|
eXploratorium
seminar za pet drahmi
Srđan Verbić o prvom petničkom seminaru posvećenom pitanjima odnosa
naule i etike
eXploratorium 2002 je bio posvećen jednoj, reklo bi se, "vrućoj"
temi - Nauka i etika. U svakom slučaju, to je tema koja nikoga ne ostavlja
ravnodušnim. Mnogi veruju da priča o odnosu nauke i etike nikada nije
bila aktuelnija nego danas. Ona, istina, jeste neobično aktuelna, ali
već i površna diskusija na ovu temu razbija iluzije o posebnosti mrlje
koju na kalendaru nauke zovemo "danas". Priče koje smo čuli
i problemi koje smo razmatrali na ovom seminaru, jednostavno, nikada
ne zastarevaju. Ako bi ceo seminar prekopirali i smestili u bilo koju
drugu "četvorocifrenu" godinu, verujem da bi malo šta od onoga
o čemu smo pričali značajno izgubilo na svojoj aktuelnosti. Drugi, međutim,
misle da etika u nauci ni po čemu ne bi trebalo da se razlikuje od etike
u bilo kojoj drugoj delatnosti, te da je, samim tim, svaka dalja diskusiju
na ovu temu besmislena. Može biti da su u pravu, međutim, i to bi valjalo
preispitati, recimo, baš na jednom ovakvom seminaru.
Nesvakidašnje složen sklop interesa koji se lome u domenu nauke zahteva
da još jednom promislimo o značenju same reči; ne toliko reči etika,
koliko one druge - nauka. Da su šanse "naučnika" da promeni
svet u kome živimo veće nego, recimo, stolara - to je manjeviše očigledno.
Da li to nužno znači da je odgovornost onog prvog a priori veća? I sam
pokušaj potrage za odgovorom na ovakvo pitanje, postavlja zahtev da
bez preke potrebe ne koristimo reč danas sasvim nejasnog značenja -
naučnik. Zaista, ko je to danas naučnik i čime se taj bavi? Milioni
naučnih radnika širom sveta rade toliko različite poslove da, po svemu
sudeći, i nije moguće napraviti listu nedozvoljnih ili nepoželjnih aktivnosti.
Kodeks je nešto što definitivno nedostaje nauci. Lekari imaju svoj kodeks,
pravnici takođe, čak i novinari, ali ljudi od nauke ne. Surova je činjenica
da ljudi koji se bave naukom etički kontrolišu samo svoj metod; ciljeve
najčešće propisuje neko drugi. U okolnostima gde se pitanjima svrhe
i opravdanosti bavi neko "iznad" nauke, razlika u odgovornosti
zavisi, pre svega, od upotrebne vrednosti i neposredne primenljivosti
rezultata istraživanja. Možemo li da poredimo odgovornost "uzgajivača"
antraksa i čoveka koji za život zarađuje baveći se algoritmima za konstruisanje
pravilnog petougla? Teško. Čemu služi antraks, to nam je prilično jasno,
ali kako se ovajditi od geometrije više je retoričko pitanje.
Na stranu redefinisanje nauke i odgovornosti u njenim okvirima, pojam
etike bi trebalo posebno precizirati baš zato što ga malo ko od nas
doživljava kao nešto što bi trebalo da definišemo u okviru nauke; za
većinu nas etika je, ipak, nešto što po prirodi stvari upada u domen
kulture, vaspitanja, sistema vrednosti, političkih stavova itd. Seminar
je na tom polju, čini se, opravdao svoju preispitivačku ulogu - etika
je u roku od nekoliko sati od maglovito definisanog filozofskog termina
postala "egzaktna naučna disciplina zasnovana na teoriji igara".
Sa prethodnom tezom kao postulatom celokupna je istorija nauke od aleksandrijskog
muzeja do virtuelne realnosti za tili čas postala laboratorija za misaone
eksperimente, što bi trebalo i da bude smisao ovog seminara.
Na kraju, eXploratorium, zahvaljujući profesoru Peri Grujiću, nudi odgovor
i na gore postavljeno retoričko pitanje. Priča kaže da je jedan Euklidov
učenik svom učitelju postavio pitanje koje smo i mi sebi često postavljali
u toku seminara. Mudri Aleksandrijac je, obrativši se uvek prisutnom
robu, rekao nešto što bi vredelo zapamtiti, a danas bi, vrlo verovatno,
zvučalo kao - Momak pita kakva je korist od geometrije! 'Ajde, daj mu
pet drahmi i nek' ide kući.
