogu platiti skupe privatne pripreme za takmičenja?
Pa koga onda podržavati i kako?
Najbolji odgovor bi bio da će najmanje
promašaja i najviše pogodaka biti ako
država upravljanje odgovarajućim fondom
poveri pažljivo izabranom kompetentnom
telu sastavljenom od spektra iskusnih stručnjaka.
Takvo telo bi trebalo da ima slobodu
da diskreciono proceni i odluči kome i kakva
podrška da se pruži, uključujući i klasične
stipendije i jednokratne pomoći (novčana
pomoć), ali i druge oblike podrške kao što
su mentorski i savetodavni rad, dodatno obrazovanje
i usavršavanje, nabavka kvalitetne
literature, možda i opreme i sl. Neko će
reći – nemoguće. Ipak, takvu slobodu je,
dobrim delom, imala Republička fondacija
za razvoj naučnog i umetničkog podmlatka
u vreme kada se o njenom radu požrtvovano
brinuo tadašnji predsednik SANU Aleksandar Despić. Dakle, ne možemo tvrditi da ovo rešenje nije i politički moguće.
No, moderni političari, pod novogovornom
frazom o transparentnosti, vole da
beže od nepotrebne odgovornosti (nepotrebne
uglavnom znači da nemaju ličnu korist),
pa se svojski trude da sve bude precizno “zacrtano”
i propisano zakonima i pravilima.
U tome im svesrdno pomažu tzv. stručne službe
kojima pozli na samu pomisao o nekakvim
“diskrecionim pravima” koja nisu unapred utvrđena i od slobode date tamo nekim stručnjacima sa strane.
Autor čvrsto veruje da se nikakvim pravilima
ne može precizno regulisati materija koja podrazumeva kvalifikovanje osoba koje su per definitionem izuzetne.
odluku o merama
podrške i pomoći
mora donositi grupa
stručnjaka kojoj su u
startu date prilično
odrešene ruke i
ozbiljna diskreciona
prava
Dakle, jasan je predlog da
ministar koji bude ovlašćen za
ova pitanja mora skupiti hrabrosti
i napraviti telo (Nacionalni savet za podršku mladim talentima ili kako već) kome
će dati široka ovlašćenja istovremeno
ga štiteći od halabuke
nezadovoljnih ambicioznih
roditelja, zagovornika savršenosti domaćeg školstva, neprevaziđenosti takmičenja i smotri, univerzalnosti testova i školskih zadataka.
Takvo telo bi razmatralo zahteve i inicijative
koje dolaze od strane škola, fakulteta,
nevladinih organizacija i, naravno, pojedinaca
i procenjivalo na koji način proveriti
kvalitete kandidata i na koji najbolji način, onima koji to zaslužuju, a saglasno raspoloživim sredstvima, pomoći.
Do sada nisam odgovorio na pitanje
koga podržavati, već samo ko bi trebalo da
o tome odlučuje. Ipak, doći ćemo i do ciljne
grupe i to tako što ćemo prvo pokušati da
odredimo njenu negaciju. Dakle, hajde da budemo malkice hrabri i kažemo koga ne bi trebalo podržavati.
Pre svega, ne bi trebalo nagrađivati i
podržavati čist uspeh u školi (ili tokom studiranja).
Zašto? Iz dva razloga. Prvo, takve nagrade može dati škola ili fakultet i niko
više. Već kod opštinskih ili gradskih nagrada
za najbolje učenike imamo problem da
za najbolje koji dolaze iz različitih škola ili
fakulteta ne važe isti kriterijumi u tim školama.
Dakle, lako je moguće da trećeplasirani
iz škole A bude neko ko je daleko uspešniji,
vredniji, pametniji od prvoplasiranog iz škole
B. Ako smo nagradu definisali kao nagradu
najboljima u gradu ili opštini, onda to nije
pošteno. Lokalni funkcioneri će da poviču:
šta se sitničari, terate mak na konac i sl. Pitanje
je, u stvari, da li mi zaista hoćemo da
nagradimo najbolje ili da od dodele nagrada
pravimo spektakl? Ako želimo ono prvo, onda
se valja pomučiti, poboljšati kriterijume ili
od čitave priče pošteno odustati. Drugi razlog
je suptilniji. Potvrđivanjem da su škole
ili fakulteti nesporno napravili dobar izbor,
dižemo ruke od nastojanja da obrazovni sistem
promenimo. A sistem je definitivno loš.
Zato zadovoljimo se priznanjima koje daju škole i fakulteti, a javna sredstva usmerimo ka pametnijim ciljevima.