LCD superstar
Srđan Verbić o petničkoj filmoteci
Jedan je od poznatijih NCAA trenera - ako se ne varam, to beše Džeri
Tarkanijan - svake godine svoje igrače vodio u Pariz na pripreme. Kad
su ga konačno pitali zašto, odgovorio je: "Stvarno ne mogu da podnesem
da moji igrači misle kako je Luvr vrsta zonske odbrane." Razumem
čoveka u potpunosti. Ipak, poređenje sa polaznicima petničkih seminara,
jasno, nema mnogo smisla. Naši puleni prilično dobro znaju šta je Luvr,
te nema potrebe da ih zbog toga vodimo u Pariz. Međutim, na neka druga
mesta bi zaista trebalo da ih vodimo, na primer u bioskop. Znaju li
naši polaznici ko to beše Felini?
Hteli mi to da priznamo ili ne, najveći učitelj opšte kulture je upravo
njeno veličanstvo televizija. Fakat, u svakom od nas čuči po jedan Homer
Simpson. Naravno, uz časne izuzetke u kojima čuče Mardž ili Barni. TV
bez problema zamenjuje stare prijatelje, rodbinu, svakim danom sve skuplje
vračare i nadrilekare, nezaobilazna sveštena lica, advokate i kućne
ljubimce. što onda ne bi i učiteljicu? U ne tako davna vremena, takav
izbor prvog među edukatorima uopšte nije bio loš. Dejvid Belami, Karl
Sagan i Magnus Pajk su bili mnogo značajniji likovi za obrazovanje većine
nas nego što su to bili naši nastavnici kojima se, barem ja, u velikoj
meri više ni nadimaka ne sećam. Tada je čak i autorima dugometražnih
igranih filmova padalo na pamet da bi njihova dela mogla imati i kakvu
edukativnu dimenziju. Filmove je tada neko čak i na televiziji birao.
Sećam se, filmove smo pamtili i duže od mesec dana. Za tim danas, nažalost,
uglavnom nema potrebe. Rado bih da s vremena na vreme pritisnem dugme
za reminiscenciju i izgustiram neki od tih filmova ponovo. Mnoge od
njih bih rado prikazivao i ovoj mlađariji u Petnici. Nažalost, toga
više nema ni na TV-u, ni u bioskopu, ni u video-klubovima. Pitam se,
nije li to dovoljan razlog da Petnica otpočne sa projektom svoje kinoteke?
Osamdesetih smo sakupljali video-kasete, ali to, iz dobro poznatih razloga,
ni iz daleka nije mogla da bude dobra zamena za bioskop. Čak ni laser-diskovi
ne znače mnogo kad ekran ima dijagonalu od 51 cm. Na sreću svih nas,
pre pet-šest godina u Stanici se iznenada pojavio prvi LCD projektor.
Dijagonala je preko noći porasla na preko 4 metra. Vau! Kinoteka je
konačno mogla da počne sa radom i izbori se za svoje mesto pod neonkama.
Danas imamo preko stotinu, po našem mišljenju, stvarno vrednih naslova
na digitalnom medijumu. Počnimo sa A: Akira, Aleksandar Nevski, Amadeus,
Amarkord, Ambis... Dok ovaj tekst ne izađe iz štampe biće toga još i
više.
Digitalni medijum, dakako, podrazumeva i digitalni zvuk, što kvalitet
doživljaja podiže na bitno viši nivo. Taj nivo naročito znaju da cene
petnički ljubitelji mjuzikla. Bojim se da danas već imamo ceo sindikat
onih koji bi na svakom seminaru iznova da gledaju neko od zlodela Endrju
Lojd Vebera. Nadam se da im neće pasti na pamet da se ubuduće i organizuju
na taj način.
Sinergijski efekti bioskopa i obrazovno-istraživačkih eksperimenata
stvarno su neverovatni. Kad bi vlasnici bioskopa bili svesni te činjenice,
verujem da bi svi negde u svojim odajama gajili po jednu minijaturnu
istraživačku stanicu. U svakom slučaju, naša kombinacija funkcioniše,
pa ste pozvani da svratite i vidite kako to izgleda u svom prirodnom
okruženju. Za pravac možete da priupitate bilo koga od sve većeg broja
onih koji izlaze iz školskih ili fakultetskih zgrada i do iznemoglosti
zvižduću melodiju iz "Jesus Christ Superstar". Zarazno jeste,
ali cenim da nije previše opasno.
duhovno sladostrašće
Dragan Mašulović o obrazovanju i istraživanju u matematici
Obrazovna aktivnost Istraživačke stanice Petnica može se vrlo kratko
i precizno opisati kao uvođenje mladih u naučni rad. Istinsko uvođenje
u pravi naučni rad. Ciklusi seminara odslikavaju ključne faze naučnog
istraživanja, zaključno sa štampanjem originalnih rezultata u odgovarajućem
časopisu. Onaj ko je pažljivije listao Petničke sveske lako je mogao
uočiti da se u njima ne pojavljuju radovi sa programa matematike, iako
se matematika u Petnici neguje čitavu deceniju. Postoje čvrsti razlozi
za ovakvu odluku, a koji su posledica specifičnog statusa ove nauke
u panteonu modernog znanja.
Kao društveni, kulturni
i istorijski fenomen, matematika se najbolje može opisati kao
prećutni konsenzus vrste Homo sapiens
|
I u prirodnim i u društvenim naukama cilj istraživanja je otkrivanje
zakonitosti po kojima se upravljaju delovi sveta oko nas ili, pak, aktivnosti
koje imaju manifestacije na taj svet. Bilo da se radi o kosmičkim fenomenima,
geološkim strukturama, biljnoj i životinjskoj populaciji ili osobenostima
psihe, jezika i kulture, pristup izučavanju fenomena je u osnovi pozitivistički.
Odgovarajući segment realnosti se, pre svega, dobro dokumentuje, pa
se, ukoliko je moguće, suzi do postavke eksperimenta, izmere se unapred
definisani numerički pokazatelji i primene standardni statistički metodi
za obradu podataka, poređenje rezultata i izvođenje zaključaka.
Matematika, međutim, ne podržava eksperiment u užem smislu, nema standardni
metod izvođenja zaključaka i stoga nije pozitivna nauka. Zato što se
ne podvrgava strogo definisanim zakonima deskriptivnih i eksperimentalnih
nauka, neki radikalniji filozofi nauke smatraju da matematika zapravo
i nije nauka. U tome ima dosta istine.
Postoji mnogo problema pri određivanju mesta matematike u sistemu ljudskog
znanja. Pre svega, teško je reći šta je tačno predmet istraživanja matematike.
Zanimljivo je da po tom pitanju postoji čvrst lokalni konsenzus, ali
je skoro nemoguće napraviti globalni konsenzus. Možemo kompetentno diskutovati
o istorijskoj, kulturnoj i socijalnoj dimenziji matematike, o njenom
uticaju na razvoj civilizacije, čak i o rezultatima koji su obeležili
čitave epohe modernog društva, ali ne možemo da se složimo šta je to
čime se matematika bavi.
Napuštanje matematičkog platonizma, jedna od najvažnijih tekovina filozofije
matematike s kraja prošlog veka, dovelo je do drugačijeg razumevanja
odnosa matematike prema svetu. Matematičari-praktičari, dakle oni koji
aktivno doprinose ovoj nauci, već odavno su primetili da se predmet
istraživanja matematike ne može postaviti izvan čoveka, a da time ne
zapadnemo u ozbiljne filozofske nedoumice. Ovakav stav je postavio temelj
socio-kulturno-humanističkom pogledu na matematiku, dakle pristupu koji
potiče od matematičara koji doprinose nauci kao istraživači ili predavači,
i njihove radne prakse.
Ovakav pogled na matematiku počiva na ubeđenju da njen predmet izučavanja
nije vezan za svet koji nas okružuje, iako je često motivisan pojavama
iz tog domena, ali ni za pojedinca koji razmišlja o matematici. Kao
društveni, kulturni i istorijski fenomen, matematika se najbolje može
opisati kao prećutni konsenzus vrste Homo sapiens.
Zato što predmet istraživanja nije oko nas već u nama, uočavanje fenomena
u matematici je složenije nego, recimo, u prirodnim naukama. Učenika
neko mora da dovede do pojave, mora da izgradi put kojim će mu omogućiti
da uvidi problem, dakle da podeli deo svoje intuicije sa njim. Tako,
put do fenomena često sadrži i deo rešenja. Zato što su istim putem
prošle mnoge generacije, ukoliko je fenomen dovoljno jednostavan da
se uočava malom nadgradnjom elementarnog znanja, njega je neko drugi
već davno uočio, rešio, uopštio i svojim studentima već ukazao na moguće
pravce daljeg istraživanja. Ukoliko nije tako, fenomen je najčešće previše
složen. Danas je gotovo nemoguće poći od elementarnog znanja matematike
i uočiti nezavisnu pojavu. Čak se i među profesionalcima uočavanje novih
problema tretira kao prava umetnost koja zahteva duboko poznavanje odgovarajućih
oblasti matematike.