Takođe sam uveren da nema smisla
novčano nagrađivati pobednike takmičenja,
čak i ako se radi o međunarodnim olimpijadama.
Zašto? Prvo, zato što su ta deca već
na tom takmičenju dobila odgovarajuću nagradu.
Nagrađivati zbog dobijene nagrade svojevrstan
je apsurd. Tu smo bez premca. Pogledajte
samo šta se radi u sportu sa tzv. nacionalnim
sportskim penzijama gde je granica
apsurda debelo pređena i zašlo se u zonu čistog
kriminala. Dalje, dodatni razlog je što
ova takmičenja pokrivaju maleni deo prostora
gde mladi mogu pokazati svoje kvalitete.
Oni pojedinci koji su definitivno talentovani
u oblastima kao što su humanističke
nauke, tehnika, društveni angažman i sl.
ostaju bez šansi “da se omaste” o državnu
potporu, što državu čini neprincipijelnom,
nerazumno selektivnom, pa i nepoštenom.
Postoji tu još razloga. Da pomenem samo
koliko je ružnih stvari isplivalo na površino
po pitanju formiranja olimpijskih ekipa,
preskupe pripreme za takmičenja, potiskivanja
niza važnih obrazovnih i društvenih
aktivnosti učenika zarad potpune posvećenosti
pripremama za takmičenje (zašto ćute
škoslki psiholozi i pedagozi?), svesnog prikrivanja
osrednjeg pa i lošeg plasmana domaćih
učenika iza medijskih priča o medaljama
(srebrna medalja na međunarodnoj olimpijadi može značiti i 150. mesto na rang listi!) itd.
Sada dolazimo do bližeg određivanja
ciljne grupe. Ako je reč o učenicima, onda bi to
trebalo da budu učenici, po pravilu srednje škole
(naravno da podržavam prostor za izuzetke,
dokle god su izuzeci) koji pokazuju spoj visokih
intelektualnih sposobnosti koje osim inteligencije
uključuju i kreativnost i emocionalnu
stabilnost (proverivo kombinovanom primenom
testova i intervjua ali i uvidom u ostvarenja),
visoke motivacije, razvijenih radnih navika,
spremnošću i željom da više i šire uče i rade ne
samo u jednoj uskoj oblasti (po cenu i neučestvovanja
na prestižnim takmičenjima!). Njima
se obavezno mora ostaviti sloboda da u svakom trenutku promene oblasti svoga interesovanja i svoje karijerne planove.
Ukoliko je reč o studentima kod kojih, za
razliku od srednjoškolaca, postoji znatno viši
nivo karijerne orijentacije, težište se mora više
staviti na ostvarene samostalne rezultate izvan
obaveznog kurikuluma. U tom uzrastu, kao punoletne
osobe, od ovih mladih ljudi koji očekuju
vanrednu državnu podršku, sa pravom se može
zahtevati da dokažu da su u stanju da uspešno
rade više i drugačije od formalnih zahteva škole
i studija, naročito u domenu opšte kulture, pismenosti i komunikacionih sposobnosti (jezici), kao i kreativnosti (produkcija ideja, vizija i sl.).
U kojim oblastima? Svakako da preterana
predmetna podeljenost unosi mnogo teškoća i
da je to jedan od važnih razloga lošeg rejtinga
domaćih univerziteta. Telo koje bude odlučivalo
o kriterijumima nikako ne bi smelo da upotrebljava
ključeve bilo koje vrste (oblast interesovanja,
pol, geografska i etnička pripadnost, socijalni
i profesionalni profil porodice i sl.) iako će
se tu javiti brojni pritisci sa raznih strana. Dakle,
pokušajmo da iskreno tragamo za najboljima.
Ako uočimo da se po nekom kriterujumu preterano
grupišu u odnosu na normalnu raspodelu,
onda neka to bude povod za delovanje prema
uzroku, a nikako u smeru uvođenja ključeva ma kako oni u prvom momentu delovali humano i opravdano.
Ipak, smatram da konačan sud o profilu
ciljne grupe i načinu provere kvaliteta kandidata
moramo ostaviti kompetentnom telu. Samo
postojanje takvog tela je imperativ kojim bismo
konačno stavili tačku na samovolju pojedinaca
iz vrha vlasti. Jedino grupa stručnjaka može kvalitetno
proceniti kvalitete i potrebe onih mladih
ljudi koji su intelektualno superiorniji od svakog
pojedinačnog člana takvog tela. Tako ćemo
konačno moći da se nadamo da ćemo u pravom trenutku otkriti i na najbolji način pomoći one prave. Do sada u tome nismo uspevali. |