Matematika je ljudska delatnost sa strogo određenim pravilima ponašanja
koje, ipak, ne možemo nazvati "matematički metod". Možemo
je poučavati i proveravati rešenja naših učenika, iako nismo u stanju
da im kažemo kako se rešavaju matematički zadaci. Proces poučavanja
se svodi na postepeno demonstriranje normi ponašanja koje je usvojio
učitelj i na nadu da će odabrani spisak demonstracija biti dovoljan
da učenik te norme prihvati. Za one učenike koji lako prihvate norme
ponašanja koje smo namerili da ih naučimo kažemo da su nadareni, tj.
da im matematika "leži". Ostalima preporučujemo da ne gube
vreme. Fascinantno je to što ovaj nemušti princip radi veoma dobro već
hiljadama godina! Objašnjavanje fenomena iza ove prakse veliki je izazov
za pedagošku psihologiju.
Stoga se na seminarima matematike u Petnici polaznici ne bave istraživačkim
radom, već njegovom simulacijom. Serviraju im se poznati problemi, a
često i putokazi ka mogućim rešenjima. Iako polaznici nisu angažovani
na pravom istraživanju a njihovi rezultati nisu nužno originalni, iskustva
su neprocenjiva. Polaznici se uče nezavisnosti, timskom radu, potrazi
za informacijama, organizaciji svoje intuicije, izradi stručnih izveštaja,
prezentaciji rezultata, korektnoj diskusiji i sl. Oni su u poziciji
da iskuse radosti i frustracije naučnog otkrića, da osete razliku između
istraživačkog rada i nesrećne školske nastave i takmičenja gde nema
dovoljno izazova i prilike za bazičnu motivaciju naučnika - duhovno
sladostrašće.
karika koja nedostaje
Srđan Verbić o problemu naučne (ne)pismenosti
Naučna pismenost predstavlja jedan od onih pojmova za koje osećamo
da su neobično bitni parametri društva, kao što su, na primer, nivo
demokratizacije, sloboda štampe itd., a za koje, istini za volju, ne
znamo šta tačno znače i kako se uopšte mogu meriti, ali definitivno
znamo da bi trebalo nešto da učinimo na podizanju njihovog nivoa.
Nivo naučne pismenosti je veličina koja bi trebalo da karakteriše, pre
svega, društvo u celini. Taj parametar je, izgleda, manje bitan za populaciju
koja se bavi naukom, iako naučna pismenost i za deo te populacije predstavlja
prilično krupan problem. Pragmatično gledano, za profesionalne naučnike
bitno je značajnija tzv. naučna osposobljenost. Uostalom, za sprintera
je neuporedivo bitnije da prvi prođe kroz cilj nego da zna ko je bila
Vilma Rudolf. Ovoga puta nećemo o naučnoj osposobljenosti; trenutno
nas više interesuje okruženje u kom se nauka razvija i bori za svoje
mesto pod suncem.
Imajući u vidu kvalitet suživota nauke i društva, moglo bi se reći da
postoje tri nivoa naučne pismenosti, bolje reći nepismenosti. Prvi nivo
predstavlja društvo slobodno u saznajnom i informacionom smislu, sposobno
da odlučuje o pitanjima razvoja i podrške nauci i da uživa u mogućnostima
istraživačkog rada i saznanja. Takvo društvo opisuje markiz de Kondorse
u svojoj "Skici za istorijsku sliku progresa ljudske misli".
Veliki umovi doba prosvetljenosti, čini se, verovali su da je samo pitanje
vremena kada će optimalni obrazovni sistem biti stvoren i ugrađen u
neko bolje društvo od onog u kome oni žive, bez obzira na to što su
neka od svojih najboljih dela pisali bežeći pred jakobinskim "čuvarima
javnog reda". Danas, izgleda, nemamo previše razloga da verujemo
kako je samo vreme u pitanju. Drugi nivo odslikava društvo sposobno
da razume ciljeve naučnih istraživanja i da odlučuje o pravcima i intenzitetu
njihovog razvoja, da shvata značaj same nauke i njenih brojnih refleksija
na zajednicu u celini. Takvo društvo bi trebalo da bude naš kratkoročni
cilj. Na tom nivou je sasvim normalno da većina ljudi ne razume složenije
naučne koncepte, ali poseduje svest o prirodi tih znanja. Nažalost,
mi živimo na trećem nivou gde nepoznavanje sveta nauke osciluje između
dva diskretna stanja: paranoičnog straha od nepoznatog i potpunog omalovažavanja.
Imamo puno razloga za nezadovoljstvo što živimo na trećem nivou ove
hermetičke garaže. U najvećem broju slučajeva, ljudi koji su igrom slučaja
legalni posrednici između naroda, novca i nauke nemaju osećaja za motive
i ciljeve naučnog rada, jednako kao ni za značaj naučne pismenosti.
Verovatno delom i zbog svoje lične nepismenosti. Nije toliki problem
što, recimo, u Skupštini nema niti jednog fizičara ili biologa. Problem
je što tamo kao da niko i ne primećuje postojanje problema. Nezabeleženo
loš status nauke u kontekstu kulture, takođe, mora biti još jedan od
jakih razloga za ozbiljnu akciju naučnog opismenjavanja. Indikativno
je da prosečan stanovnik ove zemlje ne zna ni za jednog živog naučnika,
bilo domaćeg, bilo stranog. Osnovni razlog takvog statusa je,
pre svega, nekorektan odnos medija prema nauci. Zapanjujuća nepismenost
(ne samo naučna) novinara i urednika u čijoj su nadležnosti nauka i
tehnologija ima za posledicu da medijski prostor okupiraju ljudi koji
su "rešili" problem trisekcije ugla, "konstruisali"
perpetuum mobile ili pišu pesme "vinčanskim pismom". Opet,
zahvaljujući medijima, čak ni oni ljudi koji žive u ulici Milutina Milankovića
ne znaju ko to zapravo beše. Ako ćemo pošteno, pomenuti problemi spadaju,
pre svega, u domen elementarnog obrazovanja i obaveštenosti. Govoriti
tu o nauci čak je pomalo i neumesno.
U kojoj se meri naša civilizacija danas oslanja na rezultate nauke i
otud proistekla tehnološka dostignuća, to je prilično jasno. Kako onda
objasniti činjenicu da u tom svetu imamo sve slabije zanimanje za nauku
i tehnologiju, čak i u zemljama koje u naučnom smislu čine "prvu
ligu"? Primera radi, među zemljama OECD, najslabije interesovanje
građana za nova tehnološka dostignuća nalazimo tamo gde bi malo ko očekivao
- u Japanu! Čudno, mada ne i neočekivano - postoji puno lakših i znatno
bolje plaćenih poslova. Sa druge strane, još je nelogičniji trend da
se od radnika u mnogim oblastima sve više traži poznavanje različitih
analitičkih metoda, solidno znanje računarskih i komunikacionih tehnologija,
izgrađena svest o ekološkim aspektima rada itd., a da se pri tom broj
časova u školi gde se obrađuju ova znanja znanja smanjuje. Najčudnije
od svega je što se od građana traži da, bez obzira na prethodno rečeno,
aktivno učestvuju u odlučivanju o pitanjima naučnog i tehnološkog razvoja.
Normalno, u demokratskom društvu narod mora da se pita i o tome. Građani
bi trebalo, na primer, da odluče o tome hoće li nuklearne elektrane
ili ne. Pitam se samo koliko je takvo odlučivanje valjano kada čak 47%
Evropljana misli da radio aktivnost nije ni postojala pre nego što su
je otkrili naučnici?
Nepismenost naučnika, ma kako to paradoksalno zvučalo, ne predstavlja
toliko veliki problem koliko nepismenost društva u celini. Činjenica
da čak 70% naučnika ne ume da objasni šta je Drugi zakon termodinamike
- što je čini mi se, u sferi klasične pismenosti, identično sa nemogućnošću
da se "setite" ko to behu Romeo i Julija - predstavlja poražavajuću
istinu o današnjem društvu. Za mnoge je, izgleda, sasvim dovoljno što
se razumeju u svoju uskostručnu oblast; u ostalo se ne mešaju, pa tako
i ne čine mnogo štete van svoje laboratorije. Sa naučnom nepismenošću
društva u celini, situacija je bitno ozbiljnija. Primera radi, čak 53%
Amerikanaca misli da "naučnici imaju moć koja ih čini opasnim".
U pitanju je sindrom "doktor Frankenštajn", jedna opasna zaraza
sa kojom moramo da se borimo bez velikih šansi da je ikada iskorenimo.
U svakom slučaju, u zemlji Srbiji još nisu sistematski rađeni testovi
naučne pismenosti. Verovatno nema ni potrebe. Dovoljno je prisetiti
se pustih beogradskih ulica, spuštenih roletni i ljudi u podrumima u
vreme pomračenja sunca 1999. godine, pa da odustanemo od testiranja
bar za koju godinu.
Kreatori obrazovne politike u većini slučajeva ne posvećuju dovoljno
pažnje dugoročnim efektima naučne pismenosti. Deo razloga za to leži
i u trci za što bržim rezultatima kao, na primer, uspešnost na testovima
znanja ili proizvodnja većeg broja ljudi sa fakultetskom diplomom za
deficitarne, u naučnom i tehnološkom smislu zahtevne poslove. Nema,
međutim, principijelnih prepreka da se kratkoročni ciljevi učenja nauke
(šta i kako) integrišu sa dugoročnim ciljevima naučne pismenosti. Ono
što nam je zaista potrebno jeste društvo u kome ljudi sposobni da probleme
rešavaju na kritički i kreativan način koristeći naučni metod i saznanja
nisu samo retki izuzeci.
Jasno, ideja pre leži u optimizaciji nastavnog procesa nego u radikalnim
i teško održivim reformama. Nema potrebe da svi rešavamo Šredingerovu
jednačinu, mnogo je bitnije da učinimo pravi korak ka razumevanju nauke
- kako nauka funkcioniše, ko su to naučni radnici, kakva je veza između
naučnog i društvenog progresa itd. Elementarnu naučnu pismenost moraju
steći svi oni koji će na bilo koji način uticati na obrazovni proces,
primenu naučnih dostignuća ili na finansiranje naučne delatnosti, a
to smo skoro svi mi. Zaista, da bi prosečan čovek bio naučno pismen
nije potrebno ništa više škole nego što je to danas normalno. Za minimalnu
naučnu pismenost potrebno je:
* da budemo svesni kako naučni rezultati mogu imati mnogo različitih
političkih, religijskih i etičkih interpretacija,
* da prepoznajemo kumulativnu prirodu naučnog rada i stalnu potrebu
za novim istraživanjima,
* da razlikujemo stručnjake od laika,
* da prepoznamo situaciju kada zbog nedostatka podataka nije moguće
donositi relevantne sudove ili racionalne odluke i
* da znamo kako kratkoročna i dugoročna rešenja jednog te istog problema
ne moraju nužno biti ista.
Za prelazak na drugi nivo ovo je sasvim dovoljno. Za prvi nivo, tj.
proklamovani cilj svih demokratskih društava, uslovi su bitno strožiji.
Po svemu sudeći, naša civilizacija je još daleko od tog svetlog cilja.
Za Kondorsea i Voltera je mnogo bolje što ne znaju koliko smo u međuvremenu
uznapredovali.
čemu uopšte služi znanje?
Vladimir Janković o krizi nastave na britanskim univerzitetima
Pre neki dan se na zidovima fakulteta pojavio poster: 'Želite li da
ispunite uslov za godinu? Prijavite se da slušate predmet Ekologija.
Predznanje nije potrebno. Preregistracija nije potrebna, samo se pojavite
na prvom času.' (Tekst je malo drugačiji: 'Need free credits? Register
for Ecology etc etc…') ali je poruka bila jasna: studenti koji žele
da ispune kvotu odslušanih predmeta (krediti) i koji nemaju vremena
da se natežu sa 'ozbiljnim' predmetima, mogu da za kratak engleski semestar
završe laganu Ekologiju i dobiju kredite. Ocena? Pa, kako za predmet
treba prelistati desetinu kraćih tekstova i sročiti kratki rad, retko
ko pada. 'Ekologija' je stvarno odličan predmet i ja je volim! Ko padne
ima popravni koji se sastoji od male prepravke rada. Definitivno upisujem!
Na opšte zadovoljstvo studenata, i ostali predmeti na većini smerova
na engleskim univerzitetima postaju sve lakši, i pitanje je dana kada
će za prolaz biti dovoljno odslušati nešto od nastave, a možda se samo
i prijaviti! Kako je došlo do toga?
Svakome je poznato koliko se studenti i studentkinje žale da su neki
predmeti teži od drugih ili da imaju strožijeg profesora. Studiranje
obično i nije ništa više no mešavina žalopojki o 'strašnim' zadacima
i frenetičnih bubanja nedelju dana pred ispit. Tako i treba - nikome
se ne može oduzeti mitološko zadovljstvo preživljavanja akademskih trema
i trošenja roditeljskog novca i nerava. Novo je da ova lepa tradicija
nailazi na predusretljivost univerzitetskih vlasti. Pre par godina odlučeno
je da jedan od odseka mog univerziteta smanji zahteve nastave i završne
ispite učini lakšim. Uprava je, naime, načula da je ovaj odsek previše
težak i da je to nepravda - studenti su, eto, izloženi pogibeljnom višku
znanja. "Strogi" odsek je odluku prihvatio. Nastavnici su
ublažili zahteve, jer, na kraju krajeva, i oni će imati manje posla
i više vremena za istraživanja. No, pre nego što je odluka usvojena,
neko je naivno pitao zašto praksu ne obrnuti. Zašto ostali odseci ne
bi podigli svoje kriterijume, a time i kvalitet nastave. Zar je višak
znanja štetan? Na pitanje nije odgovoreno, jer, zna se, univerziteti
postoje radi studenata, a ne studenti radi univerziteta. Šta to znači?
Na ovom univerzitetu predaje se veliki broj predmeta. Svaki odsek ima
svoje studente, ali mnogi mogu pohađati i nastavu koju nude drugi odseci.
Tako student biologije može slušati 'Ekologiju' koji drži nastavnik
sa Geoloških nauka. Ovakva krosdisciplinarnost je dobra, jer daje šansu
studentima da prošire znanje. Međutim, to je važno i za odseke koji
nude takve (izborne) predmete, jer dobijaju više novca. Više studenata
- više novca. To se naziva 'interno tržište' studenata. Zato se takvoj
nastavi posvećuje paž-nja kod izrade nastavnog plana. Eto nas i kod
pravog pitanja: kako najbolje prodati predmet? Kako privući studente?
Prema anketi među studentima jed-nog britanskog univerziteta, većina
se opredelila za univerzitet u tom gradu zbog slike koju su stekli iz
filma "Full Monty". Drugi razlog je što grad ima dva fudbalska
tima u prvoj ligi. Uprava je zato odlučila da u predstavljanju univerziteta
maksimalno smanji pozivanje na akademske sadržaje i da u prvi plan stavi
sadržaje iz šou biznisa i sporta. Na kraju krajeva, studiranje ne bi
trebalo da bude baš toliko vezano za znanje. U našem primeru, Ekologija
nije reklamirana kao znanje, već kao lako dobijanje kredita. Drugim
rečima, znanje sadržano u predmetu ne predstavlja cilj za sebe, već
je usputno. Ako studenti nešto i nauče, tim bolje. Ako ne, barem su
dobili kredite. Znanje se na ovaj način predstavlja kao prepona na putu
do cilja - diplome. A diploma se smatra preponom na putu do posla, dok
je dobijanje posla poslednja prepreka pre nego što sebi možete priuštiti
novi Folksvagen Polo i da na netaknute plaže Krfa donesete (i ostavite)
limenke Badvajzera. Znanje ekologije, tako, stvarno nije imalo nikakvog
smisla samo po sebi.
Cinizam na stranu, nije potrebno trošiti mnogo reči na to da su interesi
koji vode i studente i univerzitete - tržišni. Studenti plaćaju školarinu
i zahtevaju da što lakše dobiju akademsku titulu za svoj novac. Univerziteti
moraju da imaju studente (hmm!?) i zato valja smisliti privlačan ali
ne pretežak metod sticanja 'znanja.' To je nekontroverzno. Kontroverzan
je ishod ove politike. Jednostavno: da li tržišno određivanje znanja
garantuje stručnost, tj. da li lake studije proizvode dobre stručnjake?
Pitanja nisu trivijalna, jer su stručnjaci ti koji održavaju tržište.
Diletantizam se izbegava jer je skup. Tako je četrdesetih godina XX
veka jedna Evropska vlada uložila više desetina miliona dolara u formiranje
plantaža kikirikija negde u Africi gde, po tvrdnjama klimatologa, sume
padavina idealno odgovaraju rastu kikirikija. Kada je novac bio uložen
i plantaže završene, ispostavilo se da su sume padavina odgovarajuće
ali da je dnevni i nedeljni raspored padavina bio ubitačan za biljke.
Projekat (i kikiriki) je propao u roku od dve godine, novac zauvek izgubljen.
Pre nego što završim tvrdnjom da pravo znanje ne sme uništiti kikiriki
- omiljenu akademsku namirnicu, kako na fudblaskim tribinama, tako i
pred ispite - želeo bih da otkrijem jednu tajnu. Tajna je da je čitava
ova vinjeta bila o Petnici. Naravno, ništa se od ispričanog ne dešava
u Petnici - ni trgovanje kreditima, ni marketing lakog znanja, ni reklamiranje
lokalne fudbalske istorije. Ali pre nego što počnemo da pletemo lovorike,
neko bi mogao da pita: pa da li je to dobro ili ne? Da li je dobro da
Petnica veruje u znanje, pa čak i u višak znanja? Neko bi mogao da nas
pita: svi ti mladi entuzijasti, čitaoci do kasno u noć, eksperimentatori
- zar će oni sa takvom verom u znanje, u kritički metod razmišljanja,
obožavaoci argumenata, merenja, provere, merenja, sumnje, merenja, opovrgavanja
- moći u Evropu lakog intelektualnog kapitala i berze jeftinog mentalnog
rada. I to baš u ova vremena kada smo namerili da se vratimo u Evropu,
to tajanstveno mesto, uvek uzmičuće.
Dr Vladimir Janković predaje istoriju nauke na Univerzitetu u Mančesteru
|
sci-ed, inside
science
education
There are some Petnica projects that have nothing to do with science
education, at least not at the first glance. Collecting of great achievements
of the world cinematography is one of them. One of
suspects, Srdjan Verbić is trying to convince
us that there is a good reason for such waste of money and that such
activity could be justified.
So far Petnica has purchased more than a two hundred of film classics
on digital media. There are only a few blockbusters but a lot of real
masterworks of famous, mainly European, authors. Day by day, participants
of Petnica’s programs have an opportunity to enjoy in something they
had no chance to find in ordinary video-clubs or on national or local
TV networks.
eXploratorium 2002 was dedicated to the strange relationship
between science and ethics. A group of outstanding lecturers has made
"a laboratory for thinking experiments" and a ground for reexamination
of basic ideas about both - science and ethics. Those lecturers along
with students from all fifteen Petnica’s programs created unusually
stimulating atmosphere and raised a lot of important questions that
we rarely ask ourselves. Despite common standing that ethics in science
can not differed from ethics in any other discipline, eXploratorium
gave some rationales to challenge such opinion.
Dragan Mašulović, the mathematician that
shaped PSC Program of Mathematics for many years explains
why students of that program don’t have projects that could be published
in Petnica Papers like other Petnica students do. Firstly, mathematics
is not "a positive science" and it does not allow experiments,
basic tools of all sciences. Lack of sampling and measurement makes
research much harder, even impossible. That is why students of mathematics
work on simulation of research instead of the real thing. However, mathematics
exhibits a curious possibility to investigate kind of objects not laying
somewhere outside, but inside, somehow created in our very minds.
scientific literacy
Two authors – one from Petnica Science Center, and the other
who is professor of History of Science at Manchester University discuss
some problems related to the public and academic position of scientific
literacy. Scientific literacy happens to be a core idea of most of Petnica's
educational programs and efforts, pressuming that without certain level
of general and scientific literacy one could not become responsible
and efficient manager and project leader in any field of science.
There are significant obstacles on the road to the society of educated
and content people anticipated by scholars of the Enlightment. Level
of the scientific literacy required for society like that seems to be
unusually hard to reach. Even worse, public attitude toward science
becomes more relevant and more hostile at the same time. In the text
"A Missing Link" Srdjan
Verbić blames "creators of educational policy" and
media the unbereable low level of the general scientific literacy keeping
in the mind that such results could not be only their fault. What we
really need is society where people capable of solving problems in critical
and creative way using scientific method and learning are not only the
rare exceptions.
Vladimir Janković, professor of History
of Science at Universuty of Manchester issues an odd question - how
to avoid unwilling consequences of "over-education". The experiences
from developed countries imply that "market of the cheap mental
work" requires completely different educational strategy. Universities
are there because of students, not the other way around, and therefore
universities have no choise but to become marketplaces where different
departments sell their courses and prospects for the bright future.
They obviosly do not promise knowledge any more but only chances for
well payed jobs. Exception from the rule are not welcome and they allways
appear to be too expensive. Finally, professor Janković is asking an
rhetoric (and a bit cynical) question about meaning and purpose of Petnica's
very concept in the world like this. Truth is that naďve belief in knowledge
evidently cannot be a shortcut to the Europe.
